![]() |
Dergi I. BÖLÜM DERGİ 1.1. Dergi Nedir? Düzenli aralıklarla yayınlanan, değişik ilgi alanlarına hitap eden, deneme, makale, inceleme, araştırma ve eleştiri gibi yazılar, değişik edebi türleri ya da belirli konulara yönelik derlemeleri içeren ve genellikle resimli olan basılı yayınlardır.[1] Dergiler alanlarına göre; toplumu bilinçlendiren medya iletişim araçlarındandır. Bu dergi türlerini belirtecek olursak; Ø Magazin dergileri Ø Gezi – seyahat dergileri Ø Sanat dergileri Ø Moda dergileri Ø Coğrafya – Turizm dergileri Ø Güncel haber dergileri Ø Mizah dergileri Ø Edebiyat dergileri Dergiler genellikle süreli yayınlardır. Çoğunlukla aylık olarak yayımlanır. Ancak haftalık ya da iki aylık ve yılda bir kez çıkan dergiler vardır. Dergiler niteliklerine göre farklıdırlar. |
Belirli bir konunun ayrıntılı olarak incelendiği bir iletişim aracıdır. Gazetelerde gerektiği gibi incelenmeyen, atlanan bilgilerin daha yoğun bir şekilde verilmesi söz konusudur. Dergilerin en belirgin özelliği, yöneldikleri belirli bir okuyucuyu kitlesinin olmasıdır. Dergiler, gazeteler gibi günlük yayımlanmayıp, periyodik olarak haftalık, aylık, üç aylık vb. aralarla yayınlanmaktadır. Dergiler değişik hedef kitlelere yönelmektedir. Örneğin; hukuk dergisi, ekonomi dergisi, kadın dergisi gibi. Ekonomiyi ilgilendiren bir konu, kadın dergisine gönderilirse yayınlanmaması muhtemeldir. Dergiler halkla ilişkiler uzmanının özel kitlelere ulaşması gerektiğinde işini kolaylaştırır. Çünkü verilecek mesajlar daha kolay işlenebilecek, kitlelere daha kolay ulaşabilecektir. Dergiler, işletmeler tarafından da çıkartılabilir. İşletme dergileri çalışanlara, ortaklara, müşterilere, bayilere vb. yönelik hazırlanır. Bu tür dergilerde kuruluşta meydana gelen olaylar, ziyaretçiler işletme faaliyetleri, atamalar, kutlamalar vb. yer alır. |
1.1. Derginin Tarihi Tarihsel kökenleri el yazması kitapçılık, el ilanı, balad, halk masalı ve almanaklara kadar inmekle birlikte, gerçek anlamda dergiler batıda basımcılığın gelişmesinden sonra ortaya çıkmaya başlamıştır. Zamanla kitap ile gazete arasındaki geniş bir alanı dolduran dergiler, günümüzde biçim ve içerik açısından çok değişik türlere ayrılmıştır. İlk dergiler, bilinen en eski dergi olan ve Hamburg’da yayımlanan “Erbauliche Monaths-Unterredungen”i - Örnek Aylık Düşünceler (1663-1668) çok geçmeden öteki Avrupa ülkelerinden çıkan benzer yayınlar izledi. Bilim alanındaki gelişmeleri tartışma ve yayma gereğinden doğan bu ilk dergiler, hemen her alana ilişkin yazıları kapsıyordu. Edebiyat dergileri yönünde ilk adımlar, düzenli kitap kataloglarına eklenen eleştiri yazılarıyla atılmıştır. Okuyucuyu eğlendirmeye, meraklarını gidermeye ve yararlı öğütler vermeye yönelik hafif dergi türü 1672’de yayımlanan “Mercure Galant”la başladı ve kısa sürede etkili oldu. 18. yüzyıldaki gelişmeler, yüzyılın başında okuryazarlığın ve yeni düşüncelere ilginin artmasıyla, dergiler daha oturmuş bir yapı kazandı. |
19.yüzyıl ve kitlesel yayınlar 1830’larda daha geniş okuyucu kitlelerine ulaşmak amacıyla çıkarılan ilk ucuz dergilerin eğiticilik işleri, zamanla yerini değişik konularda ilginç bilgiler verme ve oyalayıcı konuları işlemeye bıraktı. Bazıları aile, kadın ve çocuk gibi belirli kesimlere seslenen bu dergilerde resimlere bolca yer verileye başladı. Aynı zamanda, kolay okunan, hafif edebiyat dergileri de yaygınlaştı. Fiyatların düşmesine paralel olarak artan satışlar, reklamların bu alanda da boy göstermesine yol açtı. Avustralya, Hindistan ve Çin gibi batı etkisine açılan ülkelerde ilk dergiler 19. yüzyılda çıkmaya başladı. Aile ağının idealleştiği bu dönemde kadın dergileri başlı başına bir tür olarak gelişmeye başladı. Giderek ev işleri, mutfak ve giyim konularında yararlı bilgilere ağırlık veren bu dergiler göğü ve moda alanında yol göstericilik üstlendi. The Lady (1865) Harpers Bazar (1867-1929’den sonra Harper’s Bazaar) ve Vogve (1892) gibi nitelikli dergiler köklü yayınlar olarak öne çıktı. 