Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi


Geri git   Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi > Eğitim Öğretim > Dersler - Ödevler - Tezler - Konular > Havacılık ve Uzay

 
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 30-01-2007, 03:43   #3
Yardımcı Admin
 
Meric - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

T

T (true) doğru
TA (transition altitude) IFR trafiğinin flight levels kullanması gereken yükseklik
TACAN (tactical air navigation) system UHF frekansından sinyal gönderen ve devamlı surette uçağın seçilen istasyona göre mesafesini ve doğrultusunu hassas bir şekilde veren seyrüsefer yardımcısı. esasen askeri uçaklar için geliştirilmiş olsada uygun DMF mesafe tayin edici ekipmana sahip sivil uçaklarca da kullanılabilir
TAF (terminal aerodrom forecast of weather) terminal hava tahmin
TAS (true airspeed) dış hava sıcaklığı ve irtifaya göre düzeltilmiş hava sürati
T&S (turn and slip indicator) dönüş ve kayma göstergesi
TBO (time between overhouls) uçak üreticilerinin motor yenileme için tavsiye ettikleri motor ömrü süresi saat olarak
TBW(throtle by-wire) elektrik kontrollü gaz kolu
TCAS (traffic allert and collusion avoidence system trafik uyarı ve çarpışma önleyici sistem yer radarından bağımsız uçağa monte edili radar sistemi ile çalışan bir sistem iki tipi vardır TCAS-1 sadece trafik yakınlaşma uyarısında bulunur ama ne tarafa manevra yapılması gerektiğini söylemez TCAS-2 ise uyarıda bulunduğu gibi sakınma reaksiyonunun ne yöne olması gerektiğini de tavsiye eder
TGT (turbine gas temperature) türbün gaz sıcaklığı
TH (true heading) gerçek istikamet
THR (treshold) pistin başlangıç kısmı eşik
TIT (turbine inlet temperature) türbün ağzı girişi sıcaklığı
TL (transition level flight) levele geçiş aşamasıın en alt sınırı
TMA (terminal control area) (bölgesi)
T/O (take off) kalkış
TODA (take off distance availible) kalkış için yeterli mesafe var (pistler için)
TODR(take- off distance required) yeterli kalkış mesafesi gerekli
T/R (thrust reversers) motorun itki gücünü ters çeviren kapaklar. böylce güç ileri yönelir ve uçak indikten sonra pistte daha kısa mesafede durur
track iz bir uçağın yere göre izlediği gerçek yol
transponder radyo vericisi-alıcısı
TT (true track) gerçek uçuş yolu
TTAF/E (total time airframe/engine) toplam motor ömrü ve gövde uçuş saati
TTSN (total time since new) uçak ilk alındığından beri toplam uçuş saati süresi
TVOR (terminal VOR) havalanlarında yaklaşmaya yardımcı olan düşük güçte bir yer VOR istasyonu
TWR (tower) kule
TWY (taxiway) taksi yolu terminalden piste giden yol
txtransmitter

U

UAV (unmanned aerial vehicle) insansız hava aracı
UCAV (unmanned combat aerial vehicle) insansız savaş hava aracı
UDF(UHF direction finding) UHF yön bulucu
UHF (ultra high frquency) 300-3000 MHz bandındaki radyo frekansları
UNL (unlimited) sınırsız
UTC (universal time co-ordinated) artık GMT yerine kullanılan zaman dilimi Zulu ya da bakın


