Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi

Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi (http://besiktasforum.net/forum/index.php)
-   Otomobil - F1 (http://besiktasforum.net/forum/forumdisplay.php?f=127)
-   -   Formula 1 Tek Başlık (http://besiktasforum.net/forum/showthread.php?t=111591)

OnuR 25-10-2006 11:35

Formula 1'in tarihi
 
Formula 1'in 50 yıllık tarihi...
İlk gününden buyana motor sporlarının zirvesi kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1, 2000 yılında 50. yılını kutladı.

Formula 1, 1950 yılının Mayıs ayında, İngiltere’nin efsanevi pisti Silverstone’da start aldı. Bugüne kadar 749 Grand Prix gerçekleştirildi. Şampiyon olabilmek için yıllardır onlarca takım, yüzlerce pilot ve binlerce marka pistlerde kıyasıya mücadele etti.

Motor sporlarının zirvesi olarak kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1'de, 2000 yılında 50. yaşını kutlayacak. Her zaman olduğu gibi pilotların ve takımların inanılmaz ve heyecan verici mücadelesine ev sahipliği yapacak. Yeni sezonun sonunda zafer kazanan, Y2K ve F1-50 şampiyonluklarını da elde edecek.

1950’ler

Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın ilk yarışı 1950 yılının Mayıs ayında İngiltere’nin Silverstone pistinde yapıldı. İngiliz Kraliyet ailesinin de izlediği yarışta 21 araba start aldı. Yarış için pole pozisyonu Giuseppe Farina kazanırken yarışı kazanan pilot olarak da Formula 1 tarihine adını yazdırdı. Farina’yı Juan Fagioli ve Reg Panell takip ettiler. Monako GP’si takvimdeki gelecek GP idi. Yarışı yine bir Alfa Romeo pilotu olan Juan Fangio kazandı. Böylece Alfa Romeo takımı sezona hızlı bir başlangıç yaparak Farina ve Fangio ile ikide iki yaptı. Sezonun üçüncü GP’si olan Indianapolis 500 GP'sinde Kurtis Kraft Offenhauser takımından Johny Parsons yarışı lider tamamlarken, İsviçre’de Bremgarten pistinde yapılan sezonun dördüncü GP’sinde zafere, ilk GP’ye adını şampiyon pilot olarak yazdıran Alfa Romeo pilotu Giuseppe Farina ulaştı. Böylece Alfa Romeo’ların 1950 yılındaki üstünlüğü bir kez daha kanıtlanmış oluyordu. 1950 yılında düzenlenen Belçika ve Fransa GP'sinde zafere yine Alfa Romeo pilotu Juan Fangio ulaşırken, sezonun son yarışı olan İtalya GP’si öncesinde pilotlar arasında büyük bir şampiyonluk mücadelesi yaşanıyordu. Fangio’nun 26 takipçisi Fagioli’nin 24 ve Farina’nın da 22 puanı vardı. Monza pistinde yapılan GP’yi kazanan Farina sezonunu da şampiyon tamamladı.

1951 sezonunun başında Juan Fagioli Alfa Romeo takımından ayrılma kararı alırken Alfa Romeo takımı, Felice Bonetto ile anlaştı. Bu arada Alberto Ascari de Ferrari ile anlaşma yenilerken Jose Froilan Gonzalez ile de anlaştı. 1951 sezonunda Almanya ve İspanya iki yeni ev sahibi olarak yarış takvimine eklendi ve sekiz zorlu GP’nin yapılacağı sezon İsviçre’nin Bremgarten pistinde start aldı. Alfa Romeo takımı geçen sezon bıraktığı yerden devam ediyordu. Yeni sezonun ilk GP’si olan İsviçre GP'sini birinci tamamlayan Alfa Romeo pilotu Juan Fangio yeni sezonundaki ilk puanlarını da aldı. Sezonun ikinci yarışı olan Indianapolis 500 GP’sini geçen sezon kazanan Kurtis Kraft Offenhauser takımı, bu kez Lee Wallard ile ikinci defa adlarını yazdırdı. Alfa Romeo pilotları Belçika GP’sinde Farina zafere ulaşırken, Fransa GP’sinde de Fangio ve Fangioli liderliği paylaşarak, taraftarlarını tekrar sevince boğdular. Fakat bundan sonra Alfa Romeo için zor günler, Ferrari takımı için ise güzel günler başlıyordu. Ferrari takımı İngiltere GP’sini Jose Froilan Gonzalez, Almanya ve İtalya GP’lerini de Alberto Ascari ile kazanarak sezona heyecan getirdi ve 1951 sezonunun son GP’si yeni ev sahibi İspanya’da yapıldı. İspanya GP’si öncesinde Fangio’nun 28, Ascari’nin de 25 puanı vardı. Yarış sonunda gülen taraf Juan Fangio oldu.

1952 sezonunda Hollanda da yarış takvimine alındı. Sezon yine İsviçre’de start aldı, Indianapolis 500, Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya, Hollanda GP'lerinden sonra İtalya'da sona erdi. Sezonun ilk GP'si olan İsviçre GP'sinde zafere Ferrari takımının yeni transferi Pierro Taruffi ulaştı. Bu yeni sezonun Ferrari takımının sezonu olacağının işaretiydi. 1952 sezonunda düzenlenen sekiz GP’nin yedisini kazanan İtalyan takımı sadece Indianapolis 500 GP’sinde birinciliği Kuzma Offenhauser takımından Troy Ruttmann'a kaptırdı. Kazanılan yedi GP’nin altısına imza atan Alberto Ascari de sezonu şampiyon olarak tamamladı.

1953 sezonu Arjantin’de start aldı. Ancak sezon hiç beklenmedik büyük bir kaza ile başladı. Farina’nın aracıyla kalabalığın arasına girmesi ve 10 kişinin ölümü ile Formula 1 dünyası ilk büyük şok yaşandı. Duraklamalarda sonra yarışa geri dönüldü ve Ferrari pilotu Alberto Ascari kazandı. Sezonun ikinci GP'si olan Indianapolis GP'sini Kurtis Kraft Offenhauser takımından Bill Vukovich kazanırken. Hollanda, Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya ve İsviçre GP'lerinde Ferrari takımının üstünlüğü vardı. Hollanda, Belçika, İngiltere ve İsviçre GP'lerinde Alberto Ascari zafere ulaşırken, Fransa'da Mike Hawthorn, Almanya'da da Giuseppe Farina birincilik kürsüsüne çıktı. Sezonun son GP'sini ise bundan sonraki dört yıl fırtına gibi esecek olan Juan Manual Fangio kazandı. Sezon sonunda Ferrari takımı yedi GP kazanarak büyük bir başarıya ulaşırken bunun beşinde damalı bayrağı ilk gören pilot olan Alberto Ascari'de sezonu şampiyon tamamladı. Böylece Formula 1’de Alfa Romeo’nun yerini Ferrari alırken, Formula 1’deki İtalyan egemenliği de devam ediyordu.

