İçerik çözümlemesi çalışmalarında sınıflandırılan birimlerin bağlamlarından soyutlanarak ele alınmasının beraberinde getirdiği sorunlardan kısmen de olsa kurtulmak amacı ile, sınıflandırma biriminin yanısıra, bağlama ilişkin bir birimin de seçilmesi önerilmektedir. Örneğin sözcüklerin sınıflandırıldığı bir araştırmada, cümle veya paragraflar bağlam birimi olabilir. Nicel içerik çözümlemesinden nitel çözümlemelere geçişin bir göstergesi de bağlam birimi üzerinde yapılan bu vurgu olmuştur. İçerik çözümlemesi çalışmalarında ideoloji sorunu önyargıların oluşturduğu bilinçli veya bilinçsiz bir yanlılık sorunu olarak görülür. Sumner (1979, aktaran, İnal 1996) içerik çözümlemesinin dayandığı bir dil tartışması ve herhangi bir ideoloji kavramı olmadığını belirtmektedir. Oysa haber çözümlemelerinde ideolojik olan örtük olarak yanlılık kavramı ile anlatılmaya çalışılmıştır. Yanlılığın haberde ortaya çıkarılıp gösterilmesi ise bu yanlılıktan kurtulmanın ilk adımı olarak düşünülmüştür. 1970 sonrasında eleştirel bir anlayışla içerik çözümlemesini kullanan çalışmaların sayısında bir artış olmuştur. 1980 sonrası haber metin analizleri ise haberi bir söylem olarak ele almış, toplumsal güç / iktidarın haber söylemi içinde nasıl kurulduğuna ilişkin bir bakış açısı gittikçe yaygın bir kabul görmeye başlamıştır. |