|
Ana Sayfa | Kayıt ol | Yardım | Oyun Alanı | Ajanda | Arama | Bugünkü Mesajlar | Forumları Okundu Kabul Et XML | RSS | |
03-02-2007, 12:29 | #1 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
|
KOTALARIN SOSYAL MALİYET Gümrük tarifelerinin dışında uluslar arası serbest ticarete getirilen bir diğer engelde kotalardır. Kota, bir ülkenin belirli bazı mallarda bir yıl içerisinde ithal edilebilecek mal miktarına getirdiği sınırlamadır. Bir malın ithalatına getirilen kotanın o mala ilişkin uluslar arası ticareti, o malın üretimini ve fiyatını etkilediğini görebilmek için bir örnek ele alalım: Türkiye’nin bir yıl içerisinde İsviçre’den ithal edebilecek saat miktarını 6 milyon adetle sınırlandırdığını kabul edelim. Kotanın yürürlüğe girmesinden önce saatin fiyatı 10 TL (veya 30 İsviçre Frangı) ve İsviçre’den ithal edilen saat miktarı 10 milyon adet iken, getirilen kota Türkiye’nin İsviçre’den ithal edebileceği saat miktarı 6 milyon adetle sınırlandırmaktadır. YÜRÜRLÜĞE KONAN KOTALARIN ULUSLAR ARASI TİCARET ÜZERİNDEKİ ETKİSİ NEDİR? Hem gümrük tarifeleri hem de ithalat kotaları uluslar arası ticaret hacmini daraltmakta, fiyatları yükseltmekte, yerli sektörü dış rekabetten korumakta ve bir bütün olarak ülkenin yaşam standartını düşürmektedir. Bir çok durumda kota uygulaması yerli sektörün tamamıyla yabancı rekabetten kurtulmasına neden olur. Bunun dışında yasaklayıcı olmayan bir gümrük tarifesi devlete bir gelir bırakırken kota uygulanması durumunda devlet hiçbir gelir elde edememektedir. GÜMRÜK TARİFELERİ VE KOTALARIN NEDEN OLDUĞU OLUMSUZLUKLAR NELERDİR? Son olarak ihracata sağlanan teşvikler, devletin yerli üreticilere uluslar arası ticarette bir avantaj sağlamak amacıyla kullandığı bir diğer araçtır. İhracat Teşvikleri de uluslar arası serbest ticarete getirilen bir engel niteliğindedir. Bir ülkede ihracata uygulanan teşvikler ve diğer önlemler ilgili ülkelerin genellikle karşı önlemler alması ile sonuçlanmaktadır. | ||
|
03-02-2007, 12:29 | #2 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| İHRACAT TEŞVİKLERİNİN ULUSLAR ARASI TİCARETE GETİRİLEN BİR SINIRLAMA OLARAK GÖRÜLMESİNİN NEDENİ NEDİR? Gümrük tarifeleri, kotalar ve uluslar arası ticarete getirilen diğer kısıtlamaların topluma getirdiği sakıncalar bu kadar fazla iken, devletler neden hala bu tür kısıtlamaları sürdürmeye devam etmektedir? Bunun için kimileri mantıklı, kimileri ise akılcı olmayan bir çok neden sayabilmek mümkündür. Bu nedenlerin en önemlisi; ülkedeki belirli bir sektörün ulusal savunma amacıyla korunması gerektiğidir. Örneğin İsviçre radar üretiminde Türkiye’ye göre karşılaştırmalı üstünlüğe sahip olsa bile, radar üreten firmaların ulusal savunma açısından zorunlu olduğu düşünülüyorsa yerli radar üreten firmaları serbest uluslar arası ticarete açmak doğru olmayabilir. İsviçre açısından bu durum pek hoş karşılanmayacak olsa da ulusal savunma açısından bu kadar önemli bir aracı yabancı bir ülkeden ithalat yoluyla edinmek ulusal çıkarlara aykırı olabilir. Zira böylesine önemli bir araçta uluslar arası politik nedenlere bağlı olarak ithalat güçlükleri yaşanabilir. TÜRKİYE’DE UYGULANAN KOTALAR ABD ve Kanada’ya yönelik kısıtlamaya tabi tekstil ve konfeksiyon ürünleri ihracatında 2000 yılında uygulanacak “Kota Dağıtım Sistemi Esasları”nın; 3 üncü maddesi, “Tekstil ve konfeksiyon kategorilerinin hepsinde past performans hesabının tamamı miktar üzerinden yapılır. 2000 yılı uygulama döneminde kategori 338/339/638/639-S ve 351/651’de serbest bölümden 54 dolar/dz’nin altında kayda bağlanan kota belgeleri 2001 yılı past performans hesabında dikkate alınmaz. Ayrıca, kategori 338/339/638/639-S’te serbest bölümden 54 dolar/dz’nin üzerinde kayda bağlanan kota belgelerinin ise %40 oranında past performans tahakkuk ettirilir.” | ||