1954 sezonu Arjantin'in Buenos Aires kentinde start aldı. Dokuz zorlu GP'nin yapılacağı sezonun bu ilk yarışında 1952 dünya şampiyonu ve yeni sezonun favori isimlerinden Arjantinli pilot Juan Fangio kendi seyircisi önündeki avantajı kullandı. Yeni sezonla birlikte Formula 1 dünyasında efsaneleşmeye başlayan Juan Manual Fangio, Maserati ile evinde zafere ulaştı. Sezonun ikinci GP'si olan Indianpolis 500 GP'sini Kuzma Offenhauser takımından Bill Vukavich kazandı. Indianapolis GP'sinden sonra yapılan Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya, İsviçre, İtalya ve İspanya GP'lerinden sadece İngiltere GP'sinde Ferrari pilotu Frolian Gonzales'e, İspanya GP'sinde de yine Ferrari pilotu Mike Hawthorn'a liderliği kaptıran Juan Manuel Fangio diğer beş GP'de zafere ulaşarak seyircisinin önünde lider olarak başladığı sezonu şampiyon olarak bitirerek ikinci dünya şampiyonluğa imza attı.

1955 sezonunda Almanya, İsviçre, Fransa ve İspanya yarış takviminden çıkarılırken Monako ve Hollanda yarış takvimine eklendi ve yeni sezonda GP sayısı yediye düştü. Arjantin, Monako, Indianapolis, Belçika, Hollanda, İngiltere ve İtalya bu sezonda yarış takvimini oluşturan ülkeler oldu. Sezon, Arjantin'in Buenos Aires kentinde start aldı. Mercedes Benz pilotu Juan Manuel Fangio evinde yarışmanın avantajını yine iyi değerlendirerek zafere ulaştı. Bundan sonra düzenlenen Monako GP'sini ise Ferrari takımından Maurice Trintignant kazandı. Indianapolis 500 GP'sini Kurtis Kraft Offenhauser takımından Bob Sweikert kazanırken. Belçika, Hollanda, İngiltere, İtalya GP'lerinden sadece İngiltere GP'sinde takım arkadaşı Stirling Moss'a geçilen, Juan Manuel Fangio diğer GP'lerde damalı bayrağı ilk gören pilot olarak sezon sonunda şampiyonluğa ulaştı. Böylece Juan Manuel Fangio beş yılda üç kez şampiyon olarak büyük bir başarıya da imza attı.

1956 sezonunda Hollanda yarış takviminden çıkarılırken Fransa ve Almanya tekrar yarış takvimine eklendi. Bu zorlu sezon öncesinde iki kez üstüste dünya şampiyonu ünvanını elde eden Fangio, Lancia Ferrari takımına transfer oldu. Yarış öncesi yapılan sıralama turlarında ilk sırayı yine evsahibi pilot Juan Manual Fangio kazandı ve sezonun ilk yarışı olan Arjantin GP'si için start aldı. Yarış içinde en hızlı tur zamanına da imza atan Fangio yarış sonunda L. Musso ile aynı anda yarışı tamamladı. Bu sezonun nekadar zorlu ve çekişmeli geçeceğini de kanıtıydı. Arjantin GP'sinden sonra yapılan Monako GP'sini Maserati takımından Stirling Moss kazanırken, Indianapolis 500 GP'sini Watson Offenhauser takımından Pat Flaherty kazandı. Bundan sonra yapılan Belçika, Fransa, İngiltere ve Almanya GP'lerinde ise Lancia Ferrari takımının üstünlüğü vardı. Belçika ve Fransa GP'lerini Peter Collins kazanırken. İngiltere ve Almanya GP'lerinde ise birincilik kürsüsüne Juan Manual Fangio çıktı. Sezonun son yarışını ise Monako GP'sini kazanan Stirling Moss kazandı. Fakat bu sonuç Juan Manual Fangio'nun sezon sonunda şampiyonluğa ulaşmasını engelleyemedi.

1957 sezonunda Belçika yarış takviminden çıkarılırken Pescara yarış takvimine eklendi. Sezon Arjantin'de başladı Monako, Indianapolis, Fransa, İngiltere, Almanya, Pescara GP'lerinden sonra İtalya'da sona erdi. Sezon öncesinde Juan Manual Fangio Maserati takımına transfer oldu. Yarış öncesi yapılan sıralama turlarında Juan Manuel Fangio yine en iyi dereceyi yaparak pole pozisyonu kazandı. Yarış sonunda ise herhangi bir süpriz yaşanmadı ve Fangio lider başladığı yarışı lider bitirerek vatandaşlarının önünde yeni bir zafere daha imza attı. Yarış takvimindeki ikinci yarış olan Monako GP'sini de kazanan Juan Fangio yeni takımında hiç yabancılık çekmiyordu. Sezonun üçüncü yarışı olan Indianapolis GP'sini Salih Offenhauser takımından Sam Hanks kazandı. Bundan sonra yapılan Fransa, İngiltere, Almanya, Pescara ve İtalya GP'lerinde zafer Maserati ve Formula 1'e yeni giren Vanwall takımları arasında paylaşıldı. Fransa ve Almanya GP'lerini Maserati takımından Juan Manual Fangio kazanırken. İngiltere GP'sini Tony Brooks ve Stirling Moss aynı zamanda tamamlayarak liderliği paylaştı. Pescara ve İtalya GP'lerini ise Stirling Moss lider tamamladı. Böylece Vanwall takımıda yarış dünyasına yeni bir heyecan getirdi. Sezon sonunda ise gülen Juan Manuel Fangio oldu. Böylece Fangio üst üste dördüncü ve toplamda da beşinci şampiyonluğunu kazanarak Formula dünyasına adını altın harflerle yazdırıyordu.

1958 sezonu için kurallarda yapılan değişiklikler hemen etkisini gösterdi, katılan takım takım sayısında gözle görülür artış oldu. İngilizler, İtalyan egemenliğini kırmak için yeni takımlarla GP’lerde yeraldı. Bir başka değişiklik de Fas, Portekiz gibi yeni ülkeler şampiyona takvimine eklenmesiyle yaşandı. Hollanda ve Belçika'nında yarış takvimine yeniden dahil edilmesiyle GP sayısı onbire çıktı. Arjantin'de başlayan sezon, Monako, Hollanda, Indianapolis, Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya, Portekiz, İtalya GP'lerinden sonra Fas'ta sona erdi. Yeni sezonun ilk GP'si olan Arjantin GP'sini Cooper Climax adına yarışan Stirling Moss kazandı. Sezonun ikinci GP'si olan Monako GP'sini de bir diğer Cooper Climax pilotu Maurice Trintignant kazandı. Böylece Cooper Climax takımı sezona hızlı bir başlangıç yapmış oluyordu. Sezonun üçüncü GP'si Hollanda da yapıldı ve zafere Stirling Moss ulaştı. Ancak Indianapolis 500 GP'sini Salih Offerhauser takımından Jimmy Bryan kazandı. Sezonun beşinci GP'si ise Belçika'da yapıldı ve zafere Vanwall takımından Tony Brooks ulaştı. Bundan sonra yapılan GP'ler ise Vanwall ve Ferrari'ler arasında paylaşıldı. Fransa GP'sinde Ferrari pilotu Mike Hawthorn zafere ulaşırken, takım arkadaşı Peter Collins ise İngiltere'de birincilik kürsüsüne çıktı. Almanya, Portekiz, İtalya ve Fas GP'lerinde Vanwall takımının üstünlüğü vardı. Almanya ve İtalya'da Tony Brooks zafere ulaşırken, Portekiz ve Fas'ta damalı bayrağı ilk gören pilot Stirling Moss oldu. Portekiz GP’si bir başka trajediye sahne oldu. Stuart Lewis-Evans yaptığı kazada feci şekilde yandı ve hastaneye kaldırıldıktan 6 gün sonra öldü. 1958 yılından itibaren takımlar şampiyonluğu ayrıca değerlendirilmeye başladı ve ilk şampiyon Vanwall oldu. Pilotlar şampiyonasında ise zirvede Ferrari takımından Mike Hawthorn vardı.