V

V-speeds uçaklarda kullanılan V hızı çeşitleri
V1 (desicion speed) kalkıştan vazgeçme karar hızı v1 e kadar kalkıştan vazgeçilebilir ama v1 hızı geçildikten sonra kalkış gerçekleştirilmelidir yoksa durmak için yeterli pist mesafesi kalmamaktadır
Va (design maneuvering speed) bir uçağın (gövdeye hasar vermeden) aşırı manevra kaldırabileceği hız sınırıdır
Vfe flap indirme azami hızı bu hızdan sonra flaplar toplanmalı hız göstergesindeki beyaz bölgenin sonudur
Vle tekerlekler açılmış halde yapılabilecek maximum hızdır
Vmcminumum kontrol hızı iki motorlu uçakların bir motorları durduğunda manevera yapabilmeleri için muhafaza etmesi gereken asgari hız sınırı
Vmo maksimum operasiyon hızı
Vne (velocity never exceed) asla geçilmemesi gereken sürat göstergedeki kırmızı bölge
Vno normal kullanım hızı gövdeye zarar vermeden yapılacak son hız göstergedeki yeşil bölgenin sonu
Vr(velocity rotate) kalkış için burnu kaldırmaya başlama sürati
Vso azami kalkış ağırlında tekerlekler açık flaplar indirilmiş halde iken stall hızı
Vx tüm motorların tam güçte en iyi tırmanma açısı
Vxsemotor arızasında en iyi tırmanma açısı
Vy en iyi tırmanma oranı
Vysemotorlar çalışmazken en iyi tırmanma oranı göstergedeki mavi alan
VAD (visual approach and departure chart) görerek yaklaşama ve kalkış haritaları
VAL (visual approach and landing chart) görerek yaklaşma ve iniş kartları
Var(variation) pusula sapması
VASIS (visual approach slope indicator system) piste inişi kolaylaştıran ve görerek iniş için hazırlanmış renkli ışıklar sistemi
VDF(very high fequency direction finding) çok yüksek frekanslı yön bulma
VFR (visual flight rules) görerek uçuş kaideleri
VHF (very high frquency) 30-300 MHz bandındaki radyo ferkansları
vis (visibility) görüş uzaklığı
VLA (very light aircraft) çok hafif uçak
VMC (visual meterological condition) görerek uçmak için gerekli hava durumu şartları 5 millik görüş uzaklığı buluttan 1000 feet dikey uzaklık (300metre) 1 nm (1800 metre) yatay uzaklıkta olacak şekilde uçuş şartlarının bulunmasıdır
Vnav(vertical navigation) yatay seyrüsefer
VOR (very high frequency omnidirectional range) 108-118 MHz bandında çalışan radyo navigasyon sistemi yerdeki vor istasyonu iki fazlı 360 dercelik açıyla sinyal göderir uçaktaki alıcı da pilota yönü ve radyali belrtir
VORTACVOR ile TACAN bileşimi
vortex girdap uçakların arkasında bıraktıkları karşık dağınık etkili hava kütlesi
VP (variable pitch) bazı pervaneli uçaklarda uçuş esnasında pervane açısını ayarlama sistemi
VRP(visual reporting point) VFR de uçan uçakların geçtiklerinde rapor etmeleri gereken yer işaretleri
VSI (vertical speed indicator) tırmanma ve alçalma miktarını gösteren birincil uçuş göstergelerinden biri
V/STOL (vertical/short take-off and landing) dikine/kısamesafede kalkış ve iniş
VTOL (vertical take-off and landing) dikine kalkış ve iniş


W

WAC : (world aeronautical chart) 1:1000000 ölçüsünde
waketurbulance bir uçağın uçuş esnasında ardında bıraktığı darmadağın aşağı batan hava kütlesi, büyük uçakların arkasında bıraktıkları bu vortexler 3 dakika kadar sürmekte dağılmadan buralara giren küçük uçaklar hafif kontrol kaybından düşmeye varan neticelerle karşılaşabilirler
eskiden bunu pervanenin yaptığı sanılıyordu ama jetler çıktıktan sonra da devam etmesi bunun pervaneye bağlı değil her uçağın arkasında kalan ve ciddi tehlikeleri olan bir şey olduğu görüldü
WAT(weight and temperature) ağırlık ve sıcaklık
wetyakıtla dolu anlamına gelir. uçak kiralarken yakıt dahil anlamındadır. karşıtı dry
wfu (withdrawn from use) kullanımdan kaldırılmış
windshear rüzgar yönü ve şiddetinde yerel olarak meydana gelen ani değişim genellikle yere yakın olurlar kalkış ve inişte uçkları ters anında yakalarsa ani hız kaybına ve düşüşe yol açabilirler
WP (waypoint) yol güzergah noktası
W/V(wind) velocity
Wx (weather) hava durumu


X

XC : (cross country) 90 milden fazla mesafeye uçmak (genelde hafif GA uçklarda)
xmsn : (transmission) ileti radyo yayını
xpdr
: (transponder) radyo vericisi


Z

zero-timed bir uçak motorunu yenilemek sıfırlamak
__________________


http://img81.imageshack.us/img81/9771/topmain8dd3mg5.jpg
Meric Ofline   Alıntı ile Cevapla
 

Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Türkiye`de Saat: 00:38 .

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2

Sitemiz CSS Standartlarına uygundur. Sitemiz XHTML Standartlarına uygundur

Oracle DBA | Kadife | Oracle Danışmanlık



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580