17. yüzyılda yayımlanmaya başlayan bilimsel uzmanlık dergileri, 19. yüzyılda yeni araştırma alanlarının açılmasıyla daha yaygın bir tür durumuna geldi. Aynı zamanda edebiyat ve düşün dergileri çeşitli güncel sorunların tartışıldığı forumlar olarak büyük önem kazandı. Bu arada bilimsel düşünceleri yaymayı amaçlayan Nature (1869) ve İngiliz yaşam biçimi alaycı bir yaklaşımla ele alan Punch (1841), yayın dünyasında seçkin bir yer kazandı. |
20. yüzyıl teknik yenilikler ve artan okuyucu kitlesi nedeniyle yüksek tirajlara ulaşan dergiler, maliyetlerini karşılamak için giderek reklam gelirlerine dayanmaya başladı. Bu arada dergilerin, konuları ve ulaştıkları kitleler açısından belirli malların tanıtılmasına elverişli olanaklar sunması, reklamcıların bu alana ilgisini daha çok artırdı. Özellikle ABD’de popüler dergiler, pazarlama sisteminin bir parçası durumuna geldi. Reklam ajanslarının çarpıcı görüntüler sunma çabası, dergileri sayfa düzenine daha çekici bir biçim vermeye yöneltti. Renkli baskıya geçilmesinde reklamcıların önemli bir etkisi oldu. Öte yandan reklamcıların mali baskısı zamanla dergilerin içeriğini ve yayın politikasını etkileyecek bir boyuta ulaştı. 1930’larda bazı ünlü süpermarketler dağıtımını doğrudan yaptıkları dergiler çıkarmaya başladı, bazı ticari kuruluşlar yayın dünyasına girdi. 1930’lardan sonra genel dergiler giderek gerileme sürecine girdi. Benzer koşullardan etkilenen kadın dergileri, yeni beğenilere uygun olarak ilgi alanını genişletme yoluna gitti. Genç kızlara hitap eden dergi türleri yaygınlaştı. Aynı zamanda gazetelerde hafta sonu, Pazar ekleriyle bir ölçüde dergicilik alanına girmeye başladılar. Özellikle I. Dünya Savaşı’ndan sonra hızlı bir siyasal ve toplumsal değişimin yaşandığı Asya, Afrika ve Güney Amerika ülkelerinde dergicilik alanında da canlı bir gelişme görüldü. 20. yüzyılın toplum yaşamına getirdiği hızlı tempo, gündem hakkında kısa yoldan bilgi edinme gereğine uygun yeni dergi türlerinin doğmasına zemin hazırladı. Bunun ilk örneği haber dergiciliğine öncülük eden Amerikan Dergisi “Time” (1923) oldu. |
ABD’de 20. yüzyılın başlarında çıkan ve başka kaynaklardan alınan yazıların özetlenerek sunulmasına dayanan dergiler içinde “Reader’s Digest” (1922) başlı başına bir yer edindi. Başlıca bir sanayi durumuna ulaşan dergicilik günümüzde çok geniş bir alana yayılmıştır. 20. yüzyılın ikinci yarısında uzmanlık alanlarına göre daha da çeşitlenen mesleki, ticari ve teknik dergiler, kendi alanlarındaki en son gelişmeleri aktarır ve teslim ettikleri kesimin çıkarlarını savunur. Sınırlı bir tirajı almakla birlikte, reklamcılara belirli tüketici çevrelere doğrudan ulaşma açısından geniş olanaklar sunar. Konularında uzman yazarların makalelerine yer veren bu dergiler yetkin baskılarıyla da dikkati çeker.[1] 1.1. Türkiye’de Dergiler İlk Osmanlı Dergileri Tanzimat Döneminde Batılılaşmanın bir uzantısı olarak ortaya çıktı. İlk dergi olan Vekayi-“i Tıbbiye (1849), sağlık ve mesleki olarak iki farklı nitelik taşıyordu. Halkın sağlık konusunda eğitilmesini amaç edinmekle birlikte, tıbbi olayları, ilaç ve tıbbi malzemeleri tanıtan telif ve çeviri yazılara yer vermesi bakımından bir meslek dergisi niteliğindeydi. 