Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi


Geri git   Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi > Eğitim Öğretim > Dersler - Ödevler - Tezler - Konular > Coğrafya

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 03-03-2007, 00:42   #1
Yardımcı Admin
 
Meric - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
istanbul boğazı..!!

İSTANBUL BOĞAZI

Karadeniz Boğazı olarakta bilinir, Karadeniz’ le Marmara Denizini bağlayan boğaz. Çanakkale Boğazıyla birlikte Asya ile Avrupa’ yı birbirinden ayırdığı kabul edilir.

İstanbul Boğazı, Paleozoyik ( Birinci ) Zamanda ( y. 570-225 milyon yıl önce ) oluşan bir kütle içinde kazılmış ve kuvaterner ( Dördüncü ) Dönemde ( y. 2,5 milyon yıl öncesinden günümüze ) deniz suları altında kalmış eski bir akarsu vadisidir. Boğaz, kenarları dik ria’ lı bir kıyı biçiminde ortaya çıkarken, bu vadiye açılan akarsuların ağızlarında da kara içine az yada çok sokulan İstinye ve Tarabya’ daki gibi koylarla Haliç oluşmuştur.

Farklı yönlere keskin dirseklerle kıvrılan İstanbul Boğazının genel doğrultusu kuzeydoğu-güneybatıdır. Boğazın uzunluğu, orta çizgisi boyunca yaklaşık 30 km’dir. İki kıyıda girinti ve çıkıntıların hepsi izlenerek yapılan ölçümlerde farklı sonuçlar elde edilir. Asya kıyıları Anadolu Feneri ile Salacak arasında 35 km, Avrupa kıyıları ise Rumeli Feneri ile Sarayburnu arasında 55 km’ dir. Bu boyutlarıyla İstanbul Boğazı Çanakkale Boğazının yarısı büyüklüğündedir. Kuzey ve Güney ağızlarında geniş olan boğaz, orta kesimlerinde darlaşır. Genişliği kuzeydeki Rumeli ve Anadolu Fenerleri arasında 3,6 km, güneydeki ağırkapı Feneri ile Haydarpaşa Limanı arasında 2,5 km’ dir. En dar yeri ise Anadolu ve Rumeli Hisarları arasında yaklaşık 700 m’ dir. 50 m eş derinlik çizgisi ( izobat ), kıyılarına koşut olarak kanal biçimindeki bütün boğaz olduğunu izler. Genel olarak 50 m derinliğindeki bu kanalda yer yer 70-80 m’ ye varan ve Rumeli Hisarı önlerinde en çok 110 m’ yi bulan göbek biçiminde çukurluklarda vardır. İstanbul Boğazını izleyen 50 m eşderinlik çizgisi, güneyde Marmara Denizine çıkmayarak kapanır. Buna, Sarayburnu ile Harem arasında 40 m derinliğine kadar yükselen bir topuk neden olur. Marmara Denizinde 14 km kadar uzanan bir denizaltı vadisi, boğaz oluğunun bu topuğun ötesindeki devamıdır. Boğaz oluğu kuzeyde de Karadeniz kıta sahanlığı üstünde yer alan bir denizaltı vadisiyle devam eder.

İstanbul Boğazında, Karadeniz’ le Marmara arasında su alışverişini sağlayan iki akıntı sistemi vardır. Akıntı sisteminin oluşmasına, denizler arasındaki düzey farkından başka, deniz sularındaki tuzluluk oranının farklı oluşu ve bunun doğurduğu yoğunluk farkıda yol açar. Marmara Denizinden yaklaşık 25 cm yüksekte olan Karadeniz’ in daha az tuzlu ve daha az yoğun olan suları üsten kuzey-güney doğrultusunda Marmara’ ya akar. Bunun altında da Marmara’ nın tuzlu ve yoğun sularını Karadeniz’ e götüren bir alt akıntı vardır. Üst akıntının hızı, burunların önünde ve boğazın daraldığı alanlarda artar. Hızı saatte ortalama 3,2 km iken Kandilli önlerinde saatte yaklaşık 5,2 km’ yi bulur. Ama bu hızın rüzgarın etkisiyle saatte 9-10 km’ ye çıkdığı da olur. Üst akıntı bazı burunlara çarparak koyların içinde ters yönlü akıntılar oluşturur ve gene ana akıntıya karışır. Bu ters akıntılar arasında en uzun olanı, Sarayburnu’ ndan başlayıp Tophane ve Beşiktaş önlerinden geçerek Arnavutköy yakınlarına kadar uzanır. Beykoz, Büyükdere, İstinye ve Bebek koylarında küçük ters akıntılara rastlanır. Alt akıntının boğazın güney kesiminde çok olan kalınlığı, kuzeye doğru gidildikçe azalır. Akıntılar arasına sınır güneyde 20, kuzeyde ise 40 m derinliktedir. İstanbul boğazının üst akıntıyla Marmara’ ya geçirdiği yıllık su miktarını 360 km3 olduğu hesaplanmıştır. Hızı üst akıntıya göre daha az olan alt akıntıyla Karadeniz’ e geçen yıllık su miktarı ise bunun yarısı kadardır( 185 km3 ). Akıntıların durumunda bazı önemli değişimler gözlenir. Şiddetli ve sürekli kuzey rüzgarlarının estiği sürede üst akıntının hızı çok artar ve Karadeniz’ in kabararak taşan suları boğaz oluğunu tümüyle doldurarak alt akıntının boğaza girmesini önler. Şiddetli güneybatı rüzgarlarının(lodos ) sürekli olarak estiği dönemlerde ise Marmara’ nın kabaran suları, boğazın güney ağzından içeri girerek üst akıntıyı iter. Bunun sonucunda güneyden giren büyük su kütlesi alt akıntıyla birleşerek boğaz oluğunu bütünüyle kaplar. Üst akıntı da güneyde kuzeye yönelir. Yılda birkaç kez görülebilen bu olaya orkoz adı verilir. Orkoz, üst akıntının özelliklerini taşır; burunlar önünde hızlanır ve koylarda olağan dönemlerdekinin tersine, kuzey-güney doğrultusunda ters akıntılar oluşturur.
__________________