1959 sezonunda Arjantin, Belçika ve Fas yarış takviminden çıkarılırken, ABD yarış takvimine eklendi. Monako'da başlayan sezon Indianapolis, Hollanda, Fransa, İngiltere, Almanya, Portekiz, İtalya GP'lerinden sonra ABD'de sona erdi. Sezonun ilk GP'sini Cooper Climax takımından Jack Brabham kazandı. Sezonun ikinci yarışı olan Indianapolis GP'sini Watson Offenhauser takımından Rodger Ward kazandı. Hollanda GP'sini BRM takımından Jo Bonnier kazanırken, bundan sonraki GP'ler Ferrari ve Cooper Climax arasında paylaşıldı. Fransa ve Almanya GP'lerinde zafere Ferrari takımından Tony Brooks ulaşırken İngiltere GP'sinde Jack Brabham, Portekiz ve İtalya GP'lerinde Stirling Moss ve son GP olan Amerika GP'sinde de Bruce McLaren Cooper Climax takımını şampiyonluğa taşıyan pilotlar oldu. 1959 yılının pilotlar şampiyonluğunu da yine Cooper Climax takımından Jack Brabham elde etti.


NuraN 25-10-2006 11:54

F1 Kuralları (2007 Kural Değişiklikleri)
 
Formula 1 Kuralları

Aracın Ebatları ve Ağırlığı
- Aracın genişliği en fazla lastikler ve jantlar da dahil olmak üzere 180 cm olabilir.
- Aracın uzunluğu en fazla 420 cm olabilir.
- Aracın yüksekliği en fazla 95 cm olabilir.
- İki tekerlek arası en fazla 140 cm olabilir.
- Aracın yerden yüksekliği en az 5 cm olabilir.
- Aracın ağrlığı pilot da dahil olmak üzere en az 600 kg olabilir.


Kanatlar ve Aerodinamik
- Kanatlar kesinlikle şasiye sabitlenmiş olmalı ve hava akımlarından dolayı hareket etmemelidir.
- Arkan kanatların genişliği en fazla 100 cm, yüksekliği ise en fazla 30 cm olabilir.
- Ön kanatlar, 50 kg'ı kaldırabilecek dayanıklılıkta olmalıdır ve en fazla 0.5 cm esneyebilir.


Motor
- Motor hacmi 3000 cc'yi geçemez.
- Silindir sayısı 10 ile sınırlandırılmıştır.
- Her silindir en fazla 5 valf bulundurabilir. (Bütün takımlar silindir başına 4 valf kullanmaktadır.)
- Motorun şarj edilmesi sırasında 'supercharging' ve 'turbocharging' yasaklanmıştır.
- Motorun yapısı (özellikle şaftlar) çelik ve dökme demirden yapılmalıdır.
- Pistonlar, silindir başı ve silindir yatakları yapay kimyasal bileşiklerden yapılamazlar (örneğin karbon fiber).
- Egzoz sisteminin uzunluğu değişken olamaz.
- Aracın startta ve pit stop çalıştırılması sırasında yardımcı başka bir alet kullanılabilir.
- Hız sabitleyici pite girerken ve çıkarken bir de 1.- 2.- 3. viteslerde kullanılabilir.


Fren
- Araçlar sadece hidrolik fren sistemini kullanabilir. İki hidrolik sistem bulundururlar, biri önde, diğeri arkada kullanılır.
- Otomatik kilit sistemi 'anti-lock system' yasaklanmıştır.
- Her tekerlekte en fazla 6 pistonlu fren kalibresi kullanılabilir.
- Her tekerlek için bir disk kullanılabilir. Bu diskin kalınlığı en fazla 2.8 cm, dış çapı ise en fazla 27.8 cm olabilir.


Süspansiyon ve Yönlendirme
- Araçların kullandıkları süspansiyon gerekli esnekliği sağlamalıdır.
- Pilotun aracı iyi yönetebilmesi için süspansiyon çubukları çelik kablo ile araca bağlanmalıdır.

OnuR 25-10-2006 11:58

teşekkürler

NuraN 25-10-2006 12:18

Formula 1 Şampiyonları

Sezon Pilot Adı Takımı
2005 Fernando Alonso Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari
2000 Michael Schumacher Ferrari
1999 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes
1998 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault
1996 Damon Hill Williams-Renault
1995 Michael Schumacher Benetton-Ford
1994 Michael Schumacher Benetton-Ford
1993 Alain Prost Williams-Renault
1992 Nigel Mansell Williams-Renault
1991 Ayrton Senna McLaren-Honda
1990 Ayrton Senna McLaren-Honda
1989 Alain Prost McLaren-Honda
1988 Ayrton Senna McLaren-Honda
1987 Nelson Piquet Williams-Honda
1986 Alain Prost McLaren-Porsche
1985 Alain Prost McLaren-Porsche
1984 Nikki Lauda McLaren-Porsche
1983 Nelson Piquet Barbham-BMW
1982 Keke Rosberg Williams-Ford
1981 Nelson Piquet Brabham-Ford
1980 Alan Jones Williams-Ford
1979 Jody Schecter Ferrari
1978 Mario Andretti Lotus-Ford
1977 Niki Lauda Ferrari
1976 James Hunt McLaren-Ford
1975 Niki Lauda Ferrari
1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford
1973 Jackie Stewart Tyrell-Ford
1972 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford
1971 Jackie Stewart Tyrell-Ford
1970 Jocken Rindt Lotus-Ford
1969 Jackie Stewart Tyrell-Ford
1968 Graham Hill Lotus-Ford
1967 Denny Hulme Brabham-Repco
1966 Jack Brabham Brabham-Repco
1965 Jim Clark Lotus-Climax
1964 John Surtess Ferrari
1963 Jim Clark Lotus-Climax
1962 Graham Hill BRM
1961 Phil Hill Ferrari
1960 Jack Brabham Cooher-Climax
1959 Jack Brabham Cooher-Climax
1958 Mike Hawthorn Ferrari
1957 Juan Manuel FAngio Maserati
1956 Juan Manuel FAngio Lancia-Ferrari
1955 Juan Manuel FAngio Mercedes
1954 Juan Manuel FAngio Maserati-Mercedes
1953 Alberto Ascari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari
1951 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo






ve 2006 sezonu F1 şampiyonu Fernado Alonso Diaz (Renault)

Derya_DaPrinCeSS 25-10-2006 12:20

tesekkürler.......

NuraN 25-10-2006 12:20

önmli diil:)

Derya_DaPrinCeSS 25-10-2006 12:32

cok tesekkürler........ zamaninda mika hakkinen i cok destekliyordum simdi ise FERNANDO ALONSO DIAZ........FORZA ALONSO

Meric 27-10-2006 00:00

teşekkürlerr,ufkum açıldı:)

{ThE DieSeL...}} 28-10-2006 02:28

- Aracın ağrlığı pilot da dahil olmak üzere en az 600 kg olabilir
..........
Bir yanlışlık yok değilmi bunda,en az mı,en çokmu acaba??

