5.15.Açık Yığınlar ve Rüzgar Koruyucuları Genelde tozlu malzemenin açıkta depolanmasından kaçınılmalı,bunun olması durumunda ise rüzgar önleyici engeller (doğal veya yapay olarak oluşturulmuş rüzgarın kuvvetini ve erozyon etkisini azaltan engeller) kullanılarak açıktaki yığınlardan kaçak toz emisyonları önlenmelidir.Bu engeller yaz kış yeşil olan ağaçlarla tamamlanarak sahadaki kirli su deşarjını önlemek amacıyla da etkili bir su toplama sistemi tesis edilir.Açık yığınların oluşması esnasında yığınların yüksekliğini azaltan,yüzeyi sıkıştıran veya ıslatan tedbirlerle bu sistem daha da verimli hale getirilir. 5.16.Su Püskürtülmesi ve Kimyasal Toz Tutucuları Kamyonların boşaltma işlemleri esnasında ve malzemenin bir taşıyıcı sistemden bir diğerine, veya stok sahası içinde bir yığına nakli gibi işlemler kaçak toz emisyonlarının oluşmasına neden olur.Toz emisyonunun geldiği nokta iyi tespit edildiğinde su püskürtme sistemi tesis edilebilir ve toz partikülleri nemlendirerekk tozların çökmesi sağlanır.Su püskürtme nozulları iyi yerleştirildiğinde (mümkün olduğunca toz kaynağına yakın olacak şekilde) ve sıvı akış hızı miinimum seviyede kontrol edildiğinde maksimum yarar sağlar. 5.17.Yolların Kaplanması ve Islatılması Özellikle kamyonlar tarafından kullanılan alanlar betonlanarak, asfaltlanarak yüzeyleri mümkün olduğunca temiz tutulmalı (özellikle kurak mevsimlerde ıslatılmalı) ve muayyen yollarr belirlenerek araç hızları sınırlandırılmalı,böylece çöken tozun askıda partikül madde haline geçişi önelenmelidir.Bu yöntemin verimini artırabilmek amacıyla sürekli olarak veya belirli aralıklarla çimento nakli ve tesliminin yapıldığı alanlar dışına ise sulama yapılmalıdır.Zaman zaman sulama kesilerek kuru asfalt yüzeyler vakumlu süpürgeli cihazlarla da temizlenmelidir. |