02-03-2007, 16:05
|
#2 |
Guest | 3.)KLASIK IKTISATÇILAR Klasik okulu başlangıcı ,A. Smith’in Milletlerin Refahı’nın basıldığı 1776 yılı, sonu da, J.S. Mill’in öldüğü 1873 yılı kabul edilirse, doktrin olarak, bir asır gibi uzunca bir süre hakimiyetini sürdürdüğü görülür.Bu süre hakimiyetini sürdürdüğü görülür.Bu süre içinde ,söz konusu okula dahil olan belli başlı iktisatçılar ve belli başlı eserleri aşağıda belirtilmiştir. Adam Smith(1723-1790),bir ahlak felsefecisi veya ,bugünkü deyimiyle toplumsal ilimler mensubudur.1740 yılında yetenekli İskoçyalılara verilen bir burs olan Snell Exhibition’a seçilerek , Oxford’da Balliol Kolej’de eğitimini sürdürme imkanı elde etti. Bu okuldan mezun olduktan sonra Glasgow Üniversite’sinde hocalık yapmaya başladı. Başlıca eserleri:1759’da basılan “Ahlaki Duygular Teorisi”(Theory of Moral Sentiments) ve 1776’da yayınlanan Milletlerin Zenginliğinin Tabiatını ve Nedenleri (Wealth of Nations) ‘dir.[1] David Ricardo(1772-1823),iş hayatına Londra Borsası’nda babasının yanına memur olarak girerek başlamıştır.Yedi yıl sonra Yahudi cemaatı dışından biriyle evlenmesinden dolayı ailesiyle ilişkileri bozulmuş ve genç Ricardo kendi yolunu çizmeye koyulmuştu.devlet tahvillerinde uzmanlaşan Ricardo,kısa zamanda durumunu iyileştirmiş ve 1815 yılında büyük bir servet elde etmeyi başarmıştır.Daha sonra ki yıllar Ricardo için çok parlak geçmiştir.Çünkü,İngiliz parlamentosuna üye seçilerek,politikaya girmiştir. 1817 yılında “Politik İktisat ve Vergileme İlkeleri” (Principles of Political Ekonomy and Taxation) yayınlanmıştır.[2] Thomas Robert Malthus(1766-1834),biyografisini yazan James Bonar tarafından “çağın en çok küfür edilmiş adamı” [3] olarak tanımlamaktadır.Gerçekten de Malthus’un hayatının büyük bölümü muhalefetin ortasında geçmiştir. Aristokratik havlara sahip orta sınıftan bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Malthus, 1784 yılında girmiş olduğu Cambridge Jesus College’de matematik tahsil etmiş ve akademik bir ün elde etmiştir.Bir müddet süren tereddütten sonra rahip oldu.Sürekli “papaz “ olarak anılmış olmasına karşın, kısa bir süre din adamlığı yaptı.hayatının büyük bir bölümünü , önce Cambridge’de daha sonra da East India Company’nin memurlarını eğitmek için yeni kurulmuş olan bir kolejde siyasi iktisat ve modern tarih profesörü olarak akademik kariyer kovalamakla geçirdi. Başlıca eserleri;1789 yılında “Nüfus İlkesi üzerine bir Deneme” (Essay on the Principle of Population)ve J.B. Say’nin “mahreçler kanunu”nu red sebeplerini açıkladığı “Politik İktisadın İlkeleri”(Principles of Political Ekonomy) (1820), başlıca eserleridir.[4] John Stuart Mill(1806-1873),Ricardo’nun arkadaşı ve doktirinin yayıcısı olan James Mill’in oğludur.Felsefe, mantık, politik felsefe, politik iktisat konusunda pek çok eser vermiştir.başlıca iktisat eseri, Smith ve Ricardo geleneğini sürdüren,”Politik İktisadın İlkeleri”(Principles of Political Ekonomy) (1848) dir.”Faydacı Felsefe” (Utilitarian) geleneğinde yetiştirilmiş ,eserleri, özü itibariye, Ricardo geleneğinden ayrılmamış olan Mill, Saint Simon ve Auguste Compte’un ,çağındaki sosyal hareketlerin etkisinde, hayatının sonuna doğru ,”sosyalist”eğilimli olmuştur.Rekabete dayanan ferdiyetçilikle , sosyalizmi bağdaştırmaya çalışmış, Klasik okul içinden çıkan bir reformist olmuştur. Hayatının son yılarında Mill, kısa bir süre parlamento üyesi olarak görev yaptı. Bu süre içerisinde işçi sınıfları ve kadınlara da oy hakkı tanınması için çalıştı ve İrlanda’da toprak zilyetlik reformu yapılmasını talep etti.Tekrar seçilmek için yaptığı girişim başarısız kaldı. Jean Bartiat Say(1762-1832),frasızdır.Üniversite hocası ve sınai imalatçıdır. ”Fayda” konusundaki görüşleriyle, neo-klasik okulun öncülüğünü yaptığı söylenebilir.Başlıca eserleri, “Traité d’Economie Politique”(1803) ,”Cours d’Economie Politique”(1828) yayınlanır.Önemli iktisadi görüş ve teorileri şunlardır:[5] -Müteşebbis hakkındaki teorisi -Mahreçler Kanunu -Üretimin üç unsuru |
| |