1862’de Cemiyet-i İlmiye-i Osmaniye’nin yayın organı olarak yayımlanmaya başlayan Mecmua-i Fünun, fen bilimlerinin yanı sıra sosyal bilimlere ait yazılara da yer vermiştir. Bu dergi çeşitli bilim dallarının tartışıldığı bir forum işlevini üstlenerek bilim dili oluşmasına katkıda bulundu. 1860’larda çıkan Mir’at (1862), Mecmua-i İber-i İntibah (1862), Mecmua-i İbretnüma (1865) gibi dergilerin en çok tutulanı,askeri alanda inceleme, şema ve haritalar yayınlayan Ceride-i Askeriye (1864-1922) oldu. 19. yüzyılın ikinci yarısında direkt olarak bir alana hitap eden yada belli başına konulara ağırlık veren dergiler de yayımlanmaya başlandı. |
Dergiciliğin Anadolu’da yaygınlık kazanması II. Meşrutiyet Dönemi’nde oldu. Belirli bir örgütlenmeyle yada siyasi akımlarla ilintili ilk siyasal dergiler de bu dönemde yayımlandı. İlk kadın dergisi “İnsaniyet”in 19. yüzyılın sonlarında çıkmasına karşın, kadın dergiciliğinin ayrı bir tür olarak gelişimi 20. yüzyılın başlarında oldu. Cumhuriyet döneminde 1923’ten önce çıkan kimi dergilerin yayımı sürerken, siyaset, mizah, edebiyat ve düşün dergilerinin yanı sıra yeni tür dergilerde yayın hayatına girdi. 1950’lerde yeni bir tür olarak haber dergiciliği ortaya çıktı. Türkiye’de bu dergi türünün öncüsü, Time dergisini örnek alan Akis (1954-1967) oldu. Belirli akımlarla yada örgütlerle ilişkili dergiciliğin asıl gelişimi de 1960’larda oldu. Siyasal ve toplumsal konuları ön plana çıkaran Gırgır, en geniş okur kitlesine erişen ilk mizah dergisi oldu.[1] Dergiler bir önceki konuda belirtildiği gibi, her alana göre farklı yayımlandığı için, hangi alana kimlerin ilgisi varsa o kitleye ulaşmayı amaçlar. |
Herhangi bir siyasi kuruluş yada örgütlenmeye ilişkin olan siyasal dergilerde; insanlara bazı konuları öğretme amaçlı tartışmaları ve siyasal etkinliklerle ilgili haberler çok önemli yer tutar. Bilgisayar, elektronik, fotoğraf ve otomobil gibi hobileri ve çeşitli spor dallarını temel edinen dergiler de yaygın bir okuyucu kitlesine hitap eder. Magazin, moda tasarım, alış-veriş gibi konular ise genellikle kadınlara yönelik olarak düzenlenmiştir. Televizyon basılı yayın organlarına karşı üstünlük sağlamıştır. Buna rağmen farklı konuları işleyen macera ve çizgi roman dergileri önemli bir eğlenme ve oyalanma aracı olmayı devam ettirmiştir. Kimi turizm kuruluşları, kamu kuruluşları, kitle örgütleri, ticari kuruluşlarda kendi etkinliklerini tanıtmak, reklamlarını yapmak amacıyla dergi yayımlanmakta ve dergiciliğin yayılmasına katkıda bulunmaktadır.[1] Günümüzün iletişimcileri, geniş kitleleri hedefleyen mesajların her zaman en etkili mesajlar olduğuna artık pek inanmamaktadırlar. Geniş bir okuyucu kitlesine yönelen birçok gazete ve derginin satışı günden güne düşmekteyken, özel bir alıcı kitlesine göre biçimlenen medya daha fazla ilgi görmektedir. Örneğin, özel bir okuyucu kitlesine yönelen “Natiolal Geographic” dergisi şu sıralarda Amerika’da en çok satılan üçüncü dergi durumundadır. İletişim organları, mir mesajın görülüp hazırlanabilmesi için sık sık tekrarlanması gerektiğine inanırlar. Bu yüzden de birçok iletişim aracından aynı anda yararlanma yoluna giderler. Gerçekten de “tekrar” başarılı bir iletişim oluşturmakta anahtar sözcüktür.[2] |
