4. Elektronik Ticareti Desteklemek ve Artırmak Özel sektörün standartlarını yükseltmesi kamunun da aynı yolda ilerlemesini fazlasıyla kolaylaştıracaktır. Talebin yüksek olduğu uluslararası ticaretin karmaşık dünyasında gelişmekte olan ülkelerin gümrük idarelerinin hizmetlerini geliştirmelerini teşvik etmek gereklidir. Gelişme yolunda birlikte çalışmak suretiyle özel sektör bu teşviği yapabilir. Gümrük komisyoncuları elbette gümrüklerin işini onların yerine yapamaz fakat komisyoncuların gümrük idarelerinin daha verimli ve etkin olmasını sağlayacak pek çok hizmeti yerine getirmeleri mümkündür. Bunun en bariz örneklerinden biri, gümrüklerin bilgi depolama ve mükelleflerin hesap kayıtlarına girme ihtiyacının karşılanmasında gümrük komisyoncularının mevcut bilgi teknolojisinin kullanımıdır. Bu aynı zamanda gümrük komisyoncularının müşterileri hakkındaki rutin olarak sakladıkları diğer elektronik verileri de gümrüğün kullanabilmesi ve gümrüğün bilgisayar kaynaklarının yükünün azalması anlamına da gelir. EVD’nin “Elektronik Veri Değişimi” (ing. EDI) kullanılmasıyla ki Arusha Deklerasyonunun bir diğer önerisidir, gümrüklerle bilgi değişimi hem kamu hem de özel sektörün muzdarip olduğu kırtasiyecilik yükünü azaltacağı gibi gümrükteki verilerin emniyetli bir şekilde korunmasının da bir yolu olabilir. 5. Gelişen Ekonomilerdeki Özel Sektör Ortaklıklarıyla Tecrübe Paylaşımı Gümrük rejimlerindeki dürüstlük sorununu incelerken, temel olarak iki tür oyuncu olduğu açıklıkla görülmektedir. ılki varlıklı, gelişmiş, batılı veya batılılaşmış uzun süren demokratik hükümet tecrübesine ve büyük ölçüde dürüstlükle ilgili sorunu olmayan gümrük idarelerine sahip ülkelerdir. ıkincisi ise bunun tamamen tersi olan ve daha fazla bir şey söylenmesi gerekmeyen, ekonomik ve politik istikrarsızlık mirasına sahip gelişmekte olan ülkelerdir. Gelişmekte olan ekonomilerde özel sektörün yapmaya çalıştığı şey, sofistike ekonomilerden öğrenmek ve kendi ekonomilerinin de bu şekilde işlemesini sağlamaktır. IFCBA’nın gelişmekte olan ülkelerden üyeleri Gümrüklerdeki dürüstlük sorunu konusunda ilginç düşünce ve deneyimleriyle katkıda bulunmaktadır. Örneğin Doğu Avrupa ülkelerindeki yeni ortaya çıkan ekonomiler kendi gümrük rejimlerini Avrupa Birliği’ndeki muadillerine uygun olarak düzenlemeye çalışıyorlar, fakat yerel yetkililer bu plana karşı direniyorlar. Genel olarak uygulanan uzun sınır araştırmaları, belirli periyotlar yerine vergi ve diğer mali yükümlülüklerin peşin ödenmesinin istenmesi ve iç kısımlara gitmekte olan mallar için masraflı memur tefriki uygulaması Arusha Deklerasyonu’nda yapılan tekliflerle tamamen çelişmekte ve pahalı ticaret engellerini temsil etmektedir. Özel sektör bunları engel olarak görüyor ve devlete değiştirmesi için baskı yapıyor: Ancak çoğunlukla kamu ve özel sektör arasındaki yaygın güvensizlik sorunuyla karşı karşıya kalmaktadırlar. Gümrük komisyoncuları durumu düzeltecek önemli vasıtalardan biridir. Komisyoncular müşterilerle çalışan ve onların işlerini düzenleyen, gümrüklerin güvenebileceği kişiler olmalıdırlar. |