YEMEK YENİR, SOFRA KALDIRILIR, SOHBET SIRASINDA İBNİ FADLAN BÜYÜK BİR ÜZÜNTÜYLE OBA BEYİNE ARAPLAR’DA KADINLARIN, ERKEKLERİN YANINA ÇIKMADIĞINI, BİRLİKTE YEMEK YEMEDİĞİNİ ANCAK BURADA KADINLARIN ERKEK GİBİ SOFRAYA OTURDUĞUNU SÖYLER VE YAKINMALARDA BULUNUR. OBA BEYİNİN CEVABI ŞUDUR; “SİZ BİZİM MİSAFİRİMİZSİNİZ. BENİM KARIM VE KIZLARIMIN SİZİNLE BİLİKTE YEMEK YEMESİNİN AMACI; SİZİN GİBİ SAYGIN BİR MİSAFİRİ ONURLANDIRMAKTIR. BİZİM KADINLARIMIZ ANCAK NAMUSSUZ VE İFFETSİZ İNSANLARIN YANINA ÇIKMAZLAR.” BU KÜLTÜR ÇATIŞMASI, İLK ÖRNEKLERDEN BİRİDİR. BU ÇATIŞMA YÜZLERCE YIL DEVAM ETMİŞTİR VE GÜNÜMÜZDE DE DEVAM ETMEKTEDİR. TÜRKLERİN BATIYA GÖÇ ETMEYE BAŞLAMASI İLE TÜRKLER ARAP VE FARS KÜLTÜRÜNÜN ÖĞELERİYLE KARŞILAŞMAYA BAŞLADILAR. YERLEŞİK TOPLUM OLAN ARAP VE FARS KÜLTÜRÜ, TÜRKLERİ BÜYÜK ÖLÇÜDE ETKİLEDİ. YALIN VE SADE TÜRK KÜLTÜRÜ, KAPSAMLI VE BOYUTLU ARAP VE FARS KÜLTÜRÜ KARŞISINDA GERİLEMEYE BAŞLADI. TÜRKLERİN YAVAŞ YAVAŞ YERLEŞİK HAYATA GEÇMESİYLE BU KÜLTÜR BASKISININ ETKİSİ DAHA DA ARTTI. BU ETKİLEME O KADAR İLERİ BOYUTLARA ULAŞMIŞTIR Kİ BÜYÜK SELÇUKLU VE ANADOLU SELÇUKLU DEVLETLERİNİN RESMİ DİLİ FARSÇA OLMUŞTUR. ESKİDEN TÜRK HÜKÜMDARLARI TÜRKÇE İSİMLER KULLANIRKEN ALAADDİN KEYKUBAT, İZZETTİN KEYKAVUS, GIYASETTİN KEYHÜSREV GİBİ BİRİ ARAPÇA BİRİ FARSÇA İKİ İSİM KULLANMAYA BAŞLAMIŞLARDIR. ÜNLÜ TÜRK DÜŞÜNÜRÜ MEVLANA DİVAN’INI FARSÇA YAZMIŞTIR. BU DÖNEMDEKİ YÖNETİCİ ELİT ADETA ATLI-GÖÇEBE TÜRK KÜLTÜRÜNDEN UTANIR HALE GELMİŞTİR. GÖÇEBE YAŞAYAN HALKI YERLEŞİK HAYATA GEÇİRMEK İÇİN YOĞUN BASKILAR UYGULANMIŞ, HALK ADETA KİMLİK DEĞİŞTİRMEYE ZORLANMIŞTIR. ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ DÖNEMİNDE ÇIKAN BABA İSHAK İSYANI, BU KİMLİK DEĞİŞİMİ BASKISI KARŞISINDA GÖÇEBE TÜRK KÜLTÜRÜNÜN KİMLİĞİNİ KORUMA MÜCADELESİ OLARAK NİTELENDİRİLEBİLİR. BU DÖNEMDEKİ YOĞUN BASKIYA DİRENMEYE ÇALIŞAN SİYASİ LİDERLER DE OLMUŞTUR. KARAMANOĞLU MEHMET BEY, 1277 YILINDA YAYINLADIĞI “BUNDAN BÖYLE DİVANDA, DERGAHTA VE BARGAHTA TÜRKÇEDEN BAŞKA DİL KULLANILMAYACAKTIR.” ŞEKLİNDEKİ EMRİYLE TÜRK KÜLTÜRÜNÜN DİLDEN BAŞLAYARAK YOK OLUŞUNUN ÖNÜNE GEÇMEYE ÇALIŞMIŞTIR. |