Tekrarlama olgusu basılı yayınlara göre daha etkilidir. Basılı iletişimde önemli bir mesajın veya deyimin vurgulanmasında kullanılan farklı bir yazı karakteri, mesajın etkisini ve akılda kalabilirliğini artırır. Sayfa düzenlemelerinde yer alan grafik elemanlar okuyucu kitlenin bağımsız parçalar arasında daha kolayca ilişki kurabilmesini sağlar. Alıcı İletişim aracı Mesaj Gönderici Kanala özgü parazit ve gürültüler Basılı yayınlar vazgeçilmez ve kalıcı bir iletişim aracıdır. Örneğin; ilgimizi çeken gazete ve dergi haberlerini istediğimiz sürece arşivimizde saklamamız mümkündür. Yani tekrarlama olayı açısından da gazete ve dergi vazgeçilmez bir kitle iletişim aracıdır. 1.1. Dergilerde Reklam Dünyada ve Türkiye’de reklamcılığın ilk adımının ilanla başladığını biliyoruz. Dergi ve gazetelerde yayımlanmaya başlayan ilk ilanlar şu anki reklamcılığın başlangıcıdır. Basılı medyaların ikinci büyük grubunu dergiler oluşturur. Dergiler değişik merkezlerde basılır. Genellikle, ulusal çapta veya belirli bir meslek dalına dağıtımı yapılır. Dağıtım kanalları çoğu kez gazetelerle aynıdır Yayın frekansları bir yıl ile bir hafta arasında değişebilir. Baskı kaliteleri gazetelere nazaran daha iyidir. Değişik sayfa boyudan vardır. Sayfa sayıları genellikle gazetelere nazaran daha fazladır. Çoğu sayfaları renkli basılır. Dergiler konulan açısından oldukça çeşitlilik gösterirler ve genellikle konulara ayrıntılı ve derinlemesine yer verilir. Bu özellikleri nedeni ile, okuyucu kitleleri gazetelere oranla daha belirgindir. Reklam ölçüsü birimi genellikle sayfadır. Tam sayfa, 1/2 sayfa, 1/4 sayfa, 1/8 sayfa gibi ölçülerde reklam verme olanağı vardır. Reklamlar dergilerin ilan servisleri aracılığıyla kabul edilir. Ülkemizde hazırlama süresi ve baskı teknolojisinden ötürü, genellikle reklam orijinalinin dergiye yayın tarihinden bir hafta önce teslim edilmesi gerekir. Reklam medyası olarak dergiler şu şekilde incelenebilir: |
- Hedef kitle seçme olanağı: Dergi içeriklerinin belirli konularda ağırlıklı olması nedeniyle okuyucu kitlesi de oldukça belirlidir. Bu özellik reklam medyası olarak dergilere üstünlük sağlar. - Mesaj taşıma ve mesaja bağlılık: gazetelere oranla dergilerin baskı ve kağıt kaliteleri oldukça iyidir. Bu yüzden özellikle renkli reklamlar, dergide daha iyi sonuç verir ve mesaj istenilen etkiyi yaratabilir. Dergi reklamlarında en büyük sorun yoğun frekansla mesaj iletmedeki kısıtlamadır. - Çabukluk: Yayın periyotları nedeni ile, dergilerde güncel konulara ağırlık veren reklamların yer alması uygun olmayabilir Güncel konulara bağlı olarak hazırlanan bir reklamın okuyucuya ulaşması oldukça uzun zaman alır. - Taşınan mesajın kalıcılığı ve etkisi: Dergiler okunma süreleri açısından oldukça uzun ömürlüdür. Çeşitli makaleler, röportajlar ve araştırmaların yer alması, aynı derginin değişik kişilerce okunmasını sağlar. Bir dergi en azından yeni sayısı çıkıncaya kadar, geçerliliğini sürdürür. Böylece dergide yer alan reklamın göze çarpma olasılığı artar. - Maliyet: Reklam birimi olarak dergide sayfanın temel alındığına daha önce değinilmiştir. Reklama ödenecek bedel de buna bağlı olarak sayfa üzerinden belirlenir. Dergiler arası maliyet karşılaştırması da gazetelere benzer olarak aşağıdaki formüllere göre yapılır. |