http://img81.imageshack.us/img81/9771/topmain8dd3mg5.jpg
Meric Ofline   Alıntı ile Cevapla
Alt 03-03-2007, 00:42   #2
Yardımcı Admin
 
Meric - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Boğaz sularının düzeyinde, akıntılardan başka küçük ölçekli bazı değişimler de görülür. Bunların en önemlisi mevsimlik olanlardır. Genellikle ilkbahar aylarında yükselen boğaz suları sonbaharda alçalır. Bu düzey değişikliğinin genliği, boğazın çeşitli kesimlerinde farklı olmak üzere 10-20 cm kadardır. Bundan başka boğaz sularının düzeyinde 5 cm’ yi geçmeyen genlikte ve 10 cm genlikte seş olayları gözlenir.

Karadeniz’ in yaşamdan yoksun derin sularıyla alışverişi olmayan ve oksijen bakımından zengin boğaz suları, balık yaşamı yönünden çok olumlu bir ortamdır. Mevsimlik balık göçlerinin Karadeniz ile Marmara, Ege ve Akdeniz arasındaki yolunu oluşturması, boğaza balıkçılık açısından önemli bir üstünlük sağlar. Bu özelliklerine karşın İstanbul’ un kentsel atıklarıyla yoğun biçimde kirlenen Marmara Denizi ile İstanbul Boğazında miktar ve çeşit olarak eskiye oranla çok daha az balık yaşamaktadır. Günümüzde, bir kolektör sistemiyle toplanan sanayi ve kent atıklarının, kimyasal arıtmadan geçirilmeksizin Marmara’ ya ve boğazın alt akıntısı aracılığıyla Karadeniz’ in dibine gönderilmesini amaçlayan büyük bir proje yürültülmektedir.

Boğaziçi adıyla anılan İstanbul Boğazı kıyıları bugün, kuzeyinde küçük bir kesim dışında tümüyle yoğun bir yerleşim alanı durumundadır. Bütün yasal düzenlemelere karşın düzensiz kentsel yapılaşma nedeniyle Boğaziçi, doğal güzelliklerin ve tarihsel yapılarının oluşturduğu zengin kültür değerlerini yitirmektedir.

İstanbul Boğazı, iki yakası arasında ulaşımı zorlaştıracak ölçüde geniş değildir. Gemilerin seyrini engelleyecek sığlık ve kayalıkları bulunmayan yeterli genişlikteki bir suyolu olarak çok eski çağlardan beri önemli bir deniz ulaşım eksenidir. Haliç gibi doğal bir limanı olması da boğazın bir başka özelliğidir. Bu önemli suyolundaki deniz trafiğinin yoğunlaştığı ve bazı kazaların oluştuğu günümüzde, yanıcı ve patlayıcı maddeler taşıyan gemiler boğaz ile çevresindeki yerleşmeler için büyük tehlike yaratmaktadır.

Boğazın Asya ve Avrupa yakaları yapılan iki asma köprüyle birbirine bağlanmıştır. Uluslar arası deniz hukuku açısından İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçiş hakkı Montreux Sözleşmesi’ yle ( 20 Temmuz 1936 ) düzenlenmiştir.
__________________


http://img81.imageshack.us/img81/9771/topmain8dd3mg5.jpg
Meric Ofline   Alıntı ile Cevapla
Alt 03-03-2007, 00:43   #3
Eagle dragging on Smoking
 
gulcemal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

tesekkurler bu değerli bilgiler için
__________________
ATIN ÖMÜ ARPADAN
HADİ GELİN ARKADAN
YARI YOLDA BIRAKAN TAŞ OLSUN...BEŞİKTAŞK

gulcemal Ofline   Alıntı ile Cevapla
Alt 03-03-2007, 00:48   #4
Banned
 
dkartal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

tşk
dkartal Ofline   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Türkiye`de Saat: 10:21 .

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2

Sitemiz CSS Standartlarına uygundur. Sitemiz XHTML Standartlarına uygundur

Oracle DBA | Kadife | Oracle Danışmanlık



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580