Hangi tip pazarlama organizasyonu olursa olsun, işletmelerin, finans, muhasebe, hukuk, personel ve diğer işletme fonksiyonlarının sürekli olarak pazarlama faaliyetlerini destekleyici yönde olması gerekmektedir. Ayrıca, istihdam edilecek personelin, pazarlamayı iyi bilen elemanlardan seçilmesi gerektiği unutulmamalıdır. Sonuç olarak, dışsatımcılığın kolay bir iş olmadığını, atılacak her adımın pazarlama kavramı içerisinde ele alınarak çok iyi planlanması gerekliğini, aksi halde dışsatımcılığın hasbelkader bir-iki defadan ileriye gidemeyeceğini belirtmek isliyoruz. Uluslararası ticaret insanlık tarihinde önemli bir yer tutmuş faaliyetlerden birisidir. İlk çağlarda Mezopotamya'da üretilen ürünlerin Anadolu'ya ve yakın çevresine pazarlandığını görmekteyiz. Diğer yönden. Latin Havzasında üretilen ekonomik değerlerin de Kral Yolu ile Anadolu'ya, Önasya'ya ve Ortadoğu'ya aktarıldığı bir gerçektir. Ayrıca İpek Yolu ile de Çin'in ve-Uzakdoğu ürünleri Ortadoğu, Önasya ve Avrupa içlerine kadar getirilmiştir. Yüzlerce yıllık geçmişe sahip uluslararası ticaretin ekonomik boyutu, ilk defa ciddi olarak Adam Smith tarafından "Mutlak Üstünlükler" teorisiyle ortaya konulmuştur. Uluslararası ticaretin taraf ülkeler açısından karşılıklı olarak refahı artırdığı bu teoride ortaya konulmuştur. Adam Smith'in bu teorisi üzerine Ricardo "Mukayeseli Üstünlükler" teorisini geliştirerek, bir anlamda uluslararası ticarete taraf ülkeler için stratejik yön vermiştir. |