Darkbjk 31-10-2006 21:09

evet gerçekten de güzel olmuş!!

Meric 31-10-2006 23:29

teşekkürler bilgiler için

S_E_D_A_T 21-01-2007 23:48

bir de schumacher'in yarış hayatı diye bir konu açsak hiç fena olmaz...paylaşım için teşekkürler...

Constantin 26-01-2007 11:59

tskler

NuraN 05-02-2007 02:35

2007 kural değişikliklikleri

2007 kural değişikliklikleri

Her zaman olduğu gibi önümüzdeki sezon da pistlerde farklı kurallar göreceğiz. Lastikler, motorlar, araç üzerindeki değişiklikler bunlardan sadece birkaçı. 2006 sezonu içerisinde de oldukça üzerine düşülen bu kural değişiklikleri yeni sezonda devreye girecek. Gelecek yıl uygulanacak yeni kuralları aşağıda kısaca özetledik.

Tek lastik uygulaması

Bridgestone, 2007'den 2010 yılına kadar Formula 1'in tek lastik tedarikçisi olacak. 2007 sezonu boyunca tüm takımlara aynı özellikte ve eşit miktarda lastik verilecek. Yarış haftasında "hard" ve "soft" lastikler kullanılabilecek. Lastikler, yarış haftasında her bir pilot için toplam 14 set kuru hava lastiği, - bunun dört seti sadece Cuma antremanları, 10 seti ise haftanın geri kalanı için - verilmesini öngören Sportif Düzenlemeler'e uygun olarak takımlara dağıtılacak.

Test Anlaşması

Formula 1 takımları, 2008 için planlanan test anlaşmasının daha erken uygulanmasını oy birliği ile kabul etti. Buna göre, her takım testlerde yıllık 30 bin kilometre limitiyle sınırlandırılacak.

Motor Onayı

2007'den itibaren Formula 1, asgari motor geliştirme faaliyetlerinin gerçekleştirileceği yeni bir döneme girecek. Motorlar, azami 19.000 rpm ile sınırlandırılacak ve Çin/Japonya veya Japonya/Brezilya'da iki yarış tamamlamış olan V8 motorları üzerinde izin verilen değişiklikler yapılarak yarışılacak. Bu motorlar Aralık ortasına kadar FIA tarafından onaylanmış modifikasyon listesine göre 19.000 rpm sınırlamasına uygun olarak yeniden ayarlanabilecek. Geçtiğimiz seneden farklı olarak tüm takımlar V8 motoru kullanacak.

Motor Kullanımı

Her bir motorun iki hafta sonu kullanımına devam edilecek ancak uygulama farklı olacak. Buna göre, motor kullanımı konusunda "yarış haftası" Cuma'dan değil Cumartesi'den başlayacak. Böylece motor kullanımına ilişkin konularda Cuma günkü serbest antremanlar yarış haftasından sayılmayacak.

Cuma Formatı

Cuma günü iki seanstan oluşan serbest antremanlar, 1 saat yerine 45'er dakikadan toplam 90 dakika sürecek. Her bir takımın bu seanslarda maksimum iki araç kullanmasına izin verilecek. Fakat bu araçlar ya yarış pilotları ya da üçüncü pilot tarafından kullanılabilecek.

Sportif Düzenlemeler

Diğer detaylı değişiklikler Araç Güvenliği ve Yarış Hakemler Toplantısı'nda verilen cezaların uygulanmasına ilişkin Sportif Düzenlemelere göre yapılmıştı. Yarış hakemleri artık zaman cezalarına ilaveten grid pozisyonu cezalarını da uygulatabilecek.

Teknik Düzenlemeler

Her zaman olduğu gibi, güvenlik düzenlemeleri gelecek yıl için de yeniden detaylandırıldı. Bu düzenlemeler, gelişmiş ön kaza testi, pistteki tehlikeleri pilota haber veren kokpit GPS manevra sistemi ve kurtarma ekibine kazanın derecesini göstermek maksadıyla tasarlanan "kaza şiddet göstergesi"nin kullanımını ihtiva ediyor.

pasham 05-02-2007 02:37

teşekkürler

NANO 18-10-2007 18:43

teşekkürler..

*GAMZE* 08-03-2008 14:57

yok
 
tesekkürler::::::.........

barhonda 08-03-2008 14:59

teşekkürler yeni sezona az kaldı 16 mart sabahtan ayaktayız melbourne bizi bekliyor:D

|RespecT Me| 08-03-2008 15:18

Teşekkürler adaş

VANLI KARTAL 24-06-2008 10:14

Formula 1 tarihinin en büyük pilotu Juan Manuel Fangio

M.m.m.m 21-01-2009 12:34

yani bu değişikliklerle beraber anlıyoruz ki motor gücünün yanında pilotun arabaya hakim olmasıda önemli,frenlemeyi kendileri yapmk zorunda birazda çekiş kontrolü pilotların elinde iyi ayarlayamassalar kolayca spin ve kazalar görürüz ki görüyoruz, pilotlar bir yarışta ortalama 1-2 kilo kaybediyorlar o elbiselerle normal de:D

M.m.m.m 21-01-2009 12:42

Son şampiyonlarıda ben ekliyim:)
2008 Lewis Hamilton M.Mercedes
2007 Kimi Raikkonen S.Ferrari
2006 Fernando Alonso Renault

2009da da inşallah Felipe Massa:Df1 süper bişey ya o arabaların motor sesleri,bütün arabaların ahenk ve ritim yaparak yarışa başlamaları kazaları,şampiyonları,ağlayışları herşeyiyle süper bence,Schumi gelmiş geçmiş en iyi pilottu efsaneydi,izleyemeyenleri 29 martda cumartesi ve pazar günü Melbournedeki yarışı izlemelerini tavsiye ederim daha var ama olsun şimdiden söyliyim saat 6.30da felan bence kaçırmayın o sesler süper.FORMULA 1 CNNTURKDE İZLENİR(REKLAM GİBİ OLDU):D

alpler 23-11-2009 11:33

"Schumacher Geri Dönmeyecek"
 
http://www.sporx.com/images/19/55/13...lestone001.jpg
Formula 1'in sahibi Bernie Ecclestone, son günlerde Formula 1 ile ilgili tüm dünyada konuşulan konu olan efsanevi Alman pilot Michael Schumacher'in pistlere geri dönüp dönmeyeceği ile ilgili son noktayı koydu.
Bernie Ecclestone, ''Schumecher, Mercedes'in pilotu olmayacak'' açıklamasında bulundu. Ecclestone, ''Anlaşılan Schumacher 70 yaşına gelene kadar insanlar Alman pilotun pistlere ne zaman döneceği merak konusu olacak'' diye konuştu.
Mercedes GP takımının daha önceki sahibi olan Eddie Jordan, Formula 1 yarışlarında 7 kez dünya şampiyonu olan ve adı efsaneleşen Schumacher'in 2010 yılında Mercedes pilotu olarak yeniden yarışacağını iddia etmişti.
Bu açıklamaların ardından ajanslara açıklamada bulunan Mercedes GP'nin sözcüsü Schumacher'in kendi pilotları olarak pistlere dönmesinin mümkün görünmediğini söyledi.

