|
Ana Sayfa | Kayıt ol | Yardım | Ortak Alan | Ajanda | Bugünkü Mesajlar | XML | RSS | |
06-02-2007, 12:22 | #21 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Bakü-Ceyhan’la ilgili son durumu belirttikten sonra şu da bilinmelidir: Günümüzde alternatif boru hatlarından hangisinin tercih edileceği bu konuda ilgililerin son onayını beklemektedir. Boru hattı rotası üzerinde karar yetkisi Azerbaycan Hükümeti’ne yani Haydar Aliyev’e aittir. Bu konuda Azerbaycan Uluslar arası Petrol Konsorsiyumu (AUPK) sadece bir takım tavsiyelerde bulunabilir. Ama bu tavsiyelerin de önemi vardır; çünkü AUPK’yı boru hattını finanse edecek olan petrol şirketleri oluşturmaktadır.[1] D. PETROL VE GAZIN SEVKİYLE İLGİLİ ALTERNATİFLERİN KARŞILAŞTIRILMASI Yukarıdaki açıklamalarımızda da görüldüğü gibi, mevcut olan ve planlanan projelerde petrol ve gazın sevkinde; direkt boru hatları ve bir kısmı boru hatları ile diğer kalan kısmı da tankerlerle taşımacılık mevcuttur. Bu taşıma şekillerini değerlendirecek olursak tankerle taşımak deniz ve çevre kirliliği açısından olumsuz bir yoldur. Türkiye’de özellikle Boğazlar açısından böyle bir riske girmek istememektedir. Tanker taşımacılığının çevresel riski yanında, gemilere nakil sırasındaki zaman ve maddi kaybı da bu çeşidi eksi plana düşürmektedir. Bunun yerine petrolün boru hatları ile taşınması en güvenilir yoldur. Bu durumda da çok fazla maddi güce ihtiyaç duyulacağından taşınacak petrolün bu olumsuzluğu bertaraf edecek derecede çok olması gerekmektedir. Çevre kirliliği açısından değerlendirecek olursak; global çevre kirliliğinden %10 civarında bir pay aldığı hesaplanan deniz kirliliğinin %90 gibi çok büyük bir oranının petrol ve petrol türevleri taşıyan tankerlerden kaynaklandığı öne sürülmektedir. | ||
|
06-02-2007, 12:23 | #22 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Petrol kirlenmesinin temel nedenleri de şöyle sayılmaktadır.[1] - Petrolle kirlenmiş olan balast (safra) sularının dışarı atılması. - Petrol tanklarının denizde temizlenmesi. - Petrol taşıma sırasında meydana gelen kazalar. - Petrol endüstrisinin akıtları. Bu petrol kirliliğinin yol açtığı zararları ise şöyle sıralayabiliriz:[2] - Plajların ve sahil gezinti alanlarının kirlenmesi nedeniyle, denize girenlerde alerji, mantar ve çeşitli enfeksiyonlara yol açması. - Su kuşlarının zarar görmesi. - Deniz hayvanlarına ve bitkilerine yönelik zararlar. - Teknelerin, rıhtımların, balık av ve gereçlerinin kirlenmesi. - Liman ve diğer kapalı bölgelerde yangın riski. Gerek insan sağlığı gerekse ekolojik denge açısından sakıncaları çok büyük olan petrol kirlenmesinin, tanker taşımacılığından kaynaklandığı düşünülürse bu taşımacılık yerine boru hattı taşımacılığı alternatifi ön plana çıkmakta ve tercih edilmektedir. | ||
06-02-2007, 12:23 | #23 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Hazar petrollerinin dünya piyasalarına taşınmasını, bu açıdna değerlendirecek olursak, bu sevkle ilgili üzerinde durulan Bakü-Supsa ve Bakü-Novorossisk Hatları tercih edildiği takdirde Karadeniz’deki deniz trafiği ve Boğazalar büyük bir yük bindirilmiş olacaktır. Bu açıdan petrolün boru hattı ile nakli en güvenilir yol olarak görülmekte, bu da Bakü-Ceyhan Hattı’nı ön plana çıkarmaktadır. E. SONUÇ Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra bağımsızlıklarını kazanan Cumhuriyetlerde bulunan petrol ve gaz rezervinin sevki konusu son yıllarda gündemi kurcalayan bir sorun teşkil etmiştir. Bu konuda büyük devletler ve petrol şirketleri hem ekonomik hem de politik çıkarlarla projeler öne sürmüşlerdir. Yeni bağımsızlığını kazanan devletlerse kendi başlarına bu taşımacılığın üstesinden gelemeyecekleri için bu ülkelere ve şirketlere ihtiyaç duymaktadırlar. Yukarıdaki çalışmamda da belirttiğim gibi bunların hangisinin gerçekleştirileceği konusunda tam bir görüş birliği mevcut değildir. Ve dünya bu yöndeki karar alıcıların tavırlarını beklemektedir. Politik ve ekonomik çıkarların ön planda tutulduğu bu oyunun daha uzun süre sonuçlanamayacağı beklenmektedir. | ||
Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın |
Konuyu Toplam 20 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 20 Misafir) | |
| |