14-03-2007, 16:04
|
#7 |
Guest | Frekans Tablosu Düzenleme Elimizde tablo 1-1 de gösterilen ölçümlerin olduğunu düşünelim. Bu ölçümler 50 kişilik bir gruba verilen 100 soruluk bir testten alınan puanları göstermektedir. Örnek olarak bir sınavda kullanılan belirli bir testten alınan puanlar seçilmiştir. Çünkü, farklı alanlardaki okuyucular için böyle bir örneğin ortak olacağı düşünülmüştür. Benzeri örnekler başka alanlar için de oluşturulup ilgili işlemler aynen uygulanabilir. Belirli amaçlar için toplanmış böyle sayısal bilgilere veri demiştik. Tablo 1-1 de görüldüğü gibi, yapılabilecek en basit işlem gözlemleri, en büyük puandan en küçük puana doğru sıralamaktadır. TABLO 1-1 TEST PUANLARI 86 96 80 77 87 42 86 53 75 74 63 74 30 83 73 54 60 67 75 47 80 35 40 53 77 27 62 59 31 46 96 24 65 66 69 92 90 78 52 58 32 71 67 65 38 51 72 67 64 36 TABLO 1-1 TABLO1-2 PUANLARIN SIRA DAĞILIMI 96 78 69 60 42 96 77 67 59 40 92 77 67 58 38 90 75 67 54 36 87 75 66 53 35 86 74 65 53 32 86 74 65 52 31 83 73 64 51 30 80 72 63 47 27 80 71 62 46 24 Tablo 1-1 ile 1-2 arasındaki tek fark, birinde puanların karışık, öbüründe sıralı oluşudur. Tablo 1-2 ye baktığımız zaman bazı ölçümlerin tekrarlandığını görüyoruz. Örneğin, 96,86, 80, 77, 75, 65, ve53 gibi puanların ikişer tane, 67’nin de üç tane olduğu görülüyor. Bu durumu da dikkate alarak tabloyu yeniden ve biraz farklı biçimde düzenleyebiliriz. Her puanın kaç defa tekrarlandığını (Frekans=f) göstermek için tabloya yeni bir sütun ekler ve f’ leri puanlarla birlikte gösterirsek Tablo 1-3 elde edilir. TABLO 1-3 PUANLARINSIRALI FREKANS DAĞILIMI Puan (f) Puan (f) Puan (f) Puan (f) Puan (f) 96 2 77 2 66 1 54 1 38 1 92 1 75 2 65 2 53 1 36 1 90 1 74 2 64 1 52 1 35 1 87 1 73 1 63 1 51 1 32 1 86 2 72 1 62 1 47 1 31 1 83 1 71 1 60 1 46 1 30 1 80 2 69 1 59 1 42 1 27 1 78 1 67 3 58 1 40 1 24 1 Tablo 1-3 de gösterilen puanlar hem sıralı olarak verilmiş, hem de her puanın kaç sefer tekrarlandığı F sütununda gösterilmiştir. Ancak, bir çok amaç için bu kadarı da yeterli değildir. Ayrıca, ölçüm sayısı büyüdükçe ve en büyük ve en küçük ölçümler arasındaki açıklık arttıkça, böyle bir tablo hem kullanışsızdır hem de anlaşılması zordur. Çünkü, bir tablodan anlam çıkarabilmek için, tabloyu bir uçtan öbürüne gözden geçirmek ve bazı karşılaştırmalar yapmak gerekir. Uzun tablolarda bunu yapabilmek zor bazen de olanaksızdır. |
| |