alpler 02-12-2009 10:15

Bridgestone, F1'de Olmayacak
 
Bridgestone, FIA Formula 1 Dünya Şampiyonası ile yeni bir lastik anlaşmasına girmeyeceğini açıkladı. Yapılan açıklamada, Bridgestone'un kaynaklarını, şirketin teknoloji lideri konumunu pekiştiren ve şirket hedeflerini destekleyen stratejik ürünlerin ve yenilikçi teknolojilerin yoğun şekilde geliştirilmesine yönlendirecekleri belirtildi.
Uzun yıllardır Formula 1 yarışlarındaki çalışmalardan son derece önemli faydalar sağlandığının belirtildiği açıklamada, Bridgestone'un bu organizasyonda edinilen deneyimlerin, lastiklerin tasarımına ve üretimine başarıyla uygulanabilen yeniliklere dönüştüğü bildirildi. Açıklamada ayrıca, Formula 1 ile gerçekleştirilen işbirliğinin, dünya lastik endüstrisinde bir lider olarak Bridgestone'un kabulünü ve marka bilinirliğinin artmasını da sağladığı yer aldı. Bu anlamda belirlenen tüm hedeflerin gerçekleştirildiğinin ifade edildiği açıklamada, Bridgestone'un bundan sonra teknoloji geliştirilmesi ve marka yapılandırılmasıyla ilgili çalışmalarını bir sonraki seviyeye çıkarmaya hazırlandığı ifade edildi.

Bridgestone 2010 sezonu boyunca Formula 1'i ve takımlarını desteklemeye devam edecek. Şirket ayrıca son 13 yılda Bridgestone'a gösterdikleri coşku ve destekleri nedeniyle Formula 1 yönetimine, Formula 1 takımları ile destek ekiplerine, ve dünyanın dört bir yanındaki Formula 1 tutkunlarına içten şükranlarını ve minnettarlığını ifade etti.

safa1903 02-12-2009 10:19

bu haber biraz kötü oldu ya. bridgestone'den başka bir listik firması bunları nasıl analize edip hemn anlaşmaya varsa bile lastik üretmeleri uygun performans almamız çok zor. umarım kararları değişir bridgestone'suz F1 olur mu :) birkaç takımın hla sponsoru olur ama zaten bridgestone dan şikayetçi olan takımlar vardı onlarada başka firmalarla anlaşma yolu açılmış olur.

alpler 22-12-2009 12:42

F1'de Puan Sistemi Değişiyor
 
http://img4.mynet.com.tr/spr3/f1-val...14_640_300.jpg
Dünya Motor Sporları Konseyi F1 Komisyonu'nun, ilk 10'a giren pilotlara puan verilmesi önerisini onaylaması halinde, puan sisteminde radikal bir değişikliğe gidilecek.
Bernie Ecclestone'un başkanlığını yaptığı, FIA Başkanı Jean Todt'un da bulunduğu Dünya Motor Sporları Konseyi F1 Komisyonu toplantısında yeni puan sistemi masaya yatırıldı.
Şu anda devam eden puantaja göre ilk 8 sıra puan alırken; yarışı kazanan pilottan itibaren sırasıyla 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 ve 1 puan veriliyor.
Yeni hazırlanan sisteme göre ise ilk 10 pilot puan alacakken; 1.'ye 25, 2.'ye 20, 3.'ye 15, 4.'ye 10, 5.'ye 8, 6.'ya 6, 7.'ye 5, 8.'ye 3, 9.'ya 2 ve 10.'ya da 1 puan verilmesi planlanıyor.
Konunun 1995'den bu yana pistlerdeki en yüksek araç sayısı olan 26'ya ulaşılması sonucunda ortaya çıkan durumla alakalı olarak gündeme geldiği belirtiliyor. Dünya Motor Sporları Konseyi'nin onayını alması halinde bu, 2003'den bu yana puan sisteminde yapılan ilk değişiklik olacak.
F1 Komisyonu ayrıca, Sportif Çalışma Grubu alt komitesinin, yarışların seyir zevkini artırmak için detaylı öneriler hazırlaması, FIA ve FOM'un Formula 1'in dünya genelinde izleyici kitlesini artırmak maksadıyla medyayı kullanmak üzere daha fazla işbirliği ve ileşitim içinde olmasına karar verdiği belirtildi.
Formula 1 2010 Sezonu, 14 Mart 2010 tarihinde Bahreyn Grand Prix'si ile start alacak.

kartalkopat 22-12-2009 14:30

tsk ler ablacım ellerine sağlık

saçmalıklar silsilesi devam ediyor formula 1de.

neyseki şanslıyım m schumacher i hakkinen i montoya yı hill i izleme şansı buldum artık eskisi gibi tatvermiyor bakalım daha neler gelcek sözde kural olarak...

gokhan06_23 22-12-2009 14:34

bence iyi bi puan aslında 10dan direk 9-8-7 die gidilse daha büyük rekabet olur istikrar sağlayanın şampüyon olması sağlanır

kartalkopat 22-12-2009 14:46

evet bu şekilde 6-7 yarıs kazanan şampiyon olur gibime geliyor

safa1903 18-03-2010 15:50

Ecclestone: "Paniğe Gerek Yok"
 
http://www.trf1.net/files/ecc_189863258.jpeg
Bernie Ecclestone, Bahreyn'deki sıkıcı yarışın ardından gelen eleştirilere rağmen spor için paniğe gerek olmadığını söyledi.

MercedesGP'den Nick Fry ve McLaren'den Martin Whitmarsh, ilk yarışın ardından gösterinin geliştirilmesi için çalışmalar yapılması gerektiğini dile getirmişti.
Ama Ecclestone, kuralların değiştirilip değiştirilmemesi konusunda ilk 4 yarışın sonunu beklemeleri gerektiğini söyledi.
Ecclestone: "F1'de ne kriz ne de panik var. Hemen yapabileceğimiz bir şey olmadığını düşünüyorum. Refleks tepkiler vermemeliyiz."
"Şimdilik ilk deniz aşırı yarışlardayız. Bu yüzden Çin'den sonra takımların nasıl adapte olacağını ve duruma nasıl bakacaklarını bekleyip görmeliyiz"
Ecclestone, takımların yeni kurallara alışmaya çalışmalarının da Bahreyn'deki gösteriyi etkilediğine inanıyor.
Ecclestone: "Yeni kuralların olduğu ilk yarış, (takımların) tamamı için bir öğrenme sürecidir. Şimdi gelişim yapabilir, daha cesur olabilir ve heyecan artabilir"
Yarışın ardından öne çıkan ilk öneri, daha önce de görüşülmüş olan zorunlu iki pit kuralı.
Ecclestone ise diğer lastik kurallarına bakılması gerektiğini düşünüyor, mesela takımlara yarış için sadece tek set yumuşak hamur verilsin.
Ecclestone: "Bazıları, takımların neden lastiklerde seçeneğe sahip olduğunu merak edebilir. Belki de (takımlara) sadece bir yumuşak hamur verirsek iki defa pite girmek zorunda kalabilirler. Ama Red Bull'un öne sürdüğü zorunlu iki pit kuralının oy birliği ile kabul göreceğinden emin değilim"
"Durum aslında son bir kaç senedir yaşadığımız aynı sorundan kaynaklanıyor, yere basma kuvveti. Araçlar, geçiş için öndeki araçları yakından takip edemiyor."
"Takımlar bunu biliyor. Ama bununla bilgili bir şey yapmayacaklar. Çünkü her bir takım, kendi çıkarlarını gözetiyor, kazanmaya çalışıyor"
"Takımlarla bir toplantı yaptım ve işimizin ne ile ilgili olduğunu anlatmaya çalıştım: yarışmak ve halkı eğlendirmek. Burada, bilgisayarda oyun oynayıp tek turda en hızlı gitmeye çalışmıyorsunuz"

mclaren_mercedes 07-04-2010 19:56

valla iyi oldu michelin olmalıydı mclaren daha iyi verim alıyordu onların hazırladığı lastik hamurlarından

safa1903 14-04-2010 14:04

Formula 1 Çin'de Twitter Yasağını Deldi
 
http://www.trf1.net/files/twitter_768857601.jpg
Formula 1 içerisindeki isimlerin yeni takıntısı olan twitter bu hafta sonu Çin'de biraz arka planda kalabilir.