03-02-2007, 12:29 | #3 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 8’inci maddesi, “Tüm kategorilerde past performans bölümden pay alan firmalar kayda aldırmadıkları past performans haklarını 1 Ocak –30 Haziran 2000 tarihleri arasında ilgili İhracatçı Birliğine iade ederlerse, iade edilen kotanın % 50’si fiili ihracat gerçekleştirilmiş gibi izleyen sene past performans hesabında dikkate alınır. 30 Haziran 2000 tarihinden sonraki iadeler için herhangi bir past performans hakkı doğmaz.(9 uncu madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla.)” 11’inci maddesi, “Tekstil ve konfeksiyon hassas kategorilerinde past performans bölümden kayda aldırılan kota belgeleri, kayda alındığı ay içerisinde, orijinalinin iadesi ve kullanılmadığın belgelenmesi kaydıyla iade edilebilir ve iadeye konu kotanın tamamı firmaya bilahare kullandırılır.(kategori 361 ve 369-S hariç) Kayda alınan aydan sonra iade yapılması halinde ise, iade edilen miktar serbest havuza döner. İhraç süresinin dışında iade yapılması halinde ise, iade edilen miktar serbest havuza döner ve iade edilen miktarın üç katı, firmanın 2001 yılı past performans kotasından düşülür. Hassas olmayan kategorilerde ise past performans ihraç süresi içerisinde iade edilen miktar firmanın past performans kotasına döner, past performans ihraç süresinden sonra iade edilen miktar serbest havuza döner.” 12’inci maddesinin son paragrafında yer alan “Tüm kategorilerde, bu tarihten başlayarak her gün bakiyelerin duyurulması şartıyla, serbest dağıtımlar sürekli bakiye dağıtımı şeklinde yapılacak olup, kayda bağlanan belgelerde yükleme süresi 21 gündür.” İfadesi, “Tüm kategorilerde, bu tarihten başlayarak her gün bakiyelerin duyurulması şartıyla, serbest dağıtımlar sürekli bakiye dağıtımı şeklinde yapılacaktır.” | ||
03-02-2007, 12:30 | #4 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 16’ıncı maddesi “Tüm kategorilerde, kota belgesinde kayıtlı miktarın % 100’ünün fiili ihracatının yapılması gereklidir. Aksi takdirde, firma kota belgesinin geçerlilik süresinin bitiminden itibaren üç ay serbest dağıtıma müracaat edememe cezası alır. Ancak hassas kategorilerde firma gerçekleşmeyen kısma ait orijinal belgelerin ibrazı şartıyla cezadan kurtulur. Hassas olmayan tekstil ve konfeksiyon kategorilerinde tüm belgelerin iadesi kaydıyla herhangi bir ceza uygulanmaz. Cezai müeyyideler (devir cezası hariç) uygulama dönemi ile sınırlı değildir. Tüm kategorilerde serbest bölümden alınan paylar hiçbir suretle devredilemez ve devralınamaz. 20’inci maddesi, “Tüm konfeksiyon ve tekstil kategorilerinde past performans bölümden kayda bağlanmış kota belgelerinin süresi 90 gündür. Serbest bölümden kayda bağlanmış konfeksiyon kategorileri ve tekstil kategorilerinde kategori 361 ve 369-S için kota belgelerinin süresi 21 gün, diğer tekstil kategorilerinde ise 90 gündür. Tüm tekstil ve konfeksiyon kategorilerinde bu Uygulama Esaslarında belirtilen süre sonlarının, resmi tatile rastlaması durumunda, söz konusu süre, takip eden ilk iş günü akşamına kadar uzamış sayılır.” Şeklinde değiştirilmiş, diğer taraftan; 10’uncu maddesinin son paragrafında yer alan “Serbest bölümden alınan paylar hiçbir surette devredilemez ve devralınamaz.” İfadesi çıkartılmış ve; 2’inci maddesinin dördüncü paragrafında yer alan “Serbest bölümden gerçekleştirilen ihracatlarda ise,” ifadesinin sonuna, “(3’üncü madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla)” | ||
