AYNI YABANCILAŞMA, OSMANLI DEVLETİNDE DE SÜRMÜŞTÜR. OSMANLI BEYLİĞİ BAŞLANGIÇTA GÖÇEBE KÜLTÜRÜN SİYASİ GELENEKLERİNE GÖRE YÖNETİLİRKEN, ÖNCE DEVLETLEŞME ARDINDAN DA İMPARATORLAŞMA SÜRECİNE GEÇİLMESİYLE ABBASİ DEVLET TEŞKİLATININ, SELÇUKLULURCA GELİŞTİRİLMİŞ VERSİYONUNU KULLANMAYA BAŞLAMIŞTIR. ÖZELLİKLE YAVUZ SULTAN SELİM’İN 1517 MISIR SEFERİYLE HALİFELİĞİ DE OSMANLI HANEDANINA AİT KILMASI BU SÜRECE BÜYÜK BİR İVME KAZANDIRMIŞTIR. ANADOLU İNSANI BU GELİŞMEYE SON DİRENCİNİ CELALİ İSYANLARINDA GÖSTERMİŞTİR. KANUNİ’NİN ALMAN SEFERİNDE, ALMAN İMPARATORUNUN, ORDUSUNU İMHA ETTİRMEMEK İÇİN OSMANLI ORDUSUNUN KARŞISINA ÇIKMAYA BİLE CESARET EDEMEDİĞİ BİR DÖNEMDE, YANİ DEVLETİN GÜCÜNÜN DORUK NOKTASINDA OLDUĞU BİR DÖNEMDE, CELALİ İSYANLARININ SEBEBİ OLARAK “CELAL ADINDA BOZOKLU BİR EŞKİYA ETRAFINA TOPLADIĞI ÇAPULCULARLA ........” GİBİ AÇIKLAMALAR HAVADA KALMAKTADIR. BU İSYAN, TÜRK İNSANININ KENDİ TOPLUMSAL DOKUSUNUN DEĞİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK SON ÇIRPINIŞIDIR. BU TOPLUMSAL DOKU DEĞİŞİMİNİN TEMEL FELSEFESİ İSLAMIN “ÜMMET” ANLAYIŞIDIR. BÜTÜN MÜSLÜMANLARIN TEK BİR ÇATI ALTINDA TOPLANMASI ANLAMINA GELEN BU İDEALİST DÜŞÜNCE, TARİHİN HİÇBİR DÖNEMİNDE UYGULANAMAMIŞTIR. BU ANLAYIŞA İLK İHANET EDENLER İSE ARAPLAR OLMUŞTUR. EMEVİ HANEDANININ İLK YILLARINDA İRAN VE TÜRKİSTAN’IN BAZI BÖLGELERİNİN ARAP EGEMENLİĞİNE GİRMESİYLE, EMEVİ DEVLETİ İLK KEZ ARAP OLMAYAN TOPLULUKLARI KENDİ EGEMENLİĞİNE ALMIŞTIR. ANCAK TÜRKLERE VE İRANLILARA İKİNCİ SINIF İNSAN MUAMELESİ YAPILMASI İSLAM DİNİNE GİRMİŞ OLMALARINA RAĞMEN TÜRKLERDEN VE İRANLILARDAN GAYRİ MÜSLİMLERİN VERMESİ GEREKEN CİZYE VERGİSİNİN ALINMASI DAHA EN BAŞINDA ARAPLARIN ÜMMET ANLAYIŞINI ORTADAN KALDIRDIĞI ANLAMINA GELMEKTEDİR. |