Sezon hazırlıklarının başladığı dönemden bu yana pilotlardan, takım patronlarına, takımların halkla ilişkiler görevlilerinden medya üyelerine kadar herkes mevcut gelişmeleri popüler mikroblog sitesi olan twitter üzerinden paylaşıyor.
Ancak Çin hükümeti internet üzerindeki sosyal paylaşım siteleri konusunda uyguladığı yasak kapsamına 2009 yılının sonlarına doğru twitter sitesini de dahil etmişti.
Buna rağmen Formula 1 padoğu Çin'in bu yasağından kurtulmak için çareler bulmuş gibi görünüyor. Yasak nedeniyle yaşadığı hayal kırıklığını dile getiren Karun Chandok'un taraftarları Hint pilotu Şangay Havaalanı'nda karşılayarak siteye hile ile girmenin yollarını anlatmış. Ayrıca McLaren, Mike Gascoyne, Mark Webber, Heikki Kovalainen ve birkaç gazetecinin de bugün Şangay'dan twitter hesabına girip güncellemeler yaptığı biliniyor.
30,000 internet polisine sahip olan Çin hükümetininse bu gelişmelere 'internet sansür yasaları' kapsamında nasıl bir tepki vereceği henüz bilinmiyor.

safa1903 14-04-2010 14:20

Formula 1'i Tanıyalım - Bayraklar
 
Pistin birçok noktasında yer alan pist görevlileri, belirli sayıdaki standart bayrakları kullanmakla görevlidirler. Bu bayrakların hepsi, pist üzerinde yarışan sürücülere önemli mesajlar vermek için kullanılır. Aynı zamanda her sürücünün kokpitindeki özel ışıklandırma (GPS Marshalling System olarak bilinir) sürücü pistin söz konusu olan bölümünden geçerken, sallanmakta olan bayrağın renginde yanar.

Çok büyük hızlarda olan bu araçlar hareket halindeyen, bir pilot için pist görevlisinin salladığı bayrağı fark etmek zor olabilir ve bu sistem ‘yarış kontrol’den gelen mesajları daha etkili bir şekilde fark etmelerine yardımcı olur.

Damalı Bayrak

Pilotlara seansın sona erdiğini gösterir. Antrenmanlar ve sıralama seanslarında, belirtilen süre dolduktan sonra sallanır. Yarışta ise ilk olarak yarışı birinci sırada bitiren pilot için sallanır, sonrasında da her araç bitiş çizgisini o aracın ardından geçer.

Sarı Bayrak

Pistin üzerinde hareket halinde olmayan araçların bulunması gibi tehlikli durumlarda pilotu uyarır. Sallanan tek sarı bayrak, pilotların yavaşlaması gerektiğini gösterirken, iki sarı bayrağın birlikte sallanması durumunda pilotların yavaşlaması ve durmak için hazır bulunması gerekir. Sarı bayrakların sallandığı süre boyunca geçiş yapmak yasaktır.

Yeşil Bayrak

Pilotun potansiyel tehlike noktasını geçtiğini ve sarı bayrak uygulaması nedeniyle mevcut olan yasakların ortadan kalktığını gösterir.

Kırmızı Bayrak

Seansın durdurulduğunu belirtir, genellikle bir kaza ya da elverişsiz hava şartları nedeniyle sallanır.

Mavi Bayrak

Pilotu, tur bindirilmek üzere olduğu konusunda uyarır ve arkasındaki hızlı araca yol vermesi gerektiğini bildirir. Mavi bayrak periyodunda üç kez yol vermeyen pilot cezalandırılır. Ayrıca mavi ışıklar, pit çıkışı açık olduğu sırada pist üzerindeki araç yaklaşıyorken de pit alanının sonunda yanar.

Sarı Kırmızı Çizgili Bayrak

Pilotları, yağ ya da su nedeniyle pist yüzeyinin kaygan olduğu konusunda uyarır.

Turuncu Daireli Siyah Bayrak

Araç numarası ile birlikte sallanır. Pilotu mekanik bir problemi olduğu ve pite dönmesi gerektiği konusunda uyarır.

Yarısı Siyah Yarısı Beyaz Bayrak

Araç numarası ile birlikte sallanır. Spora uygun olmayan bir hareket yapılması durumunda pilotu uyarır. Eğer pilot uyarıyı dikkate almıyorsa bu bayrağı siyah bayrak takip eder.

Siyah Bayrak

Araç numarası ile birlikte sallanır. Pilota pite dönmesini söyler ve genellikl bir pilot yarıştan ihraç edildiği zaman sallanır.

Beyaz Bayrak

Pistte yavaş giden bir araç bulunduğu konusunda pilotları uyarır.

