Öte yandan 01.01.1993 tarihinde ithalde Alınan Damga Resmi, Belediye Hissesi ve Ulaştırma Altyapıları Resmi kaldırılmış olup; sadece gümrük vergisi uygulamasına geçilmiş bulunmaktadır. Böylece ithalatta eş etkili vergiler olarak değerlendirilen bu mali yüklerin yürürlükten kalkması ile ithalatta Gümrük Vergisi ve İthalde Alınan Katma Değer Vergisinin dışında her hangi bir mali yük kalmamıştır. Vergi yükünde meydana gelen % 25 düzeyindeki azalma gümrük vergilerinde ve özellikle Toplu Konut Fonu oranlarında yapılan artışlarla karşılanmıştır. Bu aşamada ithalattaki vergi yükünün ağırlığı önemli ölçüde Toplu Konut Fonu üzerinde bulunmaktadır. Belirtilen durumlar nedeniyle, ithalattan alınan global vergi ve fonlar her zaman ortak gümrük tarifesinin çok çok üzerinde olmuştur. Bu çerçevede eş etkili vergi olarak değerlendirilen ve Gümrük Birliği ile bağdaşmayacağı öne sürülen Toplu Konut Fonu'nun kaldırılması konusundaki çalışmaların da Hazine Müsteşarlığı'nca sürdürülüyor olması gerekmektedir. Avrupa Birliğinin Ortak Gümrük Tarifesi, Türkiye'nin gümrük tarifesi olmuştur. Böylece Türkiye, üçüncü ülkelere karşı genelde çok düşük (% 3,5-10 civarında) normal gümrük vergisi uygulayan bir ülke durumuna gelmiştir. Türkiye ile Avrupa Birliği arasında kurulan Gümrük Birliğinden her iki taraf ekonomisi de etkilenmiş ancak ekonomisi nisbeten daha düşük ve hassas olan Türkiye'de bu etkilerin daha bir ağırlıklı hissedildiği kuşkusuzdur. Önlem alınmazsa, kamu gelir ve giderlerindeki olumsuzlukların daha da artması kaçınılmaz olacaktır. Çünkü bazı kamu gelirleri azalırken bazı kamu giderleri artacaktır. Toplu Konut Fonu'nun Avrupa Birliğine uygulanan gümrük vergilerinin kaldırılmasından doğacak ve Ortak Gümrük Tarifesinin uygulanmasından doğabilecek gelir kayıpları, gümrük birliğine uyum için yapılacak ek harcamalar ve sanayiye verilmek zorunda kalınacak ek teşvikler dolayısıyla oluşacak ek gider artışları sözkonusu olabilecektir. |