Tekil Mesaj gösterimi
Alt 19-01-2007, 14:53   #1
OnuR
 
OnuR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Alfred de Musset

Click the image to open in full size.



Alfred de Musset

(1810 Paris-1857 Paris)


HATIRLA

Hatırla, çekingen Tan Güneşe
Mutlu sarayını açtığı zaman;
Hatırla, geçerken dalgın gece
Düş kurup gümüş tülünün altından;
Göğsün küt küt atarken hazlar davet edince,
Gölge seni akşamın düşlerine çekince,
Ormanların dibinde
Bir ses mırıldanır, dinle:
Hatırla.

Hatırla, gün gelip beni kader
Sonsuza dek senden ayırınca,
Üzüntü, sürgün ve seneler
Bu çaresiz kalbi soldurunca;
Düşün son elvedayı, hazin aşkımı düşün!
Yokluk ve zaman hiçtir insan sevmeye görsün.
Kalbim çarpıp durdukça,
O hep diyecek sana:
Hatırla.

Hatırla, soğuk toprak altında
Kırık kalbim sonsuza dek uyurken;
Hatırla, yalnız çiçek mezarımda
Böyle usul usul açıyorken,
Seni bir daha görmeyeceğim, ama ölümsüz ruhum
Sadık kızkardeş gibi dönüp gelecek sana.
Gecenin içersinde
İnleyen sesi dinle:
Hatırla.



Türkçesi: AHMET NECDET & JEAN-LOUIS MATTEI.
Varlık dergisi





Fransız oyun yazarı, şair, hikâye yazarı. Louvre’da resim eğitimi gördü, Victor Hugo’la tanışıp romantik yazarlar topluluğu olan Cenacle’a girdi, şiir ve oyun yazmaya yöneldi, romancı George Sand’la yakın kişisel ilişki kurdu, 1845’te Legion d’Honneur’le payelen-dirildi; 1852’de daha önce iki kez geri çevrildikten sonra Academie Française’e üye oldu. Romantik tiyatronun temsilcilerinden olan Musset, sahnede oynanmaktan çok okunmak için yazdığı oyunlarıyla (Un spectacle dans un fauteuil, 1832, Koltuk Tiyatrosu, toplu yayınlar), kendi gününde etkili olamamıştır. Racine ile Marivaux’yu bileştiren bu incelikli salon ya da aşk ilişkileri oyunları, (çoğu kez yazarıyla özdeşleşen) "romantik ben"i oyun kahramanı alarak, komik ve trajik öğelerin karışımı, ince bir melankoli havası ve hüzünlü bir psikoloji içinde, romantik aşk kahramanının düş kırıklıklarını şiirsel bir dille aktarmaya çalışır.



Fransa’da 20. yüzyılda tutulmaya başlanan ve Anouilh’i etkilemiş olan Musset’in oyunları şöyle örneklendirilebilir: İlk düzyazın oyunu olan Andrea del sorto (1833, Andrea del Sarto) fantazili bir Napoli’de geçen fantezili bir "romantik komedya" olan Les capriçes de Marianne (1833, Marianne’m Kalbi), Hoffmann’dan esinlenme olan ve ortaçağda Münih’te geçen Fantasio (1833 Fantasio), en tanınmış oyunu olan ve romantik kahramanın en yetkin biçimiyle veren Lorenzaccio (1834, Lorenzacciö), ilk aşkına ilişkin bir oyun olan Le chandelier (1835, Şamdana); 18. yüzyılda gelişmiş bir tarz ve oyun başlığının sahnede canlandırıldığı bir atasözü oyunu olan II ne fautjeurer de rien (1836, Umulmadık Taş Baş Yarar); M. Bandelleo’nun bir öyküsüne dayanan komedya, Barberine (1835, Barberine); aşk ve evlilik ilişkilerini hafif bir dolantılı öykü çerçevesinde işleyen Un caprice (1837, Bir Hevas), yine bir "atasözü oyunu" olan II faut qu’une porte seit ouverte ou femme (1848, Bir Kapı Ya Açık Durmalı Ya Kapalı); XVI. Louis döneminde geçen bir koşuklu komedya, Louison (1849, Louison); Bocaccio’nun Dacemeron’undan bir öyküye dayanan Carmosine (1850, Carmosine), güzel bir prima donna ile bir baronun aşk ilişkilerini konu alan Bettine (1851, Bettine).





Tiyatro Ansiklopedisi
__________________




Besiktas JK






.
OnuR Ofline   Alıntı ile Cevapla