Tekil Mesaj gösterimi
Alt 22-07-2006, 13:53   #1
bjkemre06
 
bjkemre06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Güneş arabaları, dünyanın en sessiz ve çevreci Formula yarışı için İstanbulparkta

Güneş arabaları, dünyanın en sessiz ve çevreci Formula yarışı için bugün İstanbulpark'ta piste çıkacak
Formula 1 yarışlarına evsahipliği yapan İstanbulpark 'garip cisim'leri ağırlıyor. Görüntüleri UFO'yu andıran yerli yapım güneş arabaları nazar boncukları ve arka camlarındaki yazılarla dikkat çekiyor.
(22 Temmuz 2006 Cumartesi)
'Formula 1' yarışının yapıldığı İstanbulpark pistinde önce 'tanımlanamayan cisimler' görünüyor. Virajlardan hızla ama sesssizce dönen UFO (tanımlanamayan uçan nesne) benzeri cisimler, yaklaştıkça 'tanımlanabiliyorlar'. Bunlar güneş arabaları. Daha yakından bakınca, üzerlerindeki nazar boncukları, arkalarına yapıştırılan yazılardan yerli üretim oldukları da anlaşılabiliyor.
Güneş enerjisiyle saatte 100 kilometre hıza ulaşabilen güneş arabalarının etrafını ellerinde tornavida, İngiliz anahtarları, penselerle üniversiteli gençler sarıyor. Gözlerinde arabaların başında geçen uykusuz gecelerin yorgunluğu okunuyor.
TÜBİTAK Bilim Teknik Dergisi'nin koordinatörlüğünde, bu yıl ikincisi düzenlenen 'Formula G Güneş Arabaları Yarışı'na 28 üniversiteden 36 takım katılıyor. Güneş arabaları başlangıç noktasında yerlerini alırken İstanbulpark bir bilimkurgu filminin setine dönüşüyor. Onlarca güneş paneli parlıyor, enerji depolamaya devam ediyorlar.

Araba nöbeti tuttular
Ön sıradaki araç geçen yılın şampiyonu ODTÜ Temiz Enerji Kulübü'ne (ODTÜ TEK) ait. Makine Mühendisliği Bölümü öğrencisi Emre Songül anlatıyor: "İlk yaptığımız araba müzelik oldu. ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi'nde sergileniyor. İkinci aracımız için de günlerce uyumadan çalıştık. Arabayı koyacak garajımız olmadığı için okulun bahçesinde durdu. Çadır kurup başında nöbet tuttuk. Şimdi çok daha iddialıyız. En önemlisi aracın hafif olması. Eski araba saatte 40 kilometre hız yapıyordu, bu 80'e çıkıyor. Ağırlık 320 kiloydu, 250 kiloya düşürdük. Arabadaki mikro işlemci aracılığıyla araçtaki enerji bilgileri anında dizüstü bilgisayarımıza geliyor ve buna göre taktik geliştiriyoruz. Ayrıca arıza anında pitte deneyimli ve donanımlı bir ekibimiz var." ODTÜ TEK'in toplam maliyeti yaklaşık 80 bin YTL. Ekibin en büyük sıkıntısıysa sponsor bulmakta zorlanmaları.


'Bak bitirme tezi geçiyor'
ODTÜ TEK'in en önemli rakiplerinden biri İstanbul Teknik Üniversitesi'nin (İTÜ) aracı Arıba, başlama işaretinin verilmesiyle hareketleniyor. Güneş panellerinden pillere giden enerji, pilotun gaz vermesiyle aracı hareketlendiriyor. Arıba ismini İTÜ'nün amblemindeki arı ve araba kelimelerinin birleşiminden alıyor. 'Arıba'nın arkasında bir Türk geleneği olarak yazı yer alıyor: 'Araba değil, Arıba.'
Takımın üyeleri kampüs içindeki markete bazen Arıba'yla gidiyor! 'Bir tur versene' isteklerine olumsuz yanıt alsalar bile, İTÜ'lü öğrenciler ekibi tribünden destekliyor. Arıba, pek çok öğrencinin bitirme tezi ve iş başvurularında önemli bir referans. Tasarımı uçak mühendisliği öğrencisine ait. Elektronik, kimya, elektrik, makine gibi pek çok bölümden öğrencinin emeği var. Ancak geçen yıl 20 kişi olan takım, üyelerinin mezun olması nedeniyle bu yıl dört kişi. İTÜ'nün birinci sınıf öğrencileri de 'Arıba 2' adlı bir başka araçla pistte. Arıba 2 sadece 180 kilo, 250 kiloluk Arıba'ysa 100 bin avroluk maliyetiyle pistteki arabaların en pahalılarından. Arıbanın pilotu, virajları alırken direksiyonun altında küçük bir nazar boncuğu sallanıyor.


Annelerin duaları 'Timsah' için...
Bu sırada önünde nazar boncuğu bulunan başka bir 'UFO' ona yaklaşıyor. Uludağ Üniversitesi'nden öğrencilerin el emeği göz nuru güneş arabası, Timsah ilk kez pistte. 12 kişilik takımın üyeleri heyecanlı, anneleri tribünde dua okuyor.
Gökhan Aytekin, "İki hafta günde ortalama üç saat uyuyarak çalıştık. Her şeyi ellerimizle yaptık. Ama sponsor desteği olmasa başaramazdık. Çoşkunöz Holding bize çok destek oldu. Burada, bize orada yardımcı olan işçileri de temsil ediyoruz" diyor.


Güneş arabasına kadın pilot
Bu arada Yıldız Savaşları'nın uzay gemilerini aratmayan Yıldız Teknik Üniversitesi'nin (YTÜ) güneş arabası geçiyor. Oysa aracın aynaları motosikletten sökme, tekerlekleri de bir motosiklete ait. Ama pistin en havalısı o. YTÜ Makine Mühendisliği Bölümü öğrencisi Bünyamin Yağcıtekin dertli: "Çok önemli bir teknolojiyle ilgilenmemize karşın ilgisizlik var. Okulumuz yeterli yardımı yapmıyor, firmalar sponsor olmuyor. Öğrenciler bile ilgisiz."
14 öğrencinin üretimi 270 kilo ağırlığındaki araç, hızını saatte 100 kilometreye yükseltebiliyor. En büyük avantajlarından biri kadın pilotları. 23 yaşındaki pilot Nilay Onurtepe, "Arabanın içinde sicaklık 60-70 dereceye çıkıyor. Aracı ve enerjisini iyi tanımak gerekiyor. Kimya öğrencisiyim, aracın yapımında görev aldığım için aracı iyi tanıyorum. Kask ve tulum takıyoruz, yangın söndürme tüpleri yanımızda duruyor. Ancak bayan pilot olduğumuz için yarışta bazen sıkıştıranlar oluyor" diyor!
28 üniversiteden 36 güneş arabası 2.2 kilometrelik parkurda yarı final için 30 tur atıyor. Bugün 18 takım final için yarışacak. Tabii eğer hava yeterince güneşli olursa. Çünkü güneş arabasaları bulutlu havalarda yavaşlayabiliyor, hatta duruyor.
__________________
BEŞİKTAŞ olunmaz BEŞİKTAŞ doğulur!!!

███████████████████████
BEŞİKTAŞ 1903
███████████████████████
bjkemre06 Ofline