03-02-2007, 12:30 | #5 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 14’üncü maddesinin ikinci paragrafının sonuna, “(Kategori 361 kiralama yoluyla sağlanan kapasiteler dikkate alınmaz.)” 15’inci maddesinin birinci parafının sonuna ise, “(Ortak yönetim kurulunca asgari ihraç fiyatları FOB olarak belirlenir.)” ifadesi eklenmiştir. 12- SERBEST KOTA DAĞITIM DÖNEMLERİ TEKSTİL 1999 uygulama yılı serbest bölümden belge onayına 04.01.1999 tarihinde başlanacak olup, kategori 410/624’de serbest kota miktarı 10 aya bölünerek ekim ayına kadar her ayın üçüncü iş günü aylık serbest kota dağıtımı yapılacaktır. Diğer kategorilerde serbest dağıtımlar sürekli bakiye dağıtımı şeklinde yapılacaktır. KONFEKSİYON 1999 uygulama yılı serbest bölümden belge onayına 04.04.1999 tarihinde başlanacak. Tüm kategorilerde, bu tarihten başlayarak her gün bakiyelerin duyurulması şartıyla, serbest dağıtımlar sürekli bakiye dağıtımı şeklinde yapılacak olup, kayda bağlanan belgelerde yükleme süresi 21 gündür. | ||
03-02-2007, 12:30 | #6 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 13-SERBEST DAĞITIMLARDA AZAMİ LİMİTLER ABD TEKSTİL Kategori 15-44 işçi için Limit 45 ve daha fazla işçi için üst sınır 200 2.222 işçi sayısı * katsayı 100.000 KG 219 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 300/301 2.222 işçi sayısı * katsayı 100.000 KG 313 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 314 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 315 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 317 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 326 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 361 666 işçi sayısı * katsayı 30.000 adet 369-S 888 işçi sayısı * katsayı 40.000 KG 410/624 666 işçi sayısı * katsayı 30.000 m2 604 2.222 işçi sayısı * katsayı 100.000 KG 611 4.444 işçi sayısı * katsayı 200.000 m2 617 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 625 2.222 işçi sayısı * katsayı 100.000 KG 626 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 627 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 628 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 629 22.222 işçi sayısı * katsayı 1.000.000 m2 Kategori kat sayı 15-44 işçi için Limit 45 ve daha fazla işçi için üst sınır 41A 4.444 İşçi sayısı * katsayı 200000 adet A1B 4.444 İşçi sayısı * katsayı 200000 adet | ||
03-02-2007, 12:30 | #7 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| ABD KONFEKSİYON Kategori 15-44 işçi için Limit 45 ve daha fazla işçi için üst sınır 335 işçi sayısı * katsayı 36000adet 1.066 işçi sayısı * katsayı 48000adet 338/339/638/639 800 işçi sayısı * katsayı 36000adet 338/339/638/639-S 800 işçi sayısı * katsayı 36000adet 340/640 1.066 işçi sayısı * katsayı 48000adet 341/641 1.066 işçi sayısı * katsayı 48000adet 342/642 1.066 işçi sayısı * katsayı 48000adet 347/348 1.066 işçi sayısı * katsayı 48000adet 350 533 işçi sayısı * katsayı 24000adet 351/651 533 işçi sayısı * katsayı 24000adet 352/652 2.133 işçi sayısı * katsayı 96000adet 448 533 işçi sayısı * katsayı 24000adet | ||
03-02-2007, 12:30 | #8 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| KANADA KONFEKSİYON Kategori Katsayı 15-44 işçi için 45 ve daha fazla Limit İşçi için üst sınır 5 1.111 işçi sayısı * katsayı 50000adet 5A 1.111 işçi sayısı * katsayı 50000adet 9 4.444 işçi sayısı * katsayı 200000adet 2000 YILI ABD VE KANADA’YA YÖNELİK HASSAS KATEGORİLERDE SERBEST KOTA MİKTARLARI (01.11.2000 İTİBARİYLE) SERBEST KOTA MİKTARLARI 338/339/638/639 360.020 adet konfeksiyon 338/339/638/639-S 4407959 adet konfeksiyon 350 1.091.553 adet konfeksiyon 351/651 568.220 adet konfeksiyon 300/301 4.993.414 adet tekstil 369-S 1.099.246 adet tekstil 410 54.131 m2 tekstil 624 193.703 m2 tekstil | ||
Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
| |