Tekil Mesaj gösterimi
Alt 06-02-2007, 12:22   #21
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Bakü-Ceyhan’la ilgili son durumu belirttikten sonra şu da bilinmelidir: Günümüzde alternatif boru hatlarından hangisinin tercih edileceği bu konuda ilgililerin son onayını beklemektedir. Boru hattı rotası üzerinde karar yetkisi Azerbaycan Hükümeti’ne yani Haydar Aliyev’e aittir. Bu konuda Azerbaycan Uluslar arası Petrol Konsorsiyumu (AUPK) sadece bir takım tavsiyelerde bulunabilir. Ama bu tavsiyelerin de önemi vardır; çünkü AUPK’yı boru hattını finanse edecek olan petrol şirketleri oluşturmaktadır.[1]
D. PETROL VE GAZIN SEVKİYLE İLGİLİ ALTERNATİFLERİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yukarıdaki açıklamalarımızda da görüldüğü gibi, mevcut olan ve planlanan projelerde petrol ve gazın sevkinde; direkt boru hatları ve bir kısmı boru hatları ile diğer kalan kısmı da tankerlerle taşımacılık mevcuttur. Bu taşıma şekillerini değerlendirecek olursak tankerle taşımak deniz ve çevre kirliliği açısından olumsuz bir yoldur. Türkiye’de özellikle Boğazlar açısından böyle bir riske girmek istememektedir. Tanker taşımacılığının çevresel riski yanında, gemilere nakil sırasındaki zaman ve maddi kaybı da bu çeşidi eksi plana düşürmektedir. Bunun yerine petrolün boru hatları ile taşınması en güvenilir yoldur. Bu durumda da çok fazla maddi güce ihtiyaç duyulacağından taşınacak petrolün bu olumsuzluğu bertaraf edecek derecede çok olması gerekmektedir.
Çevre kirliliği açısından değerlendirecek olursak; global çevre kirliliğinden %10 civarında bir pay aldığı hesaplanan deniz kirliliğinin %90 gibi çok büyük bir oranının petrol ve petrol türevleri taşıyan tankerlerden kaynaklandığı öne sürülmektedir.
  Alıntı ile Cevapla