3. GELENEKSEL YÖNTEMLERLE GALERİ VE TÜNEL AÇMA 3.1. Hidrolik Kırıcılar Hidrolik maden ve inşaat mühendisliğinin uğraşı alanındaki bir çok işlerde kullanılabilir. Tünel açma faaliyetlerinde de hidrolik kırıcılar özellikle jeolojik süreksizliklerin yoğunlaştığı formasyonlarda galeri sürülmesi işlerinde kullanılırlar. Modern hidrolik kırıcıların yapıları oldukça basittir. Serbest hareket eden piston darbe enerjisini, çok kısa bir sürede gerekli hacımdaki yağı sağlayan bir akümülatörden alır. Bu akümülatör devamlı olarak hidrolik pompa yardımı ile şarj edilir. Hidrolik kırıcıların bir avantajı da herhangi bir ekskavatöre monte edilebilir olmalarıdır. Hidrolik kırıcılardaki piston ile kırıcı uç arasında darbe enerjisini ileten bir yağ yastığı vardır. Bu yastık, kırıcı uçta aşırı stres birikmelerini önleyerek yüksek darbe hızlarını mümkün kılar. Pistondaki kinetik enerji yağda gerilme enerjisine dönüşür, yağda basınç yükselir ve kırıcı uç ileri giderken biriken basınç tekrar kinetik enerjiye dönüşür. Eski tip pnömatik kırıcılarda darbe enerjisinin piston ağırlığına oranı 2 iken, bu oran hidrolik kırıcılarda 8 ‘e yükselmiştir. Bu nedenle hidrolik kırıcılar, pnömatik kırıcılara oranla 20 defa daha güçlü olabilmektedir. Çizelge 3.1. Galeri sürmede kullanılan bazı hidrolik kırıcılara ait teknik özellikler Firma Adı Tipi Darbe En. (J) Darbe (Dak) Ağırlık (kg) Hidrolik Debi (lt/dak) Hidrolik Basınç (kg/cm2) Nitrojen/Gaz Basıncı Ingersoll Rand G500 G1100 680 1900 135-600 60-600 220 33 54,5‘e kadar 163 ‘e kadar 13,8 13,8 Gaz Basıncı=1/2 yağ basıncı 96 kg/cm2 Krupp Hm200 Hm600 540 18530 700 450 240 550 55 70-90 12-15 13-16 Dış Akümülatör Shand - 2350 180 500 60 Kas.14 69 kg/cm2 Montabert SRH 500 2000 350-450 475 60-170 6,5-13 İç Akümülatör Gullick Dobson - 4070 600 700 185 16,6 4.1-5.5 kg/cm2 |