Tekil Mesaj gösterimi
Alt 29-06-2009, 09:12   #1
alpler
Dişi Kartal
 
alpler - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Özel Çocuklar İçin Özel Eğitim

Ruhsal, zihinsel, duygusal , bedensel nedenlerle yaşıtlarından önemli oranda farklılıkları olan bu nedenle yaşıtları ile aynı eğitimi alamayan çocuklara ayrı bir ortamda veya yaşıtları ile aynı ortamda kaynaştırma yolu ile verilen eğitime özel eğitim denmektedir.

Özel eğitime ihtiyacı olan çocukları beş gruba ayırabiliriz.

1- Zeka kapasiteleri normal olmasına rağmen işitme ve görme sorunları nedeni ile özel eğitime ihtiyaç duyanlar
2- Zihinsel ve ruhsal sorunları nedeni ile özel eğitime ihtiyaç duyanlar.
3- Zihinsel ruhsal ve duyma , işitme ve diğer fiziksel özürler nedeni ile özel eğitime ihtiyaç duyanlar.
4- Çeşitli davranış sorunları nedeni ile özel eğitime ihtiyaç duyanlar.
5- Zihinsel kapasiteleri yaşıtlarından önemli ölçüde ilerde olanlar.

Yaşına uygun olarak gelişen çocuklar, aileleri içinde ve normal toplumsal ortamda altı yaşına kadar öğrenmelerini sürdürmektedirler.Bu durum bir eğitim faaliyetidir; ve ömür boyu sürmektedir.Altı yaşından itibaren ise bir plan ve program dahilinde öğretmenler tarafından eğitim ve öğretim faaliyetlerine başlanmaktadırlar.Yaşıtlarından önemli ölçüde farklılığı veya geriliği olan çocuklara, farklılıklarına göre farklı öğretim programları uygulanmaktadır.Hafif düzeyde zeka geriliği, orta düzeyde zeka geriliği, ağır düzeyde zeka geriliği, otistik çocuklar için farklı eğitim programları bulunmaktadır. Bu alanlarda eğitim görmüş eğitimciler tarafından bu programlara göre, devlete ait eğitim kurumlarında veya özel eğitim merkezlerinde eğitim ve öğretim yapılmaktadır.Gelişimi normal olan çocukların okul eğitimi ve öğretimi altı yaşında başlamaktadır.Yaşıtlarından geri olan çocuklara ilgili uzmanlar tarafından erken yaşlardan itibaren eğitim verilmesi gerekmektedir. Ayrıca çocuğun durumu hakkında ilgili doktorlar, eğitimciler aileyi bilgilendirmeli ve ailenin yapabilecekleri anlatılmalıdır.Örneğin otistik tanısı konulan bir çocuğa, eğitimin mümkün olduğunca erken başlatılması gerekir.Eğitimi yapacak ilgili uzmanların aileye de evde yapabileceklerini anlatmaları ve aile ile işbirliği halinde çalışmaları gerekir. Aynı şey diğer alanlar içinde geçerlidir. Sorun konusunda ailenin bilgilendirilmesi, ailenin çocuğun durumunu kabullenmesi, olayın öneminin farkında olmadıklarından, umursamayan anne babalara durumun önemi ve eğitimcilerin ve kendilerinin yapabilecekleri anlatılmalıdır.Tedavi ve eğitim sonucunda nelerin olabileceği aile ile tartışılmalı ve ailenin gereksiz beklentiler içine girmesi veya ailenin bir sonuç alınamayacağı şeklinde bir düşüncesi var ise bunun yanlışlığı da aileye açıklanmalıdır.
Yaşıtlarından çok ilerde bir zeka düzeyi olan veya çeşitli davranış sorunları olan çocuklara da durumlarına uygun özel eğitim uygulanması onların daha başarılı, uyumlu ve daha üretken olmalarını sağlamaktadır.
Eğitim çocuğun doğduğu andan itibaren aile ortamında başlamaktadır.Herhangi bir özrü olan çocuğa ise her ailenin çocuğuna vermesi gereken eğitimden farklı olarak, özrüne göre hazırlanmış eğitim programlarının erken yaşlardan itibaren uygulanması, özre bağlı fonksiyon kayıplarını olabilecek en az seviyeye indirecek, çocuk aileye ve topluma daha az yük olacaktır.Özrüne uygun eğitim alan çocukların çoğu iş ve sosyal yaşama katılmakta, çevreleri ile daha barışık, mutlu ve üretken bir yaşam sürmektedirler.
Dr. Mazlum Çöpür
__________________
alpler Ofline   Alıntı ile Cevapla