Ayrıca halihazırda pazarda yer alan firmaların bu avantajları dolayısıyla.elde ettikleri mutlak maliyet üstünlüğü de doğal engeller arasında yer almaktadır. Firma kaynaklı pazara giriş engelleri arasında ise pazardaki marka çokluğu ve yoğun reklam harcamaları göze çarpmaktadır. Lipsey, Steiner; Purvis ve Salop'un sınıflamasına benzer bir yaklaşım da Czinkota'dan gelmektedir. Czinkota pazara giriş engellerini hükümetlerden kaynaklanan pazara giriş engelleri ve doğal pazara giriş engelleri olarak ikiye ayırmaktadır. Pazara giriş engellerine ekonomik ağırlıklı bir başka yaklaşım Demsetz'in çalışmasıyla gündeme gelmektedir. Maliyet ağırlıklı bu çalışmada, Demsetz bilgi elde etme maliyetinin pazara girişte engel olduğunu vurgulamaktadır. Karakaya & Stahl'un 1989 yılında yapmış oldukları literatür çalışması on dokuz farklı pazara giriş engeli ile sonuçlanmıştır. Bu çalışmada kısaca tanımlanan pazara giriş engelleri, pazardaki firmaların maliyet avantajı; pazardaki firmaların ürün farklılaştırması, sermaye ihtiyacı, ürün ve tedarikçi değiştirme maliyetleri, dağıtım kanalına giriş, hükümet politikası, reklam, rakip sayısı, araştırma ve geliştirme, fiyat, teknoloji ve teknolojik değişiklik, pazar konsantrasyonu, satıcı konsantrasyonu, departmanlaşma, marka adı veya ticari marka, batık maliyetler, satış harcamaları, pazardaki firmaların pazara girişe karşı beklenen reaksiyonları ve stratejik hammadde sahipliğidir. Karakaya ve Stahl yukarıda bahsedilen on dokuz engeli kısaca açıkladıktan sonra bunlar arasından seçtikleri altı engeli (Pazardaki firmaların maliyet avantajları, pazardaki firmaların ürün farklılaştırması, sermaye ihtiyacı, ürün ve tedarikçi değiştirme maliyeti, dağıtım kanallarına giriş, ve hükümet politikası) tüketici pazarı ve endüstriyel pazarlar için test etmişlerdir. Bu çalışmada yazarların araştırma için seçtikleri engellerin Porter'ın sınırlamasıyla aynı olduğu görülmektedir. Karakaya ve Stahl daha sonra yaptıkları bir çalışmada ise literatür taramasını biraz daha detaylandırarak yirmi beş adet pazara giriş engeli tanımlamışlardır. Bu çalışmada pazara giriş engellerini rakip kaynaklı veya kontrol edilebilir giriş engelleri ve çevresel kaynaklı veya kontrol edilemez giriş engelleri olmak üzere iki temel başlık altında incelemişlerdir. |