Tekil Mesaj gösterimi
Alt 21-08-2008, 13:35   #1
HandaN
hüngürella
 
HandaN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Kadın Dergileri Ne işe Yarar

Kapitalizmin kuralları yayıncılık dünyasına yepyeni kurallar getirdi ve okur, okur olmaktan çıkıp 'müşteri' oldu. Ve medya 'kadın'ı keşfetti! Aman bravo!
Niye böyle oldu dersiniz? Amerikan kültürü böyle dayatıyor da ondan... Bizim aklımız, birikimimiz, yaratıcılığımız, kültürümüz olmadığından, her şeyi böyle ithal ederiz. İyi halt ederiz!
Amerikan kapitalizmi yeni nesle hitap ediyor. Çünkü bu nesil, dünyanın her yerinde tüketicidir. Eh bizim toplumumuzda da genç nüfus çok fazla. Üstüne üstlük bu kalabalık tüketici grubuna ne doğru dürüst eğitim, ne doğru dürüst iş ve ücret sağlanıyor. Koca bir 'potansiyel' tüketici kitle, ama bilinçsiz ve haylaz.
Birçok medya ürününün 'müşterisi' de kadınlar... Eh kadınlarımız da en az gençler kadar tüketici ve bilinçsizler. Diyeceğim o ki eğer üretiminiz ucuz ve niteliksiz ise, bu iki grup vazgeçilmez hedef kitleniz olmak zorunda.
Hal böyle olunca, düzey ve beğeni de onlara göre oluşturuluyor. Bakınız mesela, gazeteler bile artık kadınlara çalışır, kadın ekleri verir oldular. Reklam politikalarını ona göre değiştiriyorlar. Eskiden ha babam spora (yani futbola) çalışırlardı, şimdi kadınsal mevzulara çalışıyorlar.
Hadi buna bir diyeceğim yok, amma ve lakin bu dergilerin ve kitapların, kadınları aptal yerine koymalarına ve dahası kadınlarımızın da bu numaraları yutmalarına ne demeli?
Mesela ne var bu 'kadın' gazetelerinde? Zayıflama rejimleri, fal sayfaları, aşk yazıları, kozmetik tanıtımları, güzelleşme reçeteleri, yemek tarifleri, muska ve büyü formülleri, televizyon programlarının ille de pembe dizi ve eğlence faslının ayrıntılı dökümleri, sanatçı dedikoduları vs. Yani, aslında gizli reklamlar... Click the image to open in full size.
Sanki kadınlar, 'kafası dünya meselelerine hiç basmayan' bilinçsiz bir kitleymiş gibi algılanıyor. Gerçi bazı hemcinslerimi düşündüğümde bu algının hakkını teslim edesim geliyor ama, medya denen oluşumun buna çanak tutması ihanet gibi geliyor bana.
Bir de kadın dergilerine el atalım, bakalım neler göreceğiz?
Malumunuz dergi dediğimiz yayın, okuyucularına belirlenmiş (spesifik) bir konudaki bilgileri ya da o konu içeriğindeki bir takım gelişmeleri iletir. Gerçi şimdi adına dergi denen yayınlardan bir çoğunun belirlenmiş bir konsepti bile yok ama, olması gereken budur yani.
Eskiden Türkiye'de pek fazla dergi yoktu. Bir iki mizah dergisi, moda dergisi (ki elbise patronu falan verirlerdi sadece) çok çok TV programlarıyla ilgili haber dergileri...
1980'lerin ortalarından itibaren, Türkiye'de çeşit çeşit, renk renk, yepyeni dergiler çıkmaya başladı. Hatta o zamanlarda bu gelişmeleri gördükçe, "Yaşasın, bizim ülkemiz de boy boy dergilere kavuşuyor" demiştim. Gerçekten de bugün kadın ve moda, bilgisayar, otomobil sporları, yelken, sağlık, bebek, gençlik vs.vs. aklınıza ne gelirse, herkese ve kesime hitap edecek bir dergi bulmak mümkün. (Gerçi bunların çoğu Batıdakilerin taklidi veya bizatihi çevirileri ama olsun gene de dergiden sayılır.)
Peki ne oldu? O zamandan bu zamana dergilerin sayısı ve çeşidi arttı da okuyucuların genel kültürü mü gelişti? Nerdee? Bana sorarsanız; dişçilerin, kuaförlerin, doktorların bekleme salonunda biraz daha değişik renkler görür olduk o kadar. İşte bu yüzden internet üzerindeki bir dergide yazıyorum ve gelen bütün tekliflere rağmen klasik kalıplar içerisinde basılan bir Türk dergisinde yazmıyorum. Bunu da okurlarım bilsin istedim.
__________________
Click the image to open in full size.
HandaN Ofline   Alıntı ile Cevapla