safa1903 14-04-2010 14:35

Formula 1'i Tanıyalım - Direksiyon
 
http://www.trf1.net/files/steering.wheel_245549556.jpg

Formula 1 pilotlarının karmaşık kontrolleri yönetmek için ya da küçük, gizli aletleri görmeye çalışmak için konsantrasyonundan ödün verecek kadar lükse sahip değildir. Bu yüzden modern Formula 1 araçları için kontroller ve ayar yapmak için gerekli olan aletler direksiyonun üzerine yerleştirilmiştir; pilot ve araç arasında hayati bir arabirimdir.
Formula 1 araçlarının erken dönemlerinde direksiyon doğrudan yol otomobillerinden alınmıştı. Onlar da tahtadan yapılıyordu (yarış eldiveni kullanmayı zorunlu hale getiriyor) ve bunun eksikliğinde dönüşlerde gerekli olan gücü azaltmak için mümkün olduğunca direksiyonun çapını büyük yapmaya yöneldiler. Araçların gelişimi de yavaş ilerliyordu ve kokpitler 1960'lar ve 1970'ler boyunca dardı, direksiyon daha küçük hale geldi, böylelikle daha fazla uygun alana sahip olundu.
Şu anda kullanılan pilotların parmaklarına mümkün olduğunca yakın daha iyi konsantre olmalarını sağlayan 'mandallı' sistemin atası olan yarı otomatik vites değişimi sistemi spora giriş yaptı. Direksiyon üzerinde yer alan ilk buton 'neutral' (spin anında boş vitese geçmeyi sağlıyor) oldu ve onu on board telsiz sistemi baş konuş takip etti.
Zaman devam ettikçe trend de devam etti. Gaz ve fren pedalı dışında birçok Formula 1 aracı direksiyonunda diğer kontrol üniteleri de yeraldı. Butonların kullanımı 'aç/kapat' fonksiyonu görevi görmeye başladı, pit alanında hız limitörünü devreye sokmak, dönerken bile birçok kurulumun fonksiyonlarını yönetmek, benzin karışımı ve hatta aracın önden arkaya doğru fren dağılımının kontrolü, yarış boyunca değişen hava koşullarını hesaplayarak pilotun bütün fonksiyonları değiştirmesine olanak sağlayan bir sistem halini aldı. Son olarak geçici süreliğine ekstra güç üreten KERS sisteminin Formula 1' girmesiyle birlikte bunu gücün yarış içerisinde kullanılmasını sağlayacak olan 'itme düğmesi' ve hareketli ön kanadın kontrolü için kullanılacak olan buton direksiyondaki yerini aldı.
Direksyonun üzerinde butonların dışında ayrıca çok fonksiyonlu LCD görüntü ekranı ve -gözle görülür- pilota kusursuz şekilde en iyi vites değişimi aralığını gösteren aşırı parlak 'vites yükseltme" ışıkları yeralır. Ayrıca yarış kontrolünün de pilot ile iletişim kurması zorunluluğu vardır, bu yüzden direksiyonda GPS sistemi mevcuttur. Bu gösterdeler üzerinde ikaz ışıkları vardır ve bu ışıklar pist üzerindeki görevlilerin bayraklarıyla ilgili renklerde yanarlar ve böylelikle pilotları pist üzerinde oluşan herhani bir kaza anında tehlikeye yaklaştıklarına dair uyarır.
Bütün Formula 1 araçlarının teknik anlamda en karmaşık yapısından birisi tekerleği direksiyon miline bağlayn snap on (kolayça çıkartılan) bağlantısı. Bu bağlantı yönlendirme kuvvetine çok dayanıklı olması gerekiyor fakat bununla birlikte araçla arasında elektriksel kontrol ve araca bağlantı sağlıyor. FIA teknik yönetmeliklerinde yeralan kuralda pilot araçtan beş saniye içinde çıkabilmek zorunda, (direksiyonun çıkarılması dışında başka birşey beklemeden) bu yüzden hızlı bir şekilde terketmek hayati önem taşıyor.
Formula 1 araçlarında şu anda güç destekli yönlendirme kullanılıyor, direksiyondan iletilmesi gereken kuvveti azaltıyor. Bu yöntem tasarımcılara direksiyon büyüklüğünün küçük tutulması konusunda yardımcı oluyor.
http://img145.imageshack.us/img145/1...ringbmwbb6.jpg

1- Pit alanı hız limitörü 13- Tanı
2- Diferansiyel + 14- Kanat açısı bilgi anahtarı
3- Motor itiş 15- Debriyaj
4- Vites yükseltme 16- Diferansiyel seçici anahtar
5- Çekiş kontrol + 17- Telsiz
6- Motor itiş kurulum anahtarı 18- Çekiş kontrol -
7- Debriyaj kolu 19- Vites düşürme
8- Çekiş kontrol 20- Motor freni
9- Tur içinde takım bilgisi 21- Diferansiyel -
10- Ateşleme 22- Nötr
11- Çok fonksiyonlu anahtar 23- Monitör sayfa değişimi
12- Lambda (kısa süreli seçenekte küçük değişiklikte opsiyon değerdeki değişim oranı)

(trf1)

safa1903 15-04-2010 08:49

Formula 1'i Tanıyalım - Geçiş
 
http://www.trf1.net/files/ads__z__40..._954303967.jpg


Yalnızca bir pilot yarış için pole pozisyonunda olur ve bütün grid podyumun en üst basamağında bitirmeyi ister, yarışın en önemli bölümü geçiştir. Basitleştirmek gerekirse geçişin en temel noktası rakibini geçmek için hiçbirşey pist pozisyonu kazanmak daha önemli değildir.
Her Grand Prix başlangıcında olabilir, hızla ilerlenen ilk viraj boyunca ya da yarış boyunca gerçekleşebilir. Bununla birlikte sık sık araç konuşmalarında 'pit alanında geçme' (bunun anlamı rakibin ile karşılaştırıldığında daha iyi bir pit stopla pist pozisyonu kazanabilirsin) cümlesini duyarsınız, bu yarış stratejisinin önemidir. Birçok insan geçişisi yarış boyunca araçların pist üzerinde birbirlerini geçmesi olarak algılar.
Hız farklılıkları çeşitli geçiş manevralarını beraberinde getirir: arkadan gelen yeterli hıza sahip araç öendeki aracı geçebilir. Yüksek hız farkı geçişi kolaylaştırır. Formula 1'de olduğunu gibi araçlar çok yakın performansa sahiptir, bu da açıkcası birbirleriyle direkt olarak rekabet etmeleri demek, çok ufak hız farklılıklarında ise geçiş yapmak için yetenek, kararlılık ve cesaret gereklidir.
Formula 1'de geçiş konusunda en önemli faktör aerodinamik etkinliktir. Araç rakibinin arkasına yaklaştıkça öndeki aracın yarattığı hava turbülansına doğru hareket eder. Bunun iki etkisi vardır, birisi pozitif birisi negatif. Düzlüklerde bu hava koridori 'çekme' etkisi yaratır, aracın arkasındaki hava direncini azaltır ve ufakta olsa performans avantajı sağlar. Bu nedenle geçiş manevrası yapmadan önce araçların sık sık birbirlerine çok yakın olmasının sebebi budur.
Sorun ikinci aerodinamik etkenle gelir, virajlarda bulunurken, ikinci aracın kanatlarında azalan hava akımı hareketiyle dramatik bir şekilde aerodinamik downforce azalır ve bu nedenle tutunma azalır. Bunun anlamı arkadaki araç genelde geride kalmak için ya da 'temiz hava'nın olduğu farklı bir viraj çizgisine geçmek için çaba harcayacaktır.
Geçiş yalnızca güçle ilgili değildir. Sık sık başarılı geçiş manevraları frenleme esnasında virajın bitiş noktasında ya da basitçe araçtan dolayı ve arkadaki sürücünün daha fazla fren gücüne başvurması durumda gerçekleşir. Benzer bir şekilde eğer pilot daha fazla tutunmaya sahipse (ya da daha güvende, düşük tutunma durumlarında) öndeki araçtan daha farklı radikal bir çizgi seçip virajın orta bölümünde geçiş yapabilir, sıklıkla 'dış kısımdan'.
Ön sıradaki pilotlar arasındaki geçiş mücadelesinde en iyi fark pilotun fren noktası ve viraj çizgisi seçimi. Usta pilotlar 'defansif' bir sürüş stili benimseyerek rakiplerini yaklaştırmayabilir, bunun anlamı geçiş riskinin yüksek olduğu virajlarda aracın kanat açısını azaltarak arkada tutmasını sağlıyor. Aracın arkasındaki açıyı daraltmak viraj boyunca apexi daha geç ve hatta daha dışarıdan almaya neden olur, başarılı bir geçiş yapılsa bile bunun sonucu olarak yavaş aracın tekrar öne geçebilir. Bu defansif sürüş stilinin yan etkisi her iki pilotunda yavaşlaması demek. Bu da öndeki araçların yakın mücadelelerden kaçınmasını neden sık sık gördüğümüzün bir nedeni.

