Tekil Mesaj gösterimi
Alt 05-02-2007, 09:59   #51
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Ayrı­ca halihazırda pazarda yer alan firma­ların bu avantajları dolayısıyla.elde et­tikleri mutlak maliyet üstünlüğü de do­ğal engeller arasında yer almaktadır. Firma kaynaklı pazara giriş engelleri arasında ise pazardaki marka çokluğu ve yoğun reklam harcamaları göze çarpmaktadır.
Lipsey, Steiner; Purvis ve Salop'un sınıflamasına benzer bir yaklaşım da Czinkota'dan gelmektedir. Czinkota pazara giriş engellerini hükümetlerden kay­naklanan pazara giriş engelleri ve do­ğal pazara giriş engelleri olarak ikiye ayırmaktadır.
Pazara giriş engellerine ekonomik ağırlıklı bir başka yaklaşım Demsetz'in çalışmasıyla gündeme gel­mektedir. Maliyet ağırlıklı bu çalışma­da, Demsetz bilgi elde etme maliyetinin pazara girişte engel olduğunu vur­gulamaktadır.
Karakaya & Stahl'un 1989 yılında yapmış oldukları literatür çalışması on dokuz farklı pazara giriş engeli ile so­nuçlanmıştır. Bu çalışmada kısaca ta­nımlanan pazara giriş engelleri, pazar­daki firmaların maliyet avantajı; pazar­daki firmaların ürün farklılaştırması, ser­maye ihtiyacı, ürün ve tedarikçi değiş­tirme maliyetleri, dağıtım kanalına giriş, hükümet politikası, reklam, rakip sayısı, araştırma ve geliştirme, fiyat, teknoloji ve teknolojik değişiklik, pazar konsant­rasyonu, satıcı konsantrasyonu, departmanlaşma, marka adı veya ticari mar­ka, batık maliyetler, satış harcamaları, pazardaki firmaların pazara girişe karşı beklenen reaksiyonları ve stratejik ham­madde sahipliğidir. Karakaya ve Stahl yukarıda bahsedilen on dokuz engeli kısaca açıkladıktan sonra bunlar arasın­dan seçtikleri altı engeli (Pazardaki fir­maların maliyet avantajları, pazardaki firmaların ürün farklılaştırması, sermaye ihtiyacı, ürün ve tedarikçi değiştirme maliyeti, dağıtım kanallarına giriş, ve hükümet politikası) tüketici pazarı ve endüstriyel pazarlar için test etmişler­dir. Bu çalışmada yazarların araştırma için seçtikleri engellerin Porter'ın sınır­lamasıyla aynı olduğu görülmektedir. Karakaya ve Stahl daha sonra yaptıkları bir çalışmada ise literatür ta­ramasını biraz daha detaylandırarak yirmi beş adet pazara giriş engeli tanımlamışlardır. Bu çalışmada pazara giriş engellerini rakip kaynaklı veya kontrol edilebilir giriş engelleri ve çev­resel kaynaklı veya kontrol edilemez gi­riş engelleri olmak üzere iki temel baş­lık altında incelemişlerdir.
  Alıntı ile Cevapla