Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi


Geri git   Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi > Taraftar > Gündem Dışı > Kültür ve Sanat

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 17-08-2008, 21:07   #1
 
jaSmin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
R.İvedik'e küfür edip para alıyorlar

Click the image to open in full size.
Devletten para yardımı alan sinemacıların dilencilik yaptığını söyleyen Sinan Çetin, Recep İvedik'e küfür edip biriken parayla film yapanları eleştirdi.

Devletten para yardımı alan sinemacıların dilencilik yaptığını söyleyen Sinan Çetin TRT Radyo Televizyon Dergisi'ne konuştu: 'Recep İvedik' gibi popüler filmlerin gelirinden oluşan havuzdan para alıp film yapıyorlar adına da sanat filmi diyorlar! Üstelik 'Recep İvedik'e de küfrediyorlar!..

Plato Film'in sahibi, yapımcı yönetmen ve kimi zaman da oyuncu Sinan Çetin devletten yardım alan sonra da gişe yapan filmleri eleştiren sinemacılara ateş püskürüyor. Çetin'in bir başka rahatsızlığı ise filmlerinde rol almak için kendisini arayan telefon tacizcileri. Çetin tanımadığı telefon numaralarını açmıyor ve "Vücudum güzel, geleyim mi" diyenlere, "Gelme!" diyor...

* Reklam piyasasında Sinan Çetin ve Plato Film'in farklı bir yeri var. Siz kendinizi nerede görüyorsunuz?
İnsan işine gücüne bakınca nasıl bir yer edindiğinin farkında olmuyor. O yüzden dışarıdan nasıl göründüğümle ilgili hiçbir fikrim yok. Biz Plato Film'i kuralı 22 sene oluyor. Dar bir odada oturuyorduk. Başlangıçta bu kadar fazla başımızı alıp gitmek gibi bir amacımız da yoktu. Bu kadar çok reklam çekeceğimizi, hatta reklam filmi çekerken başka bir iş yapamaz hale gelebileceğimizi de bilmiyorduk.

YAZAR SORUNU VAR

* Plato'dan yetişmiş ünlü yönetmenler hangileri?

Oğuzhan Tercan, Hazım Başaran, Yücel Yolcu... Yine Plato'ya mutlaka ayağı değmiş Umur Turagay, Mustafa Altıoklar, Zeynep Özbatur gibi yönetmenler çıktı bizim okulumuzdan.

* İyi bir yapımın ilk adımı, hiç kuşku yok ki, iyi bir senaryo... Türkiye'deki senaryo yazarlığı için ne düşünüyorsunuz? Valla senaryo problemi de aynı teknoloji problemi gibi. Senaryoda da aynı sorun var. Biz göçebe bir toplumuz. Bütün bunlar bize dışarıdan gelmiş. Türkiye'de yönetmen ve senaryo yazarı çıkmamasının da altında çok ciddi bir toplumsal kültürsüzlük var. Ama yavaş yavaş öğreniyoruz...

* Üretiminizi gerçekleştirirken, 'Türkiye'de bu satar' düşüncesiyle mi hareket ediyorsunuz, yoksa 'alıcılarınızın çıtasını yükseltmek' gibi bir hedefe de sahip misiniz?
Tabii ki biz filmlerimizi çok seyredilsin, daha çok reyting alsın diye yapıyoruz. Tabii ki amacımız daha çok insana ulaşmak. Zaten içinde sanat olmayan bir şey asla çok seyirci bulamaz. Bir şey çok satılmışsa, çok seyredilmişse içinde mutlaka bir sanat vardır. Biz, yaygın entelektüel anlayışın dışında, kitlelere yayılan şeylerin çok değerli olduğunu düşünüyoruz. Bu hem reyting hem de bilet anlamında. Tabii ki ticaret yapmayı da çok önemli buluyoruz. Ama açıkçası çok iyi ticaret yaptık mı, ondan emin değilim. Çünkü inanmadığımız hiçbir şeyi de yapamıyoruz. Güvenmediğimiz, kalbimizi koymadığımız, aklımıza yatmayan hiçbir şeye imza atamıyoruz. Çünkü Plato'nun, Türkiye'deki seyirci potansiyelinde bir güven unsuru olduğunu biliyoruz. O logoyu gören insanların. "Bunlar kötü bir işe adlarını yazmazlar" dediklerini biliyoruz. Bazen kimsenin göze alamadığı şeyleri de yapıyoruz. 'Recep İvedik'i yapmadık. Yapmadığımız için gurur duymuyoruz.

* Peki 'sanat filmi' ya da 'iyi-kötü film' ayırımını nasıl yapıyorsunuz? Örneğin, 'Recep İvedik' çok ilgi gördü diye 'iyi bir film' olduğu söylenebilir mi?
Kötü bir film değil. Dahiyane bir karakter. Toplumumuz Recep İvediklerle dolu. 'Turist Ömer'den 'Mükremin Abi'ye kadar, tamamını içinde barındıran bir karakter. Zaten o karakteri görmek için seyirci sinemaya gitti. Bir karakter toplumun içinden çıkmışsa, o karakter seyirci ile bağ kuruyor demektir. O yüzden bu çok önemli bir başarı, Şahan'ı kutlamak lazım.

