Maliyetlerin belki de en önemlisi yazılı medyadaki ücretlerin yarısına yakınını kapsayan düz emektir. Medya sanayimin yapısı dolayısıyla kolaylıkla örgütlenebilen ve seslerini duyurabilen emekçi kesimin en büyük korkusu; makineleşmenin yoğunlaşması, telematik hizmetlerin artışıdır. Onlar da, teknolojik gelişmelere direnmenin pratikte mümkün olmayacağı bilinci içinde, mevcudun iyileştirilebildiği ölçüde iyileştirilmesinin, olmadığı takdirde mevcudun muhafazası ile yetinmenin rasyonel davranış biçimi olduğu nün talkındadırlar. Kaldı ki, yazılı medyada çalışan kaliteleşmiş emek sahipleri dahi son derece etkin yasal zırhlara rağmen, işlerini kaybederken, düz emek sahiplerdin bu davranışı son derece akılcıdır. Büyük riskler altında gerçekleştirilmeye çalışılan teknolojik yemlikler, sermaye/yoğun yatırımlar, bir anlamda hassas dengelere dayanmaktadır ve ekonomik dalgalanmalara her zaman korumasız ve açıktır. Bu nedenle serbest piyasa koşullarına ters düşse de olağanüstü dönemlerde sübvansiyonlarla desteklenmesi kamu yararınadır, kanısındayız. Yazılı medya planlamasında son satha, ürünün (gazetenin) tüketiciye varış aşamasıdır. Bu; dağıtım ağının genişletilmesini, hızlandırılmasını gerektirir. Bunun için satış raporlarının çoğaltılarak yaygınlaştırılması ve çağdaş teknolojinin kullanımı zorunludur Tabu bu arada, tüketicinin yazılı medyaya açtığı bir nevi kredi olan abone sistemim de unutmamak gerekir. Bunu, genellikle evrensel kurallar gereği matbuata indirim uygulayan posta veya daha zor bir yöntem olan konutlara dağıtım ile gerçekleştirmek mümkündür. |