İlan ve reklam gazetenin ve derginin besin kaynağıdır. İlan ve reklam alımına dikkat edilmediği takdirde yayın yöneticilerinin başı derde girebilir. Gazete ve dergilerde, haber ve reklamın da birbirinden net çizgilerle ayrılması, haber formunda hazırlanmış ilan ve reklamların bir köşesinde ”Bu bir ilandır” notunun konulması basın ahlâkına uygun olacaktır. II. BÖLÜM DERGİ TASARIM Tasarım; günümüzde oldukça sık kullanılan, etkileyici bir sözcüktür. Tasarım; bir model, kalıp ya da süsleme yapmak değildir. Bir tasarım kendi içinde bir yapıya ve bu yapı arkasında bir planlamaya sahip olmalıdır. Bütün sanatların temelinde bir tasarım olgusu bulunmaktadır. Tasarım eylemi, oluşturulacak yapının organizasyonu ile ilgili her türlü faaliyeti içine almaktadır.[1] 1.1. Kapak Tasarımı Tasarım ilkelerinin en önemlilerinden bir tanesi bütünlüktür. Dergi kapağı tasarımlarında da bütünlük çok önemlidir. Kapakta kullandığımız görsel elemanlar birbirini tamamlayan, birbirleriyle örtüşen ve anlamlı bir kompozisyon oluşturacak nitelikte değillerse bütünlük yok demektir. Böyle bir durumda derginin hedef kitle tarafından beğeni kazanması büyük ölçüde zorlaşacaktır. |
Tasarımda bütünlük oluşturmak için farklı yöntemlerde düşünebiliriz. Bordür: Tasarımın etrafını saran bordürle bütünlük oluşturmada önemli rol oynar. Tasarımın dört tarafını çevreleyen bordürler arasındaki renk, ölçü, stil gibi benzerlikler bir tasarımı bütünlük ilkesine ulaştırabilir. Hedef kitle bordürle diğer elemanlar arasında kafasında bir bağlantı oluşturarak bütünlük ilişkisini kurar. Aralıklar: Bir tasarımda, gerekli yerlerde gözü rahatlatıcı aralıklar bırakarak bütünlük sağlanabilir. Kenar bölgelere yakın bölgelerde kullanılan boşluklar bordü7rlerle benzer nitelik taşır, ancak bordürler gibi ölçü ve kalıplaşmış biçimler değillerdir. Düz Çizgi: Tasarımdaki görsel elemanların dağınık görünmesini engellemek için genellikle düz çizgi kullanılır. Bu çizgiler bazen görünür biçimde, bazen de gizli kullanılır. Resimlerle yazı düzenini aynı hizaya kaplamak için de çizgilerden yararlanılır. Üç Nokta Yöntemi: Tasarımcı, kompozisyon üzerinde belirleyeceği üç odak noktasını tasarımın bağımsız birimlerini birleştiren unsurlar olarak kullanabilir. Tek sayılardan oluşan gruplar arasında, çift sayılara göre daha iyi orantılar kurulabilmektedir.[1] |
Dergi kapağı tasarımı için vurgulamada çok önemli bir unsurdur. Tasarımı yapmadan, öncelikle vurgulayıcı unsurun ne olacağına karar vermek gerekmektedir. Belirleyeceğimiz unsur konunun içeriğine, alıcının tutumuna ve hitap ettiğimiz hedef kitlenin özelliklerine göre değişebilir. Vurgulama konusunda çok önemli bir unsur vardır. Tasarım üzerinde vurgulamak istediğimiz nokta konusunda kararsız kalıp birkaç noktayı birden vurgulamak istersek vurgulama diye bir olay kalmayacaktır. Bunun sonucunda tasarımın etkileyici özelliği de büyük ölçüde azalacaktır. Bu tasarımlama kalıplaşmış ilkeler dışında kendi duygumuzu, kişisel özelliklerimizi de katarak farklı bir tarz yaratmalıyız. Böylelikle yaratıcılık taşıyan tasarımlar ortaya çıkarabiliriz. 1.1. Dergilerde Tipografi Tipografi terimi ilk kez Johann Gutenberg’in metal harflerini tanımlamakta kullanıldı. En yaygın ve vazgeçilmez grafik iletişim unsurlarından biri olan tipografinin birincil işlevi “okumak”tır grafik tasarımcı tipografi dilini iyi tanımak ve kullanmak durumundadır. Bir tasarımda kullanılan tipografik karakterlerin seçimindeki en önemli şarkı bu malzemeyi en son kullanacak olan okuyucunun, yani hedef kitlenin gereksinimleridir. |