DİLENCİLİK YAPIYORLAR

* İyi-kötü film ayırımını nasıl yapıyorsunuz? Kötü filmin ne olduğunu bilmiyorum. Fakat iyi filmin tanımı belli. Bu pazarda sadece iyiler kazanır. Çok adaletlidir. Yani pazarı dışarıdan suni müdahaleler batırır. Bakınız devlet ya da çeşitli kuruluşların yardımları, Avrupa Sineması'nın batmasına neden oldu. Adına 'sanat filmi' denen bahçe, işte oradan ortaya çıktı. Seyircinin sevmediği filmleri yapıyor olan bir koskoca Avrupa Sineması vardı. Tabii ki iyi filmler de yapılıyordu. Şu anda Türkiye'de de öyle bir sistem var. Türkiye'de de seyirciden değil de devletten para alarak yılda en az 25-30 film çekiliyor. 'Recep İvedik', 'Vizontele', 'Propaganda' gibi filmlerin elde ettiği gelirle bir havuz kuruluyor. O havuzda, o filmlere küfreden yönetmenler yine bu filmlerin parasıyla, kendi kritersiz filmlerini yapıyor, adına da 'sanat filmi' diyorlar. Bunlar dilencilik yapıyorlar. Ve bu dilenciler için bir nevi bizim başarımız cezalandırılıyor. Ortada korkunç bir adaletsizlik var. 'Recep İvedik'in parasıyla film yapıp, 'Recep İvedik'i beğenmiyorlar, üstelik de küfrediyorlar. İşte işin kahredici yanı da bu.

* Sinemacıların devletten yardım almasını eleştiriyorsunuz...
Devlet, sinemacılara yardım ediyorsa o zaman fırıncılara da yardım etsin! Devletten geçinenlerin ayağına basınca bağırıyorlar. Bunlar, yeteneksizler, beceriksizler, serbest piyasadan korkanlar, pazara girme, pazarda durma yeteneği olmayan, akıldan, zekadan yoksun insanlar! Devlet de bir havuz kurarak, bu dilencilere para veriyor.

Ödül alınca dostlarınızı kaybedersiniz

1982'de, Antalya Altın takal Film Festivali'nde aldığınızödüllerin ardından, arkadaşları-nızın bir bölümünü kaybettiğini-zi söylemiştiniz. Ödül nedendostlarınızı kaybettirdi size?Öyle olur, ödül alınca kaybe-dersiniz. Jüriler de kendileriniyardımsevenler kuruluşu gibi gö-rürler. Kendilerini yönetmenlereve filmlere yardım etmek kana-atinde hissederler. Bu aslında son derece kibirlibir psikolojidir. Jürilerin görevihangi film iyi, hangi film kötüonu ayırt etmektir. Fakat bujüriler kendilerini matah bir şeyzannedip kim fakirse, kimyardıma muhtaçsa, ellerindekiödülleri onlara dağıtarak,kendilerini iyi hissetmek isterler.

ÖDÜLE İHTİYACIM YOK
* Sonra bu tür yarışmalarakatılmadınız. Neden?Gerçekten iyi bir film yaptı-ğım
zaman; mesela 'Berlin inBerlin', 'Propaganda', 'KomiserŞekspir'; hiçbir festivale kabuledilmediği gibi, zaten ben deyollamadım. Daha iyi bir yönet-men ve daha kuvvetli bir sinemadilim olduktan sonra hiçbir ödülalamadım. Çünkü büyük bir is-mim vardı. Bu filmlerin ödüle ih-tiyacı yok. Zaten büyük filmler...

'Şöhret olmak için, yönetmenle yakın olmak gerekir' gibi yaygın bir kanı vardır ama yönetmenin şöhret olmak isteyenlerle nasıl baş ettiğine değinilmez? Çok teşekkür ederim. Bu konunun tam tersi açıdan baktığınız için tebrik ediyorum sizi. Bizi bir nevi kamu malı gibi görüyorlar. Parklardaki banklardan biri zannediyorlar; gelip üstümüze oturacak... İşte şöhret olmak böylesine tatsız, tuzsuz bir olay.

Beni parktaki bir bank zannediyorlar


* Şöhret olmak isteyenler sürekli çevrenizde mi dolaşıyor? Bana daha çok telefon tacizi geliyor. "Sinan Ağabey ben Adana'dan arıyorum. Çok güzelim, vücudum da çok güzel, bir geleyim mi?" diyenler öyle fazla ki. "Gelme" deyip, telefonu suratlarına kapatıyorum. Tanımadığım numaraları açmıyorum. Tesadüfen açmışsam da konuşmadan kapatıyorum.

* Bir yönetmen olarak oyuncular kadar çok tanınıyorsunuz... Meşhur falan olmak istemezdim. Kendimi ortadan yok etmeyi çok istiyorum. Meşhur olmak, zille dolaşmak gibi. Hele bir yönetmenin meşhur olması o kadar saçma ki... Ben bir yararını görmedim meşhur olmanın. Onun için de artık dinlenmek istiyorum.

Gençler yardımcı olur diye onlarla çalışıyorum

Plato'da yetişen gençler kalıcı oluyor mu? Burada kendilerini yetiştirip, sonra da uçup gidiyorlar. Biz çok iyilerle çalışıyoruz. Çoğu insan da kendini en iyi hale getirmek için buradan yararlanıyor. Burası bir okul ve şunu iddia edebiliriz; Türkiye'deki bütün sinema okullarından daha çok sinemacı yetiştirdik.

* Gençlerle çalışarak yenilendiğinizi mi düşünüyorsunuz? Ben Eşref Kolçak, Aliye Rona, Metin Akpınar, Kemal Sunal gibi eski oyuncuyla güzel filmler yaptım. Gençlerin bizim projelere yararlı olacağı fikrini taşıdığım için onlarla beraber çalışıyorum. Onlarla işbirliği içindeyiz.

(Sabah - Günaydın)
jaSmin Ofline   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Türkiye`de Saat: 16:10 .

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2

Sitemiz CSS Standartlarına uygundur. Sitemiz XHTML Standartlarına uygundur

Oracle DBA | Kadife | Oracle Danışmanlık



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580