Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi


Geri git   Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi > Eğitim Öğretim > Dersler - Ödevler - Tezler - Konular > Felsefe

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 14-07-2006, 02:14   #1
 
GoD of WaR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Alkibiades'den Seçmeler...

Alkibiades'den Seçmeler...

"Kendini bilmek, ruhunu bilmektir..."

Sokrates: Kendimizle ilgilenmek ne demektir, söyle bana. Çünkü genellikle kendimizle ilgileniyoruz sanıyoruz, ama aslında ilgilenmediğimizi fark edemiyoruz. Bir insan kendisiyle ne zaman ilgilenmiş olur? Kedisine ait şeylerle ilgilenirse, kendisiyle ilgilenmiş olur mu?

Alkibiades: Bence ilgilenmiş olur, Sokrates...

Sokrates: Bak, bir insan ayaklarıyla ne zaman ilgilenmiş olur? Ayaklarına ait bir şeyle ilgilendiğinde ayaklarıyla ilgilenmiş olur mu?

Alkibiades: Anlamadım.

Sokrates: Ayakkabılarımızla ilgilendiğimiz zaman, ayaklarımızla ilgileniyor sayılır mıyız?

Alkibiades: Anlayamadım, Sokrates.

Sokrates: Bir şeyi daha iyi kılınca onunla ilgilenmiş olmaz mıyız?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Peki, ayakkabıyı daha iyi kılan sanat nedir?

Alkibiades: Ayakkabıcının sanatı.

Sokrates: Ya ayaklarımızla, gene bu sanat yoluyla mı ilgilenmiş oluruz, yoksa ayaklarımızın daha iyi olmasını sağlayan sanatla mı?

Alkibiades: Ayaklarımızın daha iyi olmasını sağlayan sanatla.

Sokrates: Ayaklarımızı daha iyi kılan sanat, bütün bedenimizi daha iyi kılan sanat değil midir?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Bu sanat da idman değil midir?

Alkibiades: Kesinlikle.

Sokrates: Demek ayaklarımızla idman sayesinde, ayaklarımıza ait olan şeyle de ayakkabıcının sanatı sayesinde ilgilenmiş oluruz.

Alkibiades: Şüphesiz.

Sokrates: İdman sayesinde bedenimizle, başka sanatlar sayesinde de, bedenimize ait olan şeyle ilgilenmiş oluruz.

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Demek bir şeyin kendisiyle, bir sanat sayesinde, ona ait olan şeyle de başka bir sanat sayesinde ilgilenmiş oluruz.

Alkibiades: Bu gayet açık, Sokrates.

Sokrates: Demek kendine ait bir şeyle ilgilenirsen, kendinle ilgilenmiş olmazsın.

Alkibiades: Evet, Sokrates.

Sokrates: Çünkü gördüğümüz gibi, kişi, aynı sanat sayesinde hem kendisiyle, hem de kendine ait bir şeyle ilgilenemez, öyle değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Hadi, şimdi söyle: Hangi sanat sayesinde kendimizle ilgileniriz?

Alkibiades: Bilemiyorum, Sokrates.

Sokrates: Peki, ayakkabının ne olduğunu bilmeseydik, ayakkabıyı hangi sanat daha iyi kılar, bilir miydik?

Alkibiades: Bilmezdik.

Sokrates: Peki, kendimizin ne olduğunu bilmezsek, hangi sanatla kendimizi daha iyi kılabiliriz? Bunu bilebilir miyiz?

Alkibiades: Bilemeyiz.

***

Sokrates: Kendinin ne olduğunu bilmek kolay bir şey midir? Ve o "kendini bil" yazısını Delphi tapınağına yazan insanı ciddiye almamalı mıyız? Yoksa, kendini bilmek herkesin elinde olmayan güç bir şey midir?

Alkibiades: Kendini bilmenin herkesin elinde olduğunu çok kere düşündüm Sokrates, ama ara sıra, çok zor bir şey olduğunu düşünmedim de değil.

Sokrates: Zor olsun, kolay olsun, başka bir yol yok, Alkibiades. Kendimizi bilirsek, kendimizle nasıl ilgilenebileceğimizi de biliriz. Bu bilgi olmazsa, kendimizle ilgilenmek imkânsızdır.

Alkibiades: Doğru.

