3.3.4. Yabancı Direkt Yatırımlara Yönelik Uluslararasılaşma Teorisi Bu teori ihraç,-lisanslama, franchising ve ortak girişim gibi uluslararasılaşma yollarına rağmen, niçin direkt yatırımın uluslararası pazarlarda genişlemede etkin olabileceği üzerinde durur. Diğer yönden bu teori şu temellere dayanmaktadır; pazarlar doğal ve politik nedenlerden dolayı etkili bir şekilde mal ve hizmetlerin dağıtımını yapamayabilir, işletmeler ve pazarlar mal ve hizmetlerin değişiminin organizasyonunda alternatif unsurlardır, işletme maliyetleri pazardaki değişim oranından düşük ise bir firma içerisinde bu değişim uluslararasılaşmıştır ve uluslararasılaşmış işletmeler direkt yabancı yatırımla ma| ve hizmetlerin değişimini karşılıklı olarak uluslararasılaştıran kurumlardır. Uluslarârasılaşma teorisi yabancı ülkelerde işletmelerin bulunduran sektörlerle ilgili aynı alanda yatırım yapmalarını; patent, ticari marka ve lisans anlaşmalarına konu haklarını, kontrol etmek amacıyla olduğunu vurgular. Uluslararası alanda farklı sektörlerde direkt yatırım yapılmasını da bu teori, etkin olmayan dış pazarların meydana getirdiği boşluğun doldurulması şeklinde açıklamaktadır. 3.3.5. Yabana Direkt Yatırımlara Yönelik Seçme (Eclectic) Teorisi Monopolistik avantaj ve uluslararası-laşma teorileri direkt-yatmıjnlafi-kendi bakış açılarından izah etmektedir. Bu teorilerin açıklamakta boşlukta bıraktığı noktalar da, seçme teorisinin temellerini oluşturmaktadır. Seçme teorisi bir anlamda ülkeler ve firmalar arasındaki farklılıklara dayanmaktadır. Genellikle bu farklılıklar da, maliyet faktörüyle ilişkilidir. |