Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi


Geri git   Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi > Taraftar > Gündem Dışı

Gündem Dışı Genel internet Geyik vs muhabbetleri.

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 20-08-2009, 05:34   #1
ÇUKUROVA KARTALI
 
Asi Ruh - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Şirket Çöküşlerinin Sebebi Yöneticiler

Click the image to open in full size.

Şirket skandallarının dörtte üçünde yöneticilerin sorumluluğu var ve her birinin bu işten en az 140 bin dolar kazandığı belirtiliyor. En çarpıcı sonuç ise bu olayların yüzde 68’ine sıradan çalışanların da katılmış olması.


Birkaç yıl önce iş dünyasının odaklandığı konuların başında ABD’de yaşanan ve Enron ile patlak veren şirket skandalları geliyordu. Türkiye’nin de yabancı olmadığı ‘rüşvet, dolandırıcılık, hesaplarda sahtekarlık’ gibi etik dışı davranışların açığa çıkmasının ardından onlarca iş adamı göz altına alındı, şirketler el değiştirdi, banka sayısı yarı yarıya azaldı. Gazete sayfaları ve televizyon ekranlarına yansıyan ‘eli kelepçeli’ holding patronlarının yanı sıra çok sayıda üst düzey yönetici hakkında da dava açıldı. Genel müdürden, şirketin çaycısına, sekreterine kadar çok sayıda çalışanın bu işe bulaştığı ortaya çıktı.

ABD’de yapılan araştırmalar, kurumsal düzeyde işlenen suçların sadece üst düzey çalışanlar ya da danışmanlarla sınırlı olmadığını, rüşvet, sahtekarlık gibi etik dışı davranışların organizasyonel hiyerarşinin tüm basamaklarına sızdığını gösteriyor. Hatta bazı örneklerde suçun sadece çalışanlara atılıp işin içinden sıyrılmaya çalışıldığını dahi izledik.

Workforce dergisi yazarlarından psikolog Chris Bauer, “Çapı ve etkisi büyük şirket skandallarında milyon dolarlık maliyete ve gösterişli yaşam biçimlerine odaklandığımız için asıl noktayı kaybettik” diyor. “Etik sorunların sadece azınlığı oluşturan şirket psikopatlarına ait olduğunu düşünüyorduk” diye ekleyen Bauer, son yıllarda yaşanan vakaların bu durumun her zaman, her şirkette ve her seviyede yaşandığını gösterdiğine dikkat çekiyor.

En çok çalışanlara zarar veriyor


Uzmanlar, etik dışı kültürün şirketlerin kısa vadeli karlarını arttığını ama uzun vadede şirketin yaşamını tehdit ettiğini belirtiyor. Büyük bir skandal, çeşitli davalar ve suçlamalar getirebildiği gibi kronik sahtekarlık eğilimi insan kaynakları yönetimi ve çalışanların morali üzerinde çürütücü etki yapıyor. Bu yozlaşmanın giderek daha fazla hissedilmesi, yani bir anlamda uçurumun kenarına gelinmesi ABD’de etik çalışmalarını hızlandırdı. Bugüne kadar kongrenin yaptığı çeşitli yasal düzenlemelerin yanı sıra artık insan kaynakları yönetiminin etik çalışma ve şirket kültürü üzerindeki etkisi tartışılıyor. Ve uzmanlar, bu süreçte insan kaynakları yöneticilerinin daha ön planda olması gerektiğini yüksek sesle dile getiriyor.


900 bin dolarlık maliyet


Kısa bir süre önce yaşanan vakalar hakkında yapılan 500’den fazla araştırma, her bir olayın en az 900 bin dolarlık maliyeti olduğunu gösteriyor. Yanılma payını da dikkate alan bu araştırmalara göre yaşanan olayların dörtte üçünde yöneticilerin sorumluluğu var ve her birinin bu işten en az 140 bin dolar kazandığı belirtiliyor. En çarpıcı sonuç bu olayların yüzde 68’ine sıradan çalışanların katılması, kişi başına düşen maliyet ise 62 bin dolar düzeyinde. Şirket skandallarının gündeme getirdiği bir başka gerçek ise söz konusu olaylarda yatırımcıların uğradığı zarar.