Dergilerde tipografik düzenleme yapılırken öncelikle kullanılacak fonta karar verilir. Seçilen font konunun içeriğine uygun olmalıdır. Metinlerde genel olarak düz, sade fontlar tercih edilir. Örneğin; Time News Roman BT, Arial BT. Metinlerde yazı büyüklüğü 8-9 punto arasında değişebilir. Ancak başlıklar vurgulayıcı olması açısından daha büyük kullanılır, 12-13 punto gibi. Metinlere giriş yapmadan önce konuyla ilgili yapılan kısa açıklamalarda italik ve metindeki yazılara göre 1 yada 2 punto daha büyük kullanılır. Bu kısımlarda farklı renkte kullanılabilir. Tipografik düzenleme ile fotoğraflar arasında uyumlu bir bloklama yapılmalıdır. 1.1. Dergilerde Fotoğraf ve İllüstrasyonlar Fotoğraf ve illüstrasyonlar bir derginin görsel unsurlarıdır. Dergiler çoğunlukla renkli yayımlardır. Ancak konuya göre siyah-beyaz fotoğraflar da kullanılabilir. Bu fotoğraflar çok iyi seçilmelidir ki, bakıldığında konunun özünü yansıtabilsin. Fotoğraflar yerine göre çok büyük yada küçük olarak kullanılabilir. Fotoğraf ve illüstrasyonun birincil işlevi, metinde sözü edilen bir olguyu görselleştirmesidir. Fotoğraf ve illüstrasyonun boyut, biçim, tarz açısından yanlış seçilmesi yanlış kullanılmış bir cümleye benzetilebilir; anlaşılması çok zordur. İyi seçilmiş bir görsel unsur da hedef kitlenin dikkatini çeker, kültür ve beğeni düzeyini yükseltir ve akılda kalıcı olur. |
Dergilerde kullanılan illüstrasyonlar illüstrasyon türlerinden yayın illüstrasyonlarına girer. Yayın illüstrasyonları gazete, dergi, kitap ve ansiklopedilerdeki makale, haber, öykü, şiir ve açıklamalara eşlik eder. Bu illüstrasyonu çizecek olan kişi metin hakkında geniş bilgiye sahip olmalıdır. Çünkü bu metnin özünü, resim diline yansıtmak durumundadır. Örneğin dergide turizmle ilgili bir metin için yapılacak illüstrasyona, o yerin doğal güzellikleri ve tarihi özellikleri koyulmalı ki konu anlaşılabilsin. 1.1. Dergilerde Sayfa Düzenlemesi Sayfa düzeninde öncelikle okunabilirliğe dikkat etmeliyiz. Yazılar düzenli bloklar halinde yerleştirilmelidir ve bu bloklar arasında bütünlük oluşturmalıdır. Dergi kolay, rahat, akıcı ve hatasız biçimde okunabilmelidir. Grafik tasarımcı sayfada fotoğraf, illüstrasyon, alt ve ana başlık, resimlerin alt yazılarını yerleştirirken okuma sürecinin hem entelektüel hem de optik yönlerini dikkate almalıdır. Dergi satılma amaçlı yapılan bir yayımdır. Bu nedenle ilk görüşte hedef kitlenin ilgi odağı olmalı ki, amacına ulaşsın. Bunda kapak tasarımının yanı sıra iç sayfalardaki düzenin de büyük ölçüde etkisi vardır. Sayfanın düzeni ne kadar iyi olursa, okuyucu o kadar okumaya yönelir. |
Dergi elimize aldığımızda iki tarafa düz olarak açılabilmelidir. Sayfalarda bulunan tüm basılı kısımlar belirli bir bakış açısından izlenebilmelidir. Sayfa üzerindeki yazı alanı ve kenar boşlukları (marjlar) önceden belirlenmiş olmalıdır. Teknolojinin son derece gelişmiş olduğu günümüzde, kapak ve sayfa tasarımları önceden elde hazırlanmış olan taslaklara bağlı kalarak bilgisayarlarda yapılabilmektedir.[1] Günümüzde gazete ve dergilerde yazı oranı giderek azalırken, fotoğraf ve çizimlerin oranı gittikçe artıyor. Bilgisayarlı dizgi sistemleri, yazıyı bile çok çeşitli renk ve karakterdeki hurufat aracılığı ile görselleştirmiş durumdadır. Sayfalardaki grafik tasarım öğeleri, derginin içeriğini gölgeleyecek nitelikte vurgulanmamalıdır. |
ÜNİVERSİTEMİZ TARAFINDAN DÜZENLENEN AYLIK BÜLTEN Üniversitemizi tanıtmak için ve haber amaçlı çıkartılan bir dergidir. Süreli bir yayındır, aylık olarak yayımlanır. 1.1. Bülten Nedir? Bülteni öncelikle genel anlamda açıklayalım. Kurumun çalışmalarından ilgili kişi ve grupları bilgilendirmek amacıyla,belirli zamanlarda yayınlanan çok sayfalı mektuplar, bülten olarak adlandırılır. Bültenler daha çok iç halkla ilişkiler çalışmalarında kullanılmaktadır. İç halkla ilişkiler çalışmalarında, çoğaltılarak duyuru panolarına asılan bültenler, işgörenlerin kendileri ve kurumlarıyla ilgili haberleri ve yapılan çalışmaları, alınan kararları öğrenmelerine yardımcı olurlar. Bir kitap düzeninde hazırlanan bültenlerde çekici, renkli bir kapak, içindekiler gösteren bir bölüm ve kuruma ilişkin haber, resim, fotoğraf ve yazılar bulunur.