Tekil Mesaj gösterimi
Alt 06-09-2008, 15:18   #16
Constantin
ยŦยк
 
Constantin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Includelib import32.lib ;
Windows fonksiyonlari icin

.386
; 8386 nin registerlerine ve
;komutlarina ihtiyacimiz var!
.model flat, stdcall
; 32- Bit adresleme(4GB!)

extrn MessageBoxA : Proc
extrn ExitProcess : Proc

.data
Caption db „Merhaba Dunya!“,0
Text db “MERHABA!”, 0
.code
start:
push 64
push Caption
push Text
push 0
call MessageBoxA ; MsgBox göster
call ExitProcess ; cik
end start
ends
Yukaridaki programda push ile fonksiyonlara verileri gönderdik. Normalde push ladiginiz herseyi pop lamalisinizda, ama bu örnekte ExitProcess zaten bir degisken beklemedigi icin bu bir sorun yaratmiyor, neyse bu tek Windows programiydi bu kitap icerisindeki, daha fazlasi icin Windows API isini ögrenmeniz gerekiyor. Bunun disinda diger DOS programlarinda kullandigimiz “mov ax, @data”, “mov ds, ax” satirlarinida kullanmamiz gerekmiyor, cünkü adresle tek bir registere sigdiklari icin Segment lere ihtiyacimiz olmuyor.
Programlamaya kaldigimiz yerden devam edelim,
Size bir kac Tipp vereyim;
Carpma ve bölme islemleri icin shl ve shr yi kullanin.
Bir sayi 0 a esit olup olmadigini kontrol ederken cmp ax, 0 yerine test ax, ax i kullanin.
CMOVcc ve SETcc yi programlarinizda kullanin.
Bir sayiya 0 yüklemek isterken mov ax, 0 yerine xor ax, ax i kullanin. Bir sayiya bir eklerken inc bir cikarirken dec i kullanin.

Bir kac altin tipten sonra simdikte iki sayiyi toplayan, basit bir program yazalim;

sayi_bir equ 0x18 ; 24
sayi_iki equ 0x5 ; 5
sonuc equ ax

.model small
.stack 0x100 ; 256 Bytes yeter
.code
start:

mov ax, sayi_bir
add ax, sayi_iki

mov ah, 0x9
int 0x21
end start
ends

Bu programda sayi_bir, sayi_iki ve sonuc birer degisken degil sadece equ ile isimlendirilmislerdir. Daha önce C ile programladiysaniz EQU nun #define ile ayni oldugunu size söyleyebilirim. Bir diger önemli komut ise CMP komutudur. Degerleri karsilastirir ama kaydetmez bunun yerine Flag lari degistirir. Cmp nin kullanim sekli söyledir;
Örnek:
cmp ax, 2
Bu komuttan sonra cmp önce ax 2 ye essitmi diye bakar., esitse zero-flag (zf) doldurur, sonra da kücük büyük denemesi yapar. Kücük ise SF=OF büyük ise SF!=OF degerlerini gönderir.
Örnek:

.model small
.code
start:

cmp ax, 4
jge kucuk
jl buyuk
je esit
jmp son

kucuk:
inc ax
jmp son

buyuk:
dec ax
jmp son

esit:
add ax, ax

son:
mov ah, 0x09
int 0x21
end start
ends

Böylece degerleri karsilastirabiliriz. Üstekki program 8086 icin yazildi. Pentium Pro icin optime edildiginde söyle bir kod cikacaktir:
.686
.model small
.code
start:
cmp ax, 4
cmovge cx, 1
cmovl cx, -1
cmove cx, ax
add ax, cx
mov ah, 0x09
int 0x21
end start
ends

