Tekil Mesaj gösterimi
Alt 05-02-2007, 09:45   #17
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

3.2.2. Franchising Anlaşmaları

Anlaşmaya dayalı uluslararasılaşma yollarından biri de franchising anlaşmalarıdır. Esas itibariyle franchising anlaşmalarının lisan anlaşmaları başlığı al­tında incelenmesi gerekmektedir. Fakat özellikle oto kiralama ve fast-food gibi iş kollarında franchising anlaşmalarının devleşmesi ve dünya ticaretinde önemli bir yere sahip onası, franchising anlaşmalarını uluslarasılaşma yolları içeri­sinde ayrı bir başlık altında incelenmesine neden olmuştur.
Franchising bir işletme sistemi altın­da kendisini ima ve marka konusunda piyasaya kabul ettirmiş, bu imaj ve mar­ka kapsamında faaliyet gösteren bir fir­manın desteği ve birbirlerinin benzeri hatta kopyası olan firmaların, mal ve hizmetlerin üretim ve/veya dağıtımını hedef alarak, bırakım ödemeler karşılı­ğında söz konusu marka veimajın sahi­bi olan franchising ile girmiş oldukları bağımsız bir ticari anlaşma türüdür.
Franchising anlaşmaları­nın temelde dört unsuru bulunmaktadır. Bunlar; franchiser (ticari adını-markasını, pazarlama veüretimle ilgili teknik haklarını satan gerçek veya tüzel kişi), franchisee (yukarıdaki hakların kullanı­mını belirli bir süre için bazı ödemeler karşılığında elde eden girişimci, yatırım­cı veya firma) franchising anlaşması (franchisor ve franchisee arasındaki iliş­kinin niteliğini belirleyen bağımsız bir ti­cari anlaşma) ve franchisee'dir. Franchising çeşitleri değişik kriterler temel alınarak olaya konulabilir. Bu kri­terler dağıtım kararlarını esas alabilece­ği gibi, franchising sözleşmesinin özel­liklerini de göz önünde bulundurabilir­ler. Fakat uygulamadaki genişliği ve franchising kavramına yoğunlaşması ba­kımından aşağıdaki çeşitlendirmeye başvuracağız:
  Alıntı ile Cevapla