Sokrates: Bakalım, kendi varlığımız nedir? Bunu nasıl bulabiliriz? Böylece, biz neyiz, bilebiliriz; ama eğer onu bulmazsak, ne olduğumuzu asla bulamayız.

Alkibiades: Hakkın var.

Sokrates: Öyleyse, yalvarıyorum sana Alkibiades, söylesene, şu anda kiminle konuşuyorsun? Benimle, değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Ben de seninle, değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Demek şu an konuşan benim, yani Sokrates.

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Dinleyen de Alkibiades.

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Peki Alkibiades, konuşurken kelime kullanmıyor muyum?

Alkibiades: Evet, kullanıyorsun.

Sokrates: Konuşmakla kelime kullanmak aynı şey mi?

Alkibiades: Aynı şey, Sokrates.

Sokrates: Ama, bir şey kullanan kimseyle, kullandığı şey ayrı değil midir?

Alkibiades: Ne demek istiyorsun?

Sokrates: Açıklayayım, mesela, ayakkabıcı köseleyi bıçak ve başka aletlerle keser, değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Peki, keser ve alet kullanan kimse, kesmek için kullandığı aletlerden ayrı değil midir?

Alkibiades: Elbette.

Sokrates: İşte demin de, "bir şeyi kullanan kimseyle, kullandığı şey, her zaman ayrı mıdır?" diye sormuştum.

Alkibiades: Ayrı sanıyorum.

Sokrates: Gene ayakkabıcıyı alalım: Ayakkabıcı köseleyi yalnız aletleriyle mi kesiyor, yoksa elleriyle de mi?

Alkibiades: Elleriyle de.

Sokrates: Demek ellerini de kullanıyor.

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Köseleyi kesmek için gözlerini de kullanmıyor mu?

Alkibiades: Elbette kullanıyor.

Sokrates: Peki, bir şeyi kullanan kimseyle, kullandığı şey ayrıdır demiyor muyuz?

Alkibiades: Evet, diyoruz.

Sokrates: İnsan bütün bedenini de kullanmıyor mu?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Ama "bir şeyi kullanan kimse, kullandığı şeyle ayrıdır" demiştik.

Alkibiades: Evet, demiştik.

Sokrates: Demek insan, bedeninden başka bir şeydir.

Alkibiades: Öyle gözüküyor.

Sokrates: İnsan nedir öyleyse?

Alkibiades: Bilmem.

Sokrates: Ama, insanın, bedenini kullanan bir varlık olduğunu biliyorsun, değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Peki, bedenini kullanan ruh değildir de nedir?

Alkibiades: Evet, ruhtur.

Sokrates: Bedene emreder, onu bu şekilde kullanır, öyle değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Ama herkesin kabul edeceği bir şey var.

Alkibiades: Nedir?

Sokrates: İnsan şu üç şeyden biridir.

Alkibiades: Hangi üç şeyden?

Sokrates: Ruh... Beden... Ve ruhla bedenin teşkil ettiği bütün.

Alkibiades: Hiç şüphe yok.

Sokrates: "Bedene emreden insandır" demiştik.

Alkibiades: Evet, öyle demiştik.

Sokrates: Beden kendi kendine mi emrediyor?

Alkibiades: Hayır.

Sokrates: Ona emrediliyor demiştik, öyle değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Öyleyse aradığımız şey beden değil.

Alkibiades: Hiç değil.

Sokrates: Peki, bedene emreden, bedenle ruhun oluşturduğu bütün mü ve bu bütün de insan mı?

Alkibiades: Öyle gözüküyor.

Sokrates: Yanılıyorsun Alkibiades. Çünkü eğer bu bütünün parçalarından biri emreden, diğeri emredilen ise, bu bütüne insan diyemeyiz.

Alkibiades: Doğru.

Sokrates: Ne beden, ne de bedenle ruhun oluşturduğu bütün insan değilse, insan ya hiçbir şeydir ya da ruhtan başka bir şey değildir.

Alkibiades: Öyle.

Sokrates: İnsanın ruh olduğunu göstermek için daha açık bir kanıta gerek var mı?

Alkibiades: Hayır, böyle olduğu açıkça gözüküyor.

Sokrates: Öyleyse senle ben, birbirimizle konuşurken asıl konuşan ruhlarımızdır.

Alkibiades: Öyle.

