Tekil Mesaj gösterimi
Alt 28-02-2007, 12:08   #8
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

5.2. ETKİLEŞİMCİ LİDERLİĞİN BOYUTLARI

Etkileşimci liderliğin alt boyutları ise şöyledir:
Ø Koşulsal Ödül – Contingent Reward
Ø İstisnalarla (Aktif – Pasif) Yönetim – Management by Exception (Passive – Active)
Ø Bırakınız Yapsınlar Tarzındaki Liderlik – Laissez–Faire


5.2.1. KOŞULSAL ÖDÜL

Etkileşimci lider çalışanların ödül alabilmeleri için neleri başarabilmeleri gerektiğini açıkça ortaya koyar. Çalışanların performans standartlarını karşılamak için anlaşmaya uygun gerekli çabaları göstermeleri durumunda onları ödüllendirir. Liderler kendilerine bağlı çalışanların ihtiyaçlarını anlarlar ve çeşitli ödüllerle hedeflerine ulaşmaları için çalışanları teşvik ederler. Takipçiden yapması beklenen ile bunun için gerekli performans sonucunda elde edeceği şey arasında yakın bir ilişki olduğunu bilir. Bir şekilde değiş tokuş vurgulanır[1].


5.2.2. İSTİSNALARLA YÖNETİM

Prosedürleri, standartları aktif olarak izliyor ve olumsuzluk halinde ya da oluşma olasılığı halinde müdahale ediyorsa istisnalarla yönetimin aktif boyutudur. Sorun ortaya çıkana kadar herhangi bir müdahalesi olmuyor ise bu da istisnalarla yönetimin pasif boyutudur. Ceza ve disiplin istisnalarla yönetimin bir aracı olabilir[2].



5.2.3. LİDERSİZLİK

Liderlik yoktur. Var olan lider işlere karışmaktan kaçınır. Çalışanlarla ne anlaşma ne de etkileşim vardır. Karar sıkça ertelenir. Geri bildirim, ödüller, motivasyon ihtiyaçların tatmini gibi konulara rastlanmaz[3]. Astların oldukça fazla özgür bırakıldığı bu liderlik boyutunu, liderlik boyutlarının dışında tutan araştırmalara da rastlanmaktadır.



6. DÖNÜŞTÜRÜCÜ LİDER VE ORGANİZAYONUN PERFORMANSI

Dönüştürücü lider organizasyonun bütününe değişimin gereğine ikna eder, telkin eder. Organizasyondaki çalışanların tümünü kapsayacak ve onları motive edecek stratejileri, yeni politikaları, uygun performans sistemlerini ve yeni bir organizasyon kültürünü geliştirmeye odaklanır. Bu da dolaylı olarak organizasyonun performansını artırır.

Dönüştürücü lider organizasyon üyelerinin inançlarını, amaçlarını değiştirir. Çalışanları için canlı çekici, anlaşılır bir vizyon çizer. Herkes tarafından paylaşılmasını sağlayarak motive eder. Çalışanlarını beklenen performanslarının ötesine geçmeleri için motive eder[4].

Dönüştürücü lider etkileşimci lider’e göre daha etkin, verimli, yenilikçi ve çalışanları tatmin edicidir[5]. Takipçilerin ihtiyaçlarına duyarlı olması, davranışlarıyla model olması, onların katılımcılığını sağlaması, takipçilerin organizasyona bağlılığını, tatminlerini ve tüm performanslarını sergileyecek motivasyonu sağlamaktadır[6].
Bu amaç doğrultusunda yukarıda değinilen ve 4I olarak adlandırılan alt boyutlardan yararlanır. Şekil 6.1 söz konusu durumu göstermektedir.
  Alıntı ile Cevapla