İhracatçının acente ile çalışmasında şu yararlar vardır. a Yerel alıcılarla doğrudan ilişki kurma olanağının yaratılması. a Satış politikaları, fiyatlar ve müşteri seçimleri tamamen ihracatçının elindedir. a Acentenin çalışmaları doğrudan postalama, reklam ve sergilerle desteklenebilir. Acente ile çalışmanın sakıncaları da şunlardır: a Hiçbir zaman firmanın arzuladığı performansı göstermezler. a İşletmenin mamulüne ilişkin çalışmaları kısıtlı olabilir. 2. Distribütör: Tacir aracı olup firmanın müşterisidir. Kendi adına mamulleri alıp satmaktadır. Üretici distribütöre mamullerini peşin, kredili ya da vadeli verebilir. Mamulü kendi alıp sattığı için servisler kendi sorumluluğundadır. Distribütörle çalışmanın yaraları: a Mamulün tek ithalatçısı olarak daha çok miktarda mamul olabilir. a Çeşitli müşteri riskleri en aza indirilebilir. a Mamullerin satışını arttırmada etkin bir rol oynayabilir. Distribütör ile çalışmanın zararları: a Distribütörlerden mamul olan müşterilerin izlenmesi güçtür. a İskonto uygulamalarında etkinlik çok zayıf olabilir. a Mamulün tek satıcısı olduğu için kendi pazarında ihracatçının markası ile bütünleşebilir. a Finansal yapısı işletme sermayesi kısıtları mamulün ithal ve satışında yer alabilir. 2.2. Dolaylı İhracat Üretici ve tüketici arasında doğrudan bir ilişki kurulması söz konusu değildir. Bu yüzden de Pazar konusunda tam bilgilenmeleri olanaksızdır. En büyük avantajı ise mamullerin yurt içinde satılıyor gibi müşteri bulma sorununun olmaması ve çeşitli faaliyetlerden kaçınma olanağının olmamasıdır. |