Tekil Mesaj gösterimi
Alt 05-02-2007, 09:56   #42
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

pazara giriş tehdidi,
• ikame mal/hizmet tehdidi,
• alıcıların pazarlık gücü,
• tedarikçilerin pazarlık gücü ve
• mevcut rakipler arasındaki rekabettir.
Bu güçlerin bir aradaki etkisi, o en­düstride bir firmanın k&r potansiyelini ve uzun vadede yatırım üstünden beklenen gelirini etkiler
Günümüzde, rekabet sadece-diğer ra­kipleri içermekle kalmayıp müşterileri, tedarikçileri, pazara girmek-isteyen ye­ni firmaları ve ikame mallan da günde­me getirmektedir. Örneğin, ikame mal kaynaklarının olmaması veya söz konu­su endüstride tedarikçi kaynağının az olması ya da tedarikçi değiştirme mali­yetinin yüksek olduğu durumlarda te­darikçilerin gücünden bahsedilebilir.
Buna karşılık, örneğin satın alınan ma­lın özellikli mal olmayıp standart ve ko­lay bulunur bir mal olması, durumunda, kalitenin önemli bir satın alma karar öl­çütü olmadığı durumlarda veya alterna­tif arz kaynaklarının fazla olduğu du­rumlarda alıcıların gücünden bahsedi­lebilir. Örneğin, otomobil yapımında kullanılmak üzere çelik üreticilerinden çelik alan otomobil firmaları ile market­ten ekmek alan alıcının gücü oldukça farklıdır. Son yıllarda, özellikle tüketi­cilerin örgütlenmesiyle tüketim malları açısından da alıcıların pazarlık gücü oldukça artmaya başlamıştır.
  Alıntı ile Cevapla