Konu: Çimento
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 31-01-2007, 15:09   #30
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

5.6.Düşük NOx Brülörleri

Düşük NOx Brülörlerin dizaynları özellikle ;üç veya dört konsantrik tüpten fırına enjekte edilen kömür veya havaya bağlı olarak değişir.Bu brülörlerden akselerasyon yanma tipli olanlarda,yakıt ve hava oldukça zayıf konik bir tutuşma oluşturacak şekilde ani olarak karışır ve tutuşmadan oluşan radyasyon ısının miktarı artarken yüksek sıcaklık bölgesindeki yanma gazının süresi azalır.Eksenel ava dış kanal içine enjekte edilirken kömür merkezdeki borunun veya ortadaki kanalın içine doğru üflenir.Üçüncü kanal ise türbülens hava için kullanılır.Bu brülörlerin önemli özelliği çok erken tutuşma oluşturularak oksijenin yetersiz olduğu bir ortamda %30’lara varan oranlarda NOx brülörleri azaltmalarını gerçekleştirmesidir.Düşük NOx brülörleri tüm döner fırınlarda uygulanabilir bir sistem olup,emisyon seviyeleri ana fırında 600-1000mg/Nm3 civarındadır.

5.7.Kademeli yanma

Kademeli yanma özellikle prekalsinasyonlu çimento fırınlarına uygulanan bir sistem olup,ilk işlemi klinkerin pişme prosesi için uygun şartlarda döner fırın içersinde gerçekleşir.İkincil yanma aşaması,fırın içinde brülörlde olup burada sinterleşme bölgesinde oluşan azot oksitlerin bir kısmının bozunduğu bir ortam oluşur.Bu bölgedeki yüksek sıcaklık,azot oksitlerin elementel azota geri dönüşmesi için uygun bir reaksiyon ortamıdır.Üçüncü yanma aşamasında ise kalsine yakıt ,bir miktar tersiyer hava ile kalsinatör içine beslenir ve oluşan indirgenme ortamı içinde yakıt kaynaklı NOx emisyonları azalırken fırına gelen NOx konsantrasyonları de azalır.

Çok kademeli yanma sistemi ile iyi optimize edilmiş bazı modern tesislerde 500mg/Nm3 değerinin altında NOx emisyonlarına ulaşması mümkündür.Ancak Prekalsinatör içinde yanma prosesi tamamlandığında CO ve SO2 emisyonları artabilir ve CO problemleri ile tıkanma problemleri oluşur.Kademeli yanma tekniğinde parça yakıtların(örneğin lastiklerin)yakılması,yakıt yandığında bir azaltma bölgesi oluşturur ve böylece NOx emisyonlarının azaltılmasında etkili olurlar.Buna rağmen parça yakıtların yanması ile kontrollü bir azalma atmosferi oluşturmak genelde zor bir işlemdir.

  Alıntı ile Cevapla