|  |  çocuklarda Nörolojik Gelişim  |  |  
 ÇOCUKLARDA  NÖROLOJİK GELİŞİM
 Büyüme ve gelişmenin seyrindeki sapmalar, ciddi tıbbi  bozuklukların önemli göstergeleri olabilir. Anne babalar bir sorundan  kuşkulanmadıkları zaman bile, sıklıkla birşeylerin yanlış olduğunu gösteren ilk  ip uçlarını verirler. Her sağlam çocuk izlenmesinde doğru boy ve ağırlık  ölçümleri yanı sıra yaşamın ilk yılında her muayenede baş çevresi ölçümleri  yapılmalıdır. Düzenli ve birbirlerini izleyen ölçümler tek ölçümlerden çok daha  yaralıdır, çünkü belirli bir çocukta saptanan değerler normal sınırlar içinde  olsa bile çocuğun kendine özgü büyüme grafiğinden sapmalar  belirlenebilir.
 
 Çocukların boy, tartı ve baş çevresi değerlerinin  izlenmesiyle büyüme değerlendirilirken, sosyal davranışların ve nörolojik (  sinir sistemi ile ilgili ) değişikliklerin takibi, normal gelişme sürecinden  sapmaları çok geç olmadan tespit etmek için yararlıdır. Buna göre, büyüyen  çocuğun değişik yaşlarda sergilediği kimi davranış ve becerilerin yaşa uygunluğu  değerlendirilerek, normalden sapmalar varsa daha ileri araştırmalar yapmak için  harekete geçilmelidir.
 
 Aynı yaştaki çocukların tartı ve boy değerleri  tıpatıp aynı olamayacağı gibi, aynı nörolojik gelişim özelliklerini  sergilemezler. Bu nedenle yaşa uygun beceriler değerlendirilirken, her bir  çocuğun istenen tüm hareketleri yapması beklenmez.
 
 ***
 1. Ay
 Oturur  durumdayken başını arasıra dik tutar. Yüzükoyun yatırıldığında başını  kaldırabilir. Seslere tepki gösterir.
 
 2. Ay
 Oturtulunca başını dik  tutabilir. Yüzükoyun yatırılınca hem başını hem de omuzlarını kaldırabilir.  Hareket eden cisimleri gözleriyle izleyebilir. Annesinin kendisiyle konuşmasına  gülümser ve ses çıkararak yanıt verir.
 
 3. Ay
 Yüzükoyun yatırıldığında  kollarına dayanarak doğrulabilir. Hareket eden cisimleri başını çevirerek izler.  Eline verilen çıngırakla oynayabilir, ancak düşürürse alamaz. "A-gu" sesleri  çıkarabilir.
 
 4. Ay
 Elleriyle oynar. Elleriyle nesnelere uzanır, ancak  yakalayamaz. Eline verilen kalemi tutabilir. Çağrılınca dönüp sesin geldiği yöne  bakar. Kahkaha ile güler.
 
 5. Ay
 Yattığı yerde yuvarlanıp ters döner,  oturtulurken sağa sola sallanır. Eliyle uzandığı nesneleri yakalar. Ayağını  ağzına ***ürebilir. Aynada kendisini görünce güler, sevinir.
 
 6. Ay  Destekle oturabilir. Eline verilen kaşıkla masaya vurur. Sevdiği ve sevmediği  yiyeceklere tepki gösterir. Yabancıları ayırt edebilir. "Cee !" yaparak  oynar.
 
 7. Ayİki elinde de birer nesne tutabilir. Nesneleri bir elinden  diğerine aktarabilir. Verilen herşeyi ağzına ***ürür. Kendi kendine bisküvi  yiyebilir. Aynadaki görüntüsünü tutmak ister.
 
 8. Ay
 Kısa bir süre  desteksiz oturabilir. Eşyaları yere atarak oynar. İki heceli sözcükler  söyleyebilir.
 
 9. Ay
 Uzun süre yalnız başına oturabilir. Bir yere  tutnarak ayakta durabilir. Baş parmak ve işaret parmağı arasında küçük bir  nesneyi tutabilir. "Anne, baba" gibi iki sözcük söyleyebilir.
 
 10.  Ay
 Yatarken kendi kendine oturur duruma geçebilir. Yardımsız ayağa  kalkabilir. El çırpar el sallar. Giyidirilirken yardımcı olur. Bardaktan su  içebilir. İşittiği sözleri yinelemeye çalışır.
 
 11. AyÇeşitli nesneleri  kaplar içine koyabilir. Basit emirleri anlamaya başlar.
 
 12. Ay
 Elinden  tutulunca yürüyebilir. Çevresindekileri güldüren davranışlarını tekrarlar.  Kitaplardaki resimlere ilgi gösterir. İstenince öper.
 
 13. Ay
 Kalemle  çizgi çizebilir. Bir elinde iki ayrı nesne tutabilir.
 
 15. Ay
 Yardımsız  yürüyebilir. Elinden tutulduğunda merdiven çıkabilir. İki küpü üst üste  koyabilir. Ayakkabılarını çıkarabilir. 6-7 sözcük söyleyebilir.
 
 18.  Ay
 Sendeleyerek koşar. Kendi kendine sandalyeye çıkarak oturabilir. Üç küpü  üst üste koyabilir. Kaşık kullanabilir. Bir kitabın sayfalarını karıştırabilir.  8-10 sözcük söyleyebilir. Kakasını söylemeye başlar.
 
 21. Ay
 Kendi  kendine merdiven çıkabilir, elinden tutulduğunda inebilir. 5-6 küpü üst üste  koyabilir. Bedeninin çeşitli parçalarını göstebilir. İki sözcüklü tümceler  kurabilir.
 
 2 YaşKendi kendine merdiven inebilir. Topu atabilir, tekme  vurabilir. 7-8 küpü üst üste koyabilir. Çorap ve ayakkabılarını giyebilir.  Çişini haber vermeye başlar.
 
 2,5 YaşAyaklarını birer birer kullanarak  merdiven inip çıkabilir. 9 küp üst üste koyar. Kapalı şekil çizer.
 
 3  Yaş
 Üç tekerlekli bisiklete biner. Daire şeklini kopya eder. Yaşını ve  cinsini bilir.
 
 5 YaşSek sek oynar. Üçgen çizer, dört renk bilir. Ona  kadar sayar. Giyinip soyunur. Çoğul ifadeler kullanabilir. 6 kısımlı adam  çizer.
 
 Sevgili anne ve babalar,
 
 Size sunduğum nörolojik gelişim  basamakları listesinde belirtilen her beceriyi çocuğunuzun yapmasını  beklemeyiniz. Ancak normalden sapmalar varsa, doktorunuza başvurarak nörolojik  durumunun değerlendirilmesini sağlayınız
 
				__________________Gönlümle baş başa düşündüm demin;
 Artık bir sihirsiz nefes gibisin.
 Şimdi tâ içinde bomboş kalbimin
 Akisleri sönen bir ses gibisin.
 
 Mâziye karışıp sevda yeminim,
 Bir anda unuttum seni, eminim .
 Kalbimde kalbine yok bile kinim .
 Bence artık sen de herkes gibisin.
 
 Eylül 2008
 
 
 
 |