Sokrates: İşte demin de söylediğimiz bu; Sokrates kelimeler kullanarak Alkibiades'le konuşurken, Alkibiades'in yüzüyle değil, gerçek Akibiades'le, yani ruhu ile konuşuyor.

Alkibiades: Ben de böyle düşünüyorum.

Sokrates: Demek "kendini bil" diyen o söz, bize, ruhumuzu bilmemizi emrediyor.

Alkibiades: Öyle gözüküyor.

Sokrates: Demek ki bedene dair bir bilgi insanın bazı şeylerini bilmek anlamına gelir, ama aslında bu, insanı bilmek anlamına gelmez.

Alkibiades: Haklısın Sokrates.

Sokrates: Bir daha söyleyeyim: Bedeniyle ilgilenen kimse, kendisine ait bir şeyle ilgileniyor, asıl kendisiyle değil.

Alkibiades: Böyle düşünmek gerek.

Sokrates: Kendi para işlerine bakan da, ne kendisine ait bir şeyle ilgileniyor, ne de asıl kendisiyle, fakat kendisinden çok daha uzak şeylerle ilgileniyor.

Alkibiades: Evet, ben de böyle düşünüyorum.

Sokrates: Demek sarraf kendisine ait şeylerle ilgilenmiyor.

Alkibiades: Doğru.

Sokrates: Ve Alkibiades'e âşık olan kimse, ona ait olan bir şeyi seviyor, gerçekte Alkibiades'i değil.

Alkibiades: Doğru söylüyorsun.

Sokrates: Seni seven, ruhunu sevendir.

Alkibiades: Bütün söylediklerinizden bu çıkıyor. Peki Sokrates, söyle bana, kendimizle nasıl ilgileniriz?

Sokrates: Ne olduğumuz üzerinde anlaşmakla bir adım ileri atmış olduk; hâlbuki bunda yanılsaydık, korktuğumuz başımıza gelir, kendimiz olmayan bir şeyle ilgilenmiş olurduk.

Alkibiades: Çok doğru.

Sokrates: Öyleyse Alkibiades, hangi şeylere baktığımız zaman kendimizi görürüz?

Alkibiades: Aynaya herhalde veya onun gibi bir şeye.

Sokrates: Doğru. Ama gözde, görmemizi sağlayan gözde, aynanınkine benzer bir şey yok mu?

Alkibiades: Var.

Sokrates: Elbette farkına varmışsındır: Birinin gözüne bakan kimsenin yüzü, tam karşısındakinin gözünde aynada olduğu gibi gözükür. Bu parçaya gözbebeği diyoruz, çünkü onun içine bakanın imgesi orada gözükür.

Alkibiades: Doğru.

Sokrates: Demek bir göze bakan başka bir göz, o gözün en iyi parçasına, yani gören parçasına bakarsa kendini görebilir.

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Bedenin başka bir yerine veya kendisine benzemeyen başka bir şeye bakarsa, kendisini göremez.

Alkibiades: Doğru söylüyorsun.

Sokrates: O halde göz, kendini görmek isterse, bir göze, bu gözde de gözün erdemi, yani görme erdemi olan yere bakmalıdır.

Alkibiades: Evet.

Sokrates: İşte sevgili Alkibiades, ruh da kendini bilmek isterse, bir ruha ve özellikle ruhun erdeminin, yani bilgeliğin bulunduğu yere bakmalıdır veya buna benzeyen herhangi bir başka şeye.

Alkibiades: Bana da öyle geliyor Sokrates.

Sokrates: Ruhta da, bilgi ile aklın bulunduğu yerden daha tanrısal bir yer bulabilir miyiz?

Alkibiades: Bulamayız.

Sokrates: "Kendinin ne olduğunu bilmek, bilge olmaktır" dememiş miydik?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Ne olduğumuzu bilmezsek, bilge değilsek, bize ait iyi veya kötü şeyleri bilebilir miyiz?

Alkibiades: Nasıl bilebiliriz?

Sokrates: Çünkü Alkibiades'i bilmeyen kimse, Alkibiades'e ait olan şeyin de gerçekten onun olup olmadığını bilemez, değil mi?

Alkibiades: Elbette bilemez Sokrates.

Sokrates: Biz de kendimizin ne olduğunu bilmezsek, bize ait olan şeylerin gerçekten bizim olup olmadığını da bilemeyiz, değil mi?

