Tekil Mesaj gösterimi
Alt 05-02-2007, 09:44   #13
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

İndirekt ihracata göre direkt ihracat daha fazla risk taşır. Fakat daha yüksek kazanç olanağı ve uluslararası pazarla­mayı kontrol etme amacı işletmeleri di­rekt ihracata zorlar.
Genellikle işletme­ler direkt ihracatta aşağıdaki yöntemleri kullanırlar:
- Yurtdışı satış büroları
- Yurtdışı satış şirketleri
- Üretici mümessilleri
- Üretici distribrtörleri
- Gezici satışçılar
- Yabancı ülkelerdeki ithalatçılar ve toptancılar
- Yabancı ülke hükümetlerine bağlı kurumlar
Direkt ihracatın en büyük dezavan­tajları ise; işletmelerin direkt ihracata başvurabilmeleri için bazı örgütsel ve iç yatırımlar yapmaları zorunluluğudur. Bunun yanında pazarlama giderlerinin artması ve dağıtım kanallarıyla gümrük vergileri yüzünden pazar fiyatı üzerin­deki kontrolün azalması da dezavantaj olarak görülebilir
3.2. Sözleşmeye Dayalı Uluslarara­sılaşma Yolları

Sözleşmeye dayalı uluslararasılaşma yolları içerisinde; lisans anlaşmaları, franchising, yönetim anlaşmaları ve söz­leşmeli üretim ortaya konulabilir.
3.2.1. Lisans Anlaşmaları

Sözleşmeye dayalı uluslararasılaşma yollarından en yaygın olanlardan birisi de lisans anlaşmalarıdır. Lisans anlaşma­sında lisansör (lisans hakkını veren) lisansiye (lisans hakkını alan) belirli öde­me ve diğer şartlar altında patent, ticari marka, çoğaltma veya kopyalama ve know-how haklarından birini veya bazı­larını devreder. Bunun sonucunda lisans anlaşması çerçevesinde ürünle­rin imalatını, belirli bir bölgede pazarlanmasını ve satış hasılatına bağlı olarak da bir miktarı lisansöre ödemeyi taahhüt eder. Genellikle lisans anlaşmalarının kapsamı; patentler, icatlar, formüller, süreçler, dizaynlar, modeller, kopyalama veya çoğaltmalar, edebi, müziksel ve sanatsal derlemeler, ticari markalar, ticari isimler, marka Esimleri, metotlar,-programlar, prosedür­ler ve sistemleri içerir
  Alıntı ile Cevapla