seklinde cok daha kisa, ve performans bakimindan cok daha yüksek bir program elde edecegiz, iste bu tip Optime olaylari bize Assembler ile gerceklestirilirken bütün diger dillerden daha cok kolaylik sagliyor bize. VC++ 6.0 hayla cmove, csete gibi komutlari desteklemiyor, yukaridaki kodu bir VC++ 7.0(.Net) derliyicisiyle elde etmeniz mümkün.
Kaldigimiz yerden devam edelim yukaridaki kod ne anlama geliyor; iste C/C++ veya Java bilenler icin:
if(ax<4) ax++;
else if(ax>4) ax--;
else if(ax==4) ax = ax*2;
Yada herkesin anliyacagi bir bicimde:
Eger(ax 4den kücükse) ax i bir degerinde arttir.
Eger(ax 4den büyükse) ax i bir degerinde azalt.
Eger(ax 4 e esitse) ax i 2 ile carp.
Bunun disinda ziplama komutlari dilin en önemli yapi taslarini olusturmaktadirlar. Hicbir Flag a bakmazsizin ziplama JMP komutu ile yapilir. Daha sonra Jcc(cc yerine herhangibi harfler gelebilirler) seklinde belli flaglar doldurulduklarinda yada silindiklerinde sadece ziplama yapan komutlar vardir. Bir ziplama komutunu ister bir label in adini ister bir adresi yazarak kullanabilirsiniz. Simdi buraya kadar gördügümüz ziplama komutlarina bakalim:
JE = Eger ZF dolu ise ziplar.
JLE= Eger SF OF den farkli ise ziplar.
JGE= Eger SF OF ye esitse ziplar.
Bunun disinda simdi yeni baslayanlara birkac Tipp daha vereyim:
Mümkün oldugunca az ziplama komutlarini kullanin. Mümkün oldugunca az sekilde registerlerin alt, ve üst kisimlariyla ayri seklide calisin. Mesela ah ye 2 ve al ye 4 degerini yüklemek istediginizde:
mov ah, 2
mov al, 4
Yerine;
mov ax, 0x0204
yazarak programinizin icindeki bir islemin hizini 2 Kat daha hizli halledebilirsiniz.
Eger 8086 icin programlamak zorunda degilseniz CMOVcc, SETcc ve MMX i kullanmaktan kacinmayin.Degerleri DX:AX icine saklamak yerine 32- Bitlik registerleri kullanin. FPU yu kullandiktan(dagittiktan) sonra tekrar toplamayi unutmayin. Bu size ve diger programcilara yardim eder. Eger 32- Bit programliyorsaniz her registeri her is icin kullanmaktan kacinmayin. Ama Windows icin programliyorsaniz EBX, EDI, ESI ve EBP nin degerlerini degistirmeden önce yedeklemeniz gerekmekte. Bunu su sekilde yapabilirsiniz:
push ebp
push edi
push esi
push ebx
; Burada registerleri kullanabilirsiniz.
; ….
pop ebx
pop esi
pop edi
pop ebp

Burda gördügünüz gibi PUSH stack’a(Yada havisaya) deger itmek icin kullanilirken, POP da deger cekmek icin kullanilir. Neden ilk ebp nin itilipte en son cekildigine gelince: Biz dokunmadan önce bos bir havisa rutini (Stack):

BP
SP

Simdi önce iki degeri push liyalim.

push 3
push ds

Su anda Stack söyle gözüküyor:

BP
3
DS
SP

Eger bir degeri pop larsak stack in en basindaki elemani cekiyoruz demektir. Yani:


pop ax ; ax= 3
pop es ; es=ds

Ve bu komuttan sonra Stack yine su sekilde gözüküyor:


BP
SP

Unutmayin SP herzaman Stackin sonunu BP ise basini tutar. Ayni zamanda BP fonksiyonlarda elemanlara erismek icinde kullanilir. Aslinda fonksiyonlar bir cok sekilde yaratilma imkani sunarlar ki bunlardan bazilari su sekildedirler:
topla proc near
push ebp
mov ebp, esp
mov eax, [ebp+4]
add eax, [ebp+8]
leave
ret
endp

yada;

topla:
push ebp
mov ebp, esp
mov eax, [ebp+4]
add eax, [ebp+8]
pop bp
ret

yada;

topla:
mov eax, [esp+4]
add eax, [esp+8]
ret

En alttaki sekil size biraz yabanci gelebilir, cünkü derliyiciler tarafindan fazla kullanilmaz. Bunun disinda ebp+4 ün ikinci ebp+8 ise birinci deger oldugunu unutmayin. Bunun sebebi Stackin yukaridan asagi dogru gitmasidir.Yani esp+8, esp+4 den daha önce push ile itilmistir. Bu yüzden birinci degerdir. Ama C/C++ da ikinci deger! Cünkü C/C++ Stack a biraz baska bir acidan bakar ve ilk push ile itilen degeri en son, en sonda push lanan degeri ise ilk deger olarak görür. Bunun disinda söyle bir fonksiyonun yapisina bakildiginda:

topla proc near
push ebp
mov ebp, esp
mov eax, [ebp+8]
add eax, [ebp+12]
pop ebp
ret

Bu yukardaki fonksiyon C/C++ de su sekilde yazilabilir:
int topla(int sayi1, int sayi2)
{
return sayi1+sayi2;
}

Ama eger size gelen verinin icerigini degistirmek istiyorsaniz,
Java da;

public static
void topla(int sayi1, int sayi2)
{
sayi1+=sayi2;
}

Ilk bakista bu koddan yola cikarak asagidaki kodu yazarsak gercekten bir yanlis yapmis oluruz;
void topla(int sayi1, int sayi2)
{
sayi1+=sayi2;
}
C/C++ ile programlayanlar yukardaki kodun, size hicbirsey kazandirmadigini bilirler, bu ayni sekilde Assembler dilindede böyledir, eger toplama islemini bu sekilde yapmak istiyorsaniz, iki yolunuz var:

void topla(int *sayi1, int sayi2)
{
*sayi1+= sayi2;
}

yada C++ da;

void topla(int &sayi1, int sayi2)
{
sayi1+=sayi2;
}

ikiside ayni Assembler Kodunu yaratirlar;

topla proc near
push ebp
mov ebp, esp
mov eax, [ebp+8]
mov edx, [ebp+12]
add [eax], edx
pop ebp
ret
Constantin Ofline   Alıntı ile Cevapla