Bu üç aşama farklı ve önemli karar alanlarına temel oluşturması nedeniyle firmalar için ayrı stratejik değer ve öneme sahiptir. Bu üç farklı aşamada, firma dış pazar çevresinin sağladığı fırsat ve tehditleri değerlendirme yoluna gider. Bu bağlamda, en az fırsatlar kadar tehditlerle de karşılaşır. Bu çalışma daha çok "engeller" olarak nitelendirilebilecek tehditlerin her bir aşamada firmaları nasıl etkileyebileceği incelenmektedir. Günümüzde artan rekabet, firmaların ister iç pazar olsun, ister dış pazar olsun, pazara girişlerinden pazardan çıkışlarına kadar tüm faaliyetlerini etkilemektedir. Yukarıda da bahsedildiği gibi rekabet kavramı artık sadece rakiplerle sınırlı kalmayıp tedarikçileri ve alıcıları da kapsayan bir kavram halini almıştır. Herhangi bir firma için rekabet, pazara girme isteğiyle.başlayıp tamamen pazardan çıkana kadar devam etmektedir. Bu bağlamda rekabetin her bir pazar için farklı dinamikler sunması kaçınılmazdır. Bu nedenle de, pazarlama sürecinin her aşamasında çeşitli ilişkilerde ortaya çıkan rekabete bağlı tüm dinamikler, firmanın planlanmış, mevcut veya olası faaliyetlerini zorlayıcı etki yarattıklarından dolayı kısaca faaliyet engelleri olarak tanımlanabilirler. Bir arada faaliyet engelleri olarak tanımlayabileceğimiz bu engelleri üç grupta toplayabiliriz 1. Pazara giriş engelleri (market entry barriers) 2. Pazarda hareket engelleri (mobility barriers) 3. Pazardan çıkış engelleri (market exit barriers) Geçmişteki.klasik rekabet anlayışına zıt olarak, günümüzde rekabet koşullan firmaları daha pazara girmeden yakalamaktadır. "Pazara giriş engelleri" olarak karşılaşılan engeller firmaların daha pazara girmeden zorlanmalarına neden olmaktadır. |