Hem maddi hem de manevi zararın yanı sıra bu tür olaylardan en fazla şirket çalışanları etkileniyor. Uluslararası danışmanlık şirketi KPMG’nin çalışanlar arasında yaptığı araştırmanın sonuçlarına göre çalışanların yüzde 56’sı diğer şirketlerin müşterilerine aldatıcı satış etkinlikleri ile yalan söylediğini düşünüyor, üçte biri ise ürünlerin kalite ve güvenlik kayıtlarının değiştirildiği fikrinde. Şikayet konusu olan bir diğer yasadışı eğilim ise şirketlerin antitröst (tekelleşme karşıtı) yasaları ihlal etmesi ya da rekabete uygun davranmaması.

Şirket içi dengeleri bozuyor


Konu üzerinde çalışan uzmanlar, sahtekarlığın yatırımcıları kızdırmasının dışında potansiyel çalışanların kararları üzerinde de etkili olduğunu belirtiyor. Stanford Üniversitesi’nin yakın zamanda yaptığı araştırma, Kuzey Amerika ve Avrupa’daki çeşitli okullardan mezunların gözünde kurumsal ahlakın belirleyici olduğunu gösteriyor. Lisans üstü eğitim yapmış olanların önemli bir bölümü daha az maaş almasına karşın etik değerleri yüksek bir şirkette çalışmayı tercih ediyor.

Psikolog Bauer, iş etiğini yitirmiş yönetici ve çalışanların soruşturmadan kaçmak için kendilerine özel alanlar yarattığını söylüyor. Bu şekilde çalışmanın departmanlar arası ekip çalışması ve iletişime yıkıcı bir darbe vurduğuna dikkat çeken Bauer, “Dürüstlük dışı çalışma, mali kayıtların yanı sıra çalışanların değerlendirilmesi ve geliştirilmesi sürecine de zarar verir. Çünkü çalışanlar değerlerini bilen ve anlayan kişilerle yollarına devam etmek ister” diyor.


İyi insanlar neden kötülük yapıyor?


Etik dışı davranış gösteren şirketlerin yüzde 17’si 30 yıllık, yarıya yakını da 40 yıldan daha uzun bir geçmişe sahip. Bu şirketlerin dörtte üçü, üç yıllık geçmişe sahip ve bu olaylarda rol oynayan kişilerin profiline bakıldığında dörtte birinin en az 10 yıldır o şirkette çalıştığı görülüyor. Uzmanlar, şirkette uzun süre
çalışanların dolandırıcılık yapmaya daha eğilimli olduğunu söylüyor. İllegal davranış eğilimi olanlardan yakalananların yüzde 87’sinin daha önce de suç işlemiş olduğu görülüyor.

Uzmanlar, bazı insanların iyi niteliklere sahip olmasına karşın hırslarının kurbanı olduğunu ve özellikle gevşek yönetilen şirketlerde daha kolay suça yönlenebileceklerini belirtiyor. KPMG’nin çalışmasına göre çalışanların dörtte üçü şirketlerinde yaşanan etik sorunun moralleri bozduğunu ve olumsuz bir hava yarattığını düşünüyor. Sonuçların en kötüsü ise her 10 çalışandan dördünün yöneticilerin yüksek performans hedefleri nedeniyle illegal ve etik dışı
yönetime ve davranışlara izin verdiğine inanması.

Güney Kaliforniya Üniversitesi’nin Verimli Organizasyonlar Merkezi profesörlerinden ve “Creating the Good Life” kitabının yazarı Profesör James O’Toole, “Birinin manipüle edildiğinin ortaya çıkması çalışanlar üzerinde yozlaşmaya yol açıyor” diyor. O’Toole, ayrıca “Üstlerimizin kendi amaçlarını bize rahatlıkla dayatacak kadar bizi hor gördüklerini fark etmek biz çalışanlara kendimizi değersiz hissettirir” uyarısında bulunuyor.

Çifte standart iş ahlakını bozuyor


Performans ve satış hedefleri yüksek olan şirketler, kazanmak için her yolu mubah görmeye başlıyor ve kendileri gibi düşünen çalışanlarını ödüllendirirken, iş ahlakına bağlı çalışanları hor görüyor.

