2.3.5. Kurşun-İndiyum Kaplamalar Kurşun-İndiyum kaplamalar, düşük seviyelerde alaşımlandırılmış ve semente edilmiş çelik kökenli malzemelerin yüzeylerine uygulanır. Kurşun-İndiyum kaplamalar kendi başlarına özellik arz etmelerine karşılık uygulama olarak kurşun kaplamalarının devamı niteliğindedirler. Kurşun-İndiyum kaplamalar, önceki bölümde açıklanan Kurşun kaplamaların uygulanmasından hemen sonra uygulamaya devam edilerek İndiyum'lama işlemi ile tamamlanırlar. Kurşun-İndiyum kaplamalar yatak yapı elemanlarında difüzyon tabakaları olarak görev yaparak, sementasyon işlemlerine yatkınlığı genişletirler. Kurşun kaplanmış yüzeyler üzerine ısıl işlemi takiben uygulanan İndiyumlama sadece kurşun tabakalar içerisine nüfuz eden İndiyum miktarları ile kurşun yüzey özelliklerinin iyileştirilmesi ve mekaniki dayanım kazandırılmasıdır. Aşağıda işlem basamakları şeklinde açıklanan sıra içinde yapılacak uygulamalar ile istenilen kalitede Kurşun-İndiyum tabakalar oluşturulabilir. 1) Tri-Kloretilen buharı ile yağ giderme. 2) Elektrolitik olarak yağ giderme, 5 dakika 6-8 V 20 sn katodik, 10 sn anodik. 3) Kurşun kaplama 2 A/dm2 70 mm Pb/saat. 4) Soğuk suyla yıkama, basınçlı havayla kurutma. 5) Gevrekliğin alınması, 2 saat, 170°C ' da. 6) İndiyum kaplama, 1-2 A/dm2 20 m\m İn/saat. 7) Soğuk suyla yıkama. 8) Sıcak su la yıkama. 9) Basınçlı hava ile kurutma. 10) Difüzyon işlemi, 170 C da,yağ içinde 2 saat. 11)Sıcak suyla yıkama. 12) Tri-Kloretilen buharı ile yağ giderme. 13 )Gerekli durumlarda stokajlama. 2.3.6. Krom Kaplamalar Krom kaplamaların esas amacı sert ve dayanıklı yüzeyler elde edebilmektir. Sert krom kaplamalar, çelik paslanmaz çelik, nikel ve bakır kökenli jet motor elemanlarına yaygın olarak uygulanır. Krom kaplamaları esas malzeme özelliğine göre aşağıdaki başlıklar altında inceleyebiliriz: A-Paslanmaya dayanıksız çelik elemanlar. B-Paslanmaz Krom-çelik ve Krom-nikel çelik elemanlar. C-Nikel elemanlar. D-Bakır kökenli jet motor elemanları. Sert krom kaplamaları, çelik kökenli elemanların korozyon dayanımını iyileştirmek ve her şeyden önce üst yüzey aşınma dayanımını artırmak amacı ile uygulanır. Yeterli derecede korozyon dayanımının elde edilebilmesi en az 50 mikron tabaka kalınlıklarının oluşturulabilmesi ile mümkündür. Daha önceden krom kaplanmış yüzeyler üzerine ve arka arkaya aynı yüzey üzerine iki kez krom kaplanmasına izin verilmez. Hatalı veya eksik oluşturulmuş krom kaplamalarının kaplama işleminden önce giderilmesi, temizleme ve aşındırma işlemlerini takiben tekrar krom kaplama uygulamasına geçilmelidir. İdeal bir krom kaplamanın,uygulama sırası aşağıdaki şekilde yapılır: |