[1] Üniversitemiz bünyesinde çıkartılan bülten ise biraz daha farklıdır. Üniversitemizin halkla ilişkiler faaliyetinin bir parçası olarak yayınlanıyor. Bülten, üniversitemizin halkla ilişkiler mesajlarının hedef kitleye ulaştırılmasında bir araç olarak kullanılıyor. 1.2. Kapak Tasarımı Kapak tasarımı, genel tasarım ilkeleri çerçevesinde yapılmaktadır. Görsel unsur olarak çoğunlukla fotoğraf kullanılır. Fotoğraflar derginin içinde yer alan en çarpıcı haberler seçilir ve bunlar gözü rahatsız etmeyecek şekilde kolay yapılır. Tipografik unsurları kullanarak kapak tasarımları yapılmaya çalışılmış ancak fotoğraf kadar etkili olmadığı için kullanılmamıştır. |
En uygunu kapak tasarımı; fotoğraf ve tipografinin birlikte kullanılmasıdır. Kapaklarda vurgulama çok önemlidir. Hangi haberi vurgulamak istiyorsak, o haberin başlığını diğerlerine göre daha büyük ve farklı renk kullanarak dikkat çekmesini sağlayabiliriz. Üniversitemizin son aylarda çıkan bültenlerinde daha çok grafiksel görüntüler, çizgisel çözümlemeler ve çarpıcı bir tipografik düzen kullanılmıştır. 1.1. İçeriği Genel olarak haber içeriklidir. Üniversitemizde oluşan gelişmeler, aynı zamanda ilde oluşan kültürel ve sosyal gelişmelere de yer verilir. Düzenlenen konferanslar, seminerler, sempozyumlar, sergiler, çeşitli eğlence programları bültenin içeriğinde bulunur. Çeşitli kültürel etkinlikler (tiyatro, konser, parti, festival vb) de bülten de yer alabilir. Fakültelerin kendi içinde düzenledikleri etkinlikler, üniversitemizin diğer üniversitelerle olan ilişkisi, fakülte yöneticilere ilişkin haberlere de yer verilir. Bültenimizde üniversiteye ilişkin haberler, fotoğraflar ve yazılar bulunuyor. |
1.1. Sayfa Düzenlemesi Sayfa düzenlemesine ilk olarak zemin hazırlamadan başlanır. Hazırlanan zemin, sayfada gizli yada görülebilir şekilde kullanılan eksenlerle desteklenir. Yazılar, fotoğraflar ve illüstrasyonlar uygun biçimde bloklanmalıdır. Bir sayfada örneğin fotoğraflar sağa dayalı, yazılarda bunu takip eden şekilde yerleştirilir. Yazılar yada resimler sayfa kenarlarına tamamen dayanmalıdır. Eğer kenara dayalı yapılırsa basım ve kesim aşamasında problemler yaşanması muhtemeldir. Dergi sayfaları arasında bütünlük mutlaka sağlanmalıdır. Dergi açıldığında karşılıklı iki sayfa birbirini takip etmelidir. Sayfalarda açıklık ve rahatlatıcı unsurlar çok önemlidir. Hedef kitle sayfaya baktığında, boğulup gitmemeli; rahat bir şekilde anlayabilmelidir. Dergi sayfaları katlanıp, kesildiklerinde doğru bir sıra izlemelidir. Bu nedenle bütün sayfalar, baskı yapılacak kağıt tabakası üzerine belirli bir metotla yerleştirilir. Kağıt tabakaları genellikle 4, 8, 16 yada 32 sayfadan oluşan birimlere bölünmektedir. Bu birimlere ülkemizde “forma” adı veriliyor. 1.2. Tipoğrafik Düzen Metin düzenlemelerinde beş temel yaklaşım bulunmaktadır: a) İki taraflı bloklama b) Soldan bloklama c) Sağdan bloklama d) Ortadan bloklama |
