01-02-2007, 16:32
|
#37 |
| Guest | Ayrıca Danimarka ve İtalya’da bu iki ana yakıttan alınan vergilerin diğer ülkelere oranla çok yüksek olduğu görülmektedir. Bu çalışmadan, konutlarda elektrik enerjisi kullanım maliyetinin çok yüksek olduğu anlaşılmakta ve bu yüzden de iyi bir alternatif olarak ele alınmadığı belirtilmektedir. 5. KİŞİSEL ARAÇLAR (OTOMOBİLLER) Bu analizde nakliye sektörü, çok büyük oranda petrol ürünlerine (benzin, mazot, LPG) bağımlı olan otomobil sektörüyle sınırlı tutulacaktır. Petrol ürünlerine bağımlı bu sektörde, petrol ithalat hacminin her geçen gün artması ve petrol kullanılmasının çevreye ve doğaya verdiği zararlar da ayrıca göz önüne alınmakta ve bu da petrol politikalarının giderek zorlaşan şartlar altında ezilmesini beraberinde getirmektedir. Bu analizde, ebat ve sahip olduğu donanımlar bakımından bir averaj araba kabul edilmiş, ayrıca AB üyesi ülkelerde seyahat edilen mesafeler çok fazla farklılık göstermediğinden bir ortalama mesafe kabul edilmiştir. Yol kalitesi ise tüm ülkelerde standart kabul edilmiştir. Ancak farklı üye ülkelerdeki şehir içi ve şehir dışı trafik potansiyelleri ve müşterilerin talep ettiği araçların farklı güçlerde olması gibi anahtar faktörler için her hangi bir sınırlama yapılamamıştır. Vergi analizi sadece yakıt vergileriyle sınırlandırılmamış, aynı zamanda yıllık yol vergileriyle araç alım satım ve kullanım vergisi dahil edilmiştir. Araç kullanım vergisinin dahil edilmesinin nedeni, AB üyesi ülkelerin bazılarında bu vergi oranının düşük bazılarında ise yüksek olmasıdır. Bir aracın en büyük mali giderlerinden biri de alınan yol vergisidir. Bu vergi, Hollanda, İrlanda, Büyük Britanya, Danimarka ve Almanya’da yüksek olmasına karşın İtalya ve Portekiz’de daha düşüktür. Bazı ülkelerde motor sigortasının zorunlu olması ve bazı şehirlerde de otoyol, köprü, tünel vb. bulunması sonucu sürücülerden geçiş ücretleri alınması analizi daha karmaşık bir hale getirmektedir. Analiz için 4 değişik yakıtla çalışan motor tipi ele alınmıştır. Bunlar: standart benzinli motor, dizel motor, bazı üye ülkelerde giderek yaygın bir servis ağına ulaşan LPG ( liquefied petroleum gas ) kullanılan motor ve çok küçük bir kullanım oranına sahip olan methanol ile çalışan motordur. Methanol doğalgazdan kimyasal yollarla % 70 verimle elde edilebilmektedir. Ayrıca methanolden alınan vergi mali tarafsızlığı sağlamak için benzin ile aynı oranda tutulmaktadır. Dizel motorlu araçlar benzinli motorlara oranla daha verimli olmalarına rağmen daha ağır ve pahalıdırlar. LPG ve methanol kullanılan motorlar için yapılan dönüşüm de benzinli motorlara göre pahalıdır. Analiz sonucu aşağıda oluşturulan iki tablo, AB üye ülkelerinde benzinli motorlar için standart kilometre yaşı olarak kabul edilen 18000 ve 13000 km değerleri için hazırlanmıştır. |
|
| |