Arizona State Üniversitesi araştırmacılarından Joseph Bellizzi’nin 2004 yılında yaptığı çalışmada satış yöneticilerinin gözde elemanlarına daha yumuşak davrandığı hatta şirketin etik kurallarını çiğnemelerine göz yumduğu gerçeğine ulaşmış. Bellizzi, bu durumun düşük performanslı çalışanları da etkilediğini üzerinde baskı hisseden diğer çalışanların bu yola başvurmaya yönlendirildiğine dikkat çekiyor.

Etik kodlar konusunda çalışan danışman, akademisyen ve uzmanlar bu verimli bir sonuç alabilmek için şirketlere şu önerilerde bulunuyor:

Üst düzey yöneticileri ikna etmek


Los Angeles’taki Korn/Ferry International yaptığı araştırmaya katılanların yüzde 65’ine göre bir firmanın ününü korumak üst düzey yöneticilerin kişisel sorumluluğunda. Ama yüzde 35’i bu fikirde değil. Araştırmalar gösteriyor ki, yöneticilerin sadece etik hakkında konuşmaları yeterli değil, çalışanlarına bu konuda söz vermeli ve sorumlu davranışlar göstermeliler.

Örneğin Tennesse’deki bir perakende firması olan AutoZone’da, şirketin bütün memurlarından her üç aylık ve yıllık finansal raporları onaylamaları isteniyor. Böylelikle herkes kişisel sorumluluk alıyor bu da dürüst defter tutma sorumluluğunu getiriyor.

Etik çalışmaları eğitimi ve geliştirme süreci


Her çalışan etik hakkında eğitim almak ister ancak önemli olan bunun doğru yapılmasıdır. Şirketlerin bir hükümet düzenlemesi olan Sarbanex-Oxley’e odaklanmak yerine, çalışanlarını aydınlatmaları gerekiyor. Şirketlere bu konuda eğitim veren Bauer, yaptığı bir çalışmayı örnek veriyor: “Toplantıya katılan çalışanlara bir kağıt verdim ve üç kolona ayırmalarını istedim. Birincisinde şirketleri için istedikleri değerlerin, ikincisinde ideal hayatlarının listesini yapmalarını istedim (bankada para, son model bir araba gibi) ve üçüncü kolona da bir ve ikideki maddeleri karıştırmalarını istedim”.

İyi hareketlerin ve performansın ödüllendirilmesi


Şirket kültürünün önündeki en büyük engellerden biri ödüllendirme sisteminin tam olarak bilinmemesi. Bu yöntemin ekonomik katkısının yanı sıra etik kurallarının bozulmasını engellemekte de etkili olduğu biliniyor. Pennsylvania Üniversitesi profesörlerinden Linda Trevino, performans yönetim sistemi ve 360 derece değerlendirmenin etik sistemin bir parçası olduğunu ve böylece çalışanların standart bir sistem ile karşılaşmalarının motivasyonu arttırdığını belirtiyor. Trevino, ödüllendirmenin örnek davranışlar yaratacağını da savunuyor.

Yöneticiler projelerin her aşamasında doğruluğa önem vermeyi öğrenmeli


Çalışanların olumsuz davranışları üzerine çalışmalar yapan Maryland’daki Towson Üniversitesi yöneticilerinden Deborah Kidder “Yöneticiler iyi bir iletişim ile çalışanlarının kararları üzerinde etkili olabilir” diyor. Politika ve hareketlerinin sonuçlarının çalışanlar ile paylaşılması iki kesim arasındaki psikolojik kontratın bozulmasının önleyeceğini düşünen Kidder, “Çalışanlar belki hala mutlu değildir ama mantığını anlayabilir ve sonuçlara inanabilir, çünkü onlar şirketin ya da yöneticilerin dışında kalmaktan hoşlanmazlar” diyor. Ancak kültür değişimi sadece çalışanlar için değil yönetici ve üst düzey yönetimin her kademesini tanımlar bu da çözümün bir parçasıdır. Trevino, iş liderlerinin kötü elmaların kökenini bulma konusunda kendilerini sorgulamaya ihtiyaçları var diyor. Soru şöyle; kültürümüz içindeki elmaların kökeni nedir?

Şirket Çöküşlerinin Sebebi Yöneticiler
__________________
Click the image to open in full size.
Asi Ruh Ofline   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Türkiye`de Saat: 07:02 .

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2

Sitemiz CSS Standartlarına uygundur. Sitemiz XHTML Standartlarına uygundur

Oracle DBA | Kadife | Oracle Danışmanlık



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580