a) Asimetrik bloklama Üniversitemizin çıkarttığı bültende ise, genel olarak iki taraflı blok lama yapılmaktadır. Yazı karakteri olarak düz ve okunaklı fontlar seçilmelidir ki kolay rahat akıcı ve hatasız olarak okunabilsin. Sayfa üzerindeki yazı alanı ve kenar boşlukları önceden kararlaştırılmış olmalıdır. Bütün tasarımcıların ortak amacı kusursuzluğa ulaşmaktır.Bunun için ilk yapılacak şey, derginin içeriğine en uygun yazı karakterinin belirlenmesidir ve yazı büyüklüğüne çok dikkat edilmelidir. Ne çok büyük olmalı ne de çok küçük olmalıdır.Ortalama olarak dokuz on punto arsında değişim gösterebilir.Sayfadaki resimler ile yazılar arasında bütünlük sağlayacak biçimde blok yapılmalıdır. Tasarımda göz rahatlatıcı boşluklar bırakılmalıdır 1.1. Çıkış Aşamaları Üniversitemiz bünyesinde çıkartılan bültenin oluşumunda teknik eleman olarak iki adet G3 ve G4 macintosh bilgisayar bir adet profesyonel masa üstü scanner bir adet lazer yazıcı (ön çıktıları almak için), profesyonel fotoğraf makinesi, dijital fotoğraf makinesi cd writter, harici hart disk bulunmaktadır. Oluşum aşaması için ilk olarak, muhabirler haberleri toplayıp fotoğrafları çektikçe grafikerlerin kullandığı tasarım bilgisayarlarına aktarılıyor. Burada fotoğraflar taranıp zeminler ve görsel malzemeler TİF formatında üç yüz dpi CMYK olarak hazırlanıp kullanılıyor. Sayfa mizampajları için ise quark ekspres programında çalışılıyor, dokümanlar burada birleştiriliyor. Çıkartılan tasarım üst yönetim tarafından onaylanıyor daha sonra film aşamasına gelindiğinde, film çıkış merkezine yani reprodüksiyon merkezine harici diskle gönderiliyor. Matbaa için renk ayırımı yapılıyor ve matbaaya sevk ediliyor. |
Ara tonlu ve çok renkli imgelerin reprodüksiyonunda ilk basamak; renk ayırımıdır. Renk ayırımı tasarım elemanını sarı, magenta, cyan ve siyah olmak üzere dört standart renge bölme işidir.Renk ayırımı için tasarımın matbaada ne tür makinede basılacağının bilinmesi gerekiyor ve buna göre montaj yapılıyor. Bu işlem bilgisayar ortamında gerçekleştiriliyor. Baskı tekniği olarak da ofset baskı tekniği kullanılmaktadır. Çünkü teknikler arasında en yenisi ofset baskıdır. Ayrıca bu teknik ile yüksek bir baskı kalitesine ulaşılabilmektedir SONUÇ Dergiler basılı reklam araçlarının ikinci büyük grubunu oluşturmaktadır. Dergileri üç grupta toplamak mümkündür; Birinci Grup: Geniş toplum kesimlerine hitap eden genel konulu dergiler (Tempo, Aktüel) İkinci Grup: Daha belirgin toplum kesimlerine hitap eden dergiler (Spor, moda, kadın, çocuk yayınları) Üçüncü Grup: Meslek dergileri (Bankacılık, Mühendis mimar odaları yayınları) Dönemsel olarak yayın yapan basın araçlarının yayın dönemleri de kendi aralarında farklılıklar gösterir. Bu grupta yer alan dergilerden bazıları haftalık olarak yayınlanırken, bir kısmı on beş günlük, bir kısmı aylık, diğerleri de üç yada altı ayda bir yayınlanır. |
Dergiler medya iletişim araçları arasında önemli yere sahiptir. Dergiler resimli ve renkli yayınlar olduğu için gazetelere göre daha çok ilgi çeker. Hedef kitle daha seçicidir, bu nedenle tasarımdaki ayrıntılara daha çok dikkat edilmeli , baskıda en yüksek kaliteye ulaşılmalıdır. Bültenler güncel konulardan daha çok bir ay yada üç aya yayılan haberleri içerir. Bir kurumun halkla ilişkiler mesajlarının hedef kitleye ulaşmasında önemli bir araçtır. Hedef kitle genellikle bu kurumla ilişkisi olan kişilerdir. Bir kitap düzeninde hazırlanan bültenlerde çekici, renkli bir kapak, içindekileri gösteren bir bölüm ve kuruma ilişkin haber, resim, fotoğraf ve yazılar bulunur. Üniversitemizin yayınladığı bülten sadece üniversite ile ilgili haber ve faaliyetleri içermektedir. Aslında bültenimize daha farklı şeylerde eklenebilir. Örneğin şiir, makale, deneme, fıkra gibi yazın türleri bültene hareketlilik kazandırmak açısından kullanılabilir. |
teşekkürler.. |
Türkiye`de Saat: 01:08 . |
Powered by: vBulletin Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2