Alkibiades: Nasıl bilebiliriz?

Sokrates: Kendimize ait şeyleri bilmezsek, bunlara ait olan şeyleri de bilemeyiz, değil mi?

Alkibiades: Evet, bilemeyiz.

Sokrates: Kendinin olan şeyleri bilmeyen kimse, başkalarına ait olan şeyleri de bilemez.

Alkibiades: Hiç şüphe yok.

Sokrates: Başkalarına ait olan şeyleri bilmezse, şehre ait şeyleri de bilmez.

Alkibiades: Elbette.

Sokrates: Böyle bir adam şehir işlerini idare eden bir adam olamaz.

Alkibiades: Olamaz.

Sokrates: Ne yaptığını bile bilmez.

Alkibiades: Evet, bilmez.

Sokrates: Bilmeyen yanılmaz mı?

Alkibiades: Elbette yanılır.

Sokrates: Yanılınca da hem kendine, hem de şehre kötü davranmaz mı?

Alkibiades: Başka türlü olamaz.

Sokrates: Kötü davranınca bahtsız da olmaz mı?

Alkibiades: Elbette.

Sokrates: Peki ya ilişki kurduğu kimseler?

Alkibiades: Onlar da bahtsız olur.

Sokrates: Öyleyse, bilge ve iyi olmadıkça kimse mesut olamaz.

Alkibiades: Kimse olamaz.

Sokrates: Demek kötü adamlar bahtsızdır.

Alkibiades: Evet, hem de çok.

Sokrates: Bu bahtsızlıktan da bilge olarak kurtulunur, zengin olarak değil.

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Mesut olmak için, şehirlerin, ne duvarlara, ne üç sıra küreklilere, ne de tersanelere ihtiyacı var. Ne de nüfusa veya genişliğe. Gerekli olan şey erdemdir, öyle değil mi?

Alkibiades: Evet.

Sokrates: Öyleyse şehir işlerini gerektiği gibi görmek istiyorsan, şehirlilere erdem aşılamalısın.

Alkibiades: Hiç şüphesiz.

Sokrates: Peki, kişi, kendinde olmayan bir şeyi başkasına verebilir mi?

Alkibiades: Nasıl verebilir ki?

Sokrates: Öyleyse önce sen erdem edinmelisin; bu, yalnız kendinle ve kendine olan şeylerle değil, fakat aynı zamanda, şehirle ve şehre ait olan şeylerle de ilgilenmen demektir, onları idare etmek isteyen bir kişiye bu gerekir.

Alkibiades: Doğru söylüyorsun.

Sokrates: Eğer eğri davranırsan, gözlerin karanlık ve kötülüğe yönelir. Karanlıkta ve aynı zamanda kendin hakkında cehalet içinde olursan, ihtimaldir ki, yapacağın iş de kötülük olur.

Alkibiades: Öyle görünüyor.

Sokrates: Bir şehirde erdem yoksa, kötü davranışlar önlenemeyecek bir şeydir.

Alkibiades: Muhakkak.

Sokrates: Alkibiades, mesut olmak için, senin de şehrin de edinmesi gereken şey iktidar değil, erdemdir.

Kaynak :
Felsefe Ekibi
M. E. B. Yayınları'nın "Eflatun-Alkibiades I"i (1962, çev. İrfan Şahinbaş) ile Oxford Üniversitesi (1892, çev. B. Jowett) yayını "Dialogues of Platon"un içindeki (s. 463–509) diyalogla karşılaştırılarak hazırlanan bir derlemedir.]

Foucault, Michel- Gutman, Huck-Hutton, Patrick H.; Kendini Bilmek; Çev. Gül Çağalı Güven; Om Yayınevi; 4. Basım; 2003; (22–31)
__________________
fb öfkemsin gs nefretimsin !




GoD of WaR Ofline   Alıntı ile Cevapla
Alt 07-10-2006, 20:21   #2
 
OnuR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

saol abi pylşm içn
__________________




Besiktas JK






.
OnuR Ofline   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Türkiye`de Saat: 21:56 .

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2

Sitemiz CSS Standartlarına uygundur. Sitemiz XHTML Standartlarına uygundur

Oracle DBA | Kadife | Oracle Danışmanlık



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580