Yazılı medyanın satış noktalarına ulaştırılması ve iadelerin toparlanması (ki bu % 10 - % 15'ler civarındadır) ayrı bir maliyet unsurudur. Dağıtım ağını gerçekleştiren kuruluşlar ve perakende satış yapan noktalar fiili satıştan komisyon alırlar. Medya ürünlerinin "şablon" bütçe uygulanamayacak ölçüde kalabalık olması medya planlamasının kesin kurallar içinde yapılamayacağını, esneklik gerektirdiğini bize gösterir Medya ürünleri içinde yazılı medyanın bütçesini incelediğimizde hep rakamlar kullanmak zorunluluğumuz vardır. a) Maliyet Giderleri ve Gelirler İlişkisi Medya işletmeleri üretirken, değişik girdileri tüketmek durumundadırlar Böylelikle maliyet giderlerinin kaynağı da, üretim süreci olmaktadır. Üretim sürecinde, elde edilecek ilk ürünün (gazete örneğin) maliyeti çok yüksektir, ama urun miktarı arttıkça ortalama maliyetler düşecek ve marjinal maliyetin satış fiyatına eşit olduğu noktalarda üretim durdurulacaktır. Üretim sürecinde, üretim faktörlerinden sadece biri artar (emek örneğin), diğerleri sabit kalırsa, harcamaların artışı sabit kalan faktörleri de etkileyerek maliyet oranlarını artırır, bu da verimi azaltır. Azalan verim yasasının tiraj konusunda işleyişi yanında basının can daman ilan konusundaki işleyişine de göz attığımız da. tiraja paralel artan malı yellerin kârlılık sınırlarını nasıl zorladığını görebiliriz. |