(trf1) Sertuğ Ünal

safa1903 15-04-2010 08:52

Formula 1'i Tanıyalım - Frenler
 
http://www.trf1.net/files/toyota_fren_654380235.jpg Toyota Fren Sistemi


Yavaşlama olayı söz konusu olduğunda Formula 1 araçları şaşırtıcı derecede kuzenleri yol otomobilleri ile benzer niteliklere sahipler. Doğruyu söylemek gerekirse ABS gibi patinajı ve kaymayı önleyici sistemlerin Formula 1 araçlarında kullanılması yasaklandı, günümüz modern yol otomobillerinin bir çoğunda ise yavaşlamayı sağlayan oldukça zeki sistemler bulunuyor.
Frenleme sisteminin çalışma prensibi oldukça açık : kinetik enerjinin çıkarılmasıyla nesnenin yavaşlaması. Formula 1 araçları disk frenlere (birçok yol otomobili gibi) sahipler. Dönen diskler (tekerleklere yerleştirilen) hidrolik kaliperlerin hareketiyle birlikte iki fren pedi tarafından sıkıştırılmaya başlanır. Bu dönüşler sırasında büyük ölçülerde ısı ve ışık açığa çıkar. Formula 1 fren diskleri sarı renkte akkor bir hal alır.
Aynı yolla tekerlekler üzerine çok fazla güç uygulandığında spin olayı gerçekleşir, aşırı frenleme ise tekerleklerin kilitlenmesine ve frenler lastiğe olan uygun tutunma seviyelerine aşırı yük uygulamış olur. Formula 1'de önceki dönemlerde patinaj önleyici sistemlerin (fren basıncını azaltarak tekerleğin tekrar dönmesine izin veriyor ve sonra mümkün olan maksimum oranda yavaşlamaya devam ediyor) kullanılmasına izin veriyordu fakat bu sistemin 1990'lı yıllarda kullanılması yasaklandı. Frenler bu yüzden Formula 1 pilotlarının yeteneklerinin sert bir şekilde test edildiği durumlardan birisi.
Teknik yönetmelikler her bir aracın ön ve arka tekerlekler için iki ayrı su haznesi ile birlikte ikiz devre hidrolik fren sistemine sahip olması gerektiğini öngörüyor. Bu sistem devrelerden birisinin arızalanması halinde frenleme sisteminin ikinci devre sayesinde hala çalışır kalmasını sağlıyor. Frenleme gücünün miktarı ön ve arka devreler arasında kokpitten yönetilebiliyor bu da pilota daha dengeli bir sürüş ya da benzin harcama miktarını ayarlamasına olanak sağlıyor. Normal koşullar altında frenleme gücünün % 60'lık miktarı ön tekerleklere doğru gider, yavaşlama anında yük transferinden dolayı yavaşlatma görevinin yükünü üstlenmiş oluyor (Üzerinde tennis topu varken kaykayla yavaşladığın anda oluşacak durumu düşünün).
Formula 1 frenleri deneysel olarak yol otomobilerinde kullanılan sistemlerden daha gelişmiş bir yapıya sahip : Gridde yeralan bütün araçlar karbon fiber bileşenli fren diskleri kullanıyor böylece ağırlık korunuyor ve çelik disklerdekinden daha yüksek sıcaklıklarda çalışma imkanı sağlıyor. Tipik Formula 1 fren diskinin ağırlığı 1.5 kg (American CART serisinde kullanılan aynı ölçülerde fren disklerinin ağırlığı 3 kg). Bunlar özel bileşik fren pedleri tarafından tutulur ve çok yüksek sıcaklıklarda (750 derece Celcious'a kadar) mücadele etme olanağı sağlar. Önceki dönemlerde kullanılan sistemde farklı boyutlarda diskler sıralama turları ve yarışta kullanılabliyordu. Fakat 2003 yılında değişen kurallarla sıralama turlarından sonra araçlar parc ferme'e çekiliyor ve normal tur zamanı süresinde yarış frenlerini takıyorlar.
Formula 1'de kullanılan frenler gözle görülür bir şekilide etkinliğe sahip. Modern gelişmiş lastiklerle olan kombinasyonu ile birlikte bir etkileşim oluştururlar ve dramatik bir şekilde frenleme mesafesini azaltılmasını sağlarlar. Formula 1 araçlarının 160 km/sa hızla giderken durmaları için ihtiyaç duydukları mesafe yol otomobillerinin 100 km/sa hızla giderken durmaları için ihtiyaç duydukları mesafeden oldukça az bir mesafeye sahip. Bu yüzden frenlerin bu denli iyi çalışması gerçektende son zamanlarda üreticiler ve FIA arasında geçen teknik diyaloglar boyunca oldukça düşünülen bir durum. FIA frenleme mesafesini arttırarak daha yakın yarışların ve daha fazla geçişlerin izlenmesini amaçlıyor. Bileşenlerdeki ya da tasarımdaki kısıtlamalar fren teknolojisini sınırlamayı içeriyor. Gelecekte fren sistemi ile ildili düşünülen fikirler ise aracın frenlerinin ürettiği enerjiden fazladan motor gücü sağlamayı içeriyor. Böylelikle pilotlar için geçiş yapmayı kolaylaştırmak planlanıyor.

trf1

safa1903 15-04-2010 08:55

Alonso: ''Schumacher Hala Ciddi Bir Şampiyonluk Adayı''
 
http://www.trf1.net/files/0400x225/f..._289293886.jpg
Fernando Alonso, çok geçmeden Schumacher'in tam hızına ulaşmasını beklediğini söyledi.

Alman pilot şu ana kadar 24 yaşındaki takım arkadaşı Nico Rosberg'in gerisinde kaldı ve şampiyonada sadece 9 puan elde edebildi.
Buna karşın, 41 yaşındaki Schumacher'i kariyerinin son iki yılı olan 2005 ve 2006'da iki kere mağlup eden eden Ferrari sürücüsü Alonso, Alman pilotun hala eskisi gibi rekabetçi olduğundan emin.
''O hala bildiğimiz Michael Schumacher. Ona aynen 3 yıl öncesinde olduğu kadar saygı duyuyorum. Araç daha iyi olduğu zaman gerçek kalitesini göstereceğinden eminim.''
Alonso ayrıca Schumacher'in hala şampiyonluk için ciddi bir aday olduğu konusunda ısrarcı. Bunun yanı sıra Schumacherin aralarında yedi kere dünya şampiyonluğu ve 91 galibiyetin de olduğu rekorlarınının güvende olduğunu düşünüyor.
''Çünkü kurallar çok sıkı. Daha önce Ferrari'de olduğu gibi birisi diğerlerinden çok daha üst seviye olmayacak.''
''Eğer bana sorarsanız, Schumacher'in rekorları güvende.''
Alonso ayrıca Ferrari'de kendisini şu ana kadar Formula 1'de hiç olmadığı kadar rahat hissettiğini söylüyor ve Maranello merkezli takımın kendisinin son durağı olacağını tahmin ediyor.
''Olay, takımdaki atmosfer. Ferrari'de kendinizi arkadaşlarınızın arasında gibi hissediyorsunuz.''
''Bana 'güle güle' derlerse bunun anlamı benim için Formula 1 kariyerimi bitirme zamanı gelmiş demektir.''


Gokhan 15-04-2010 10:12

Formula 1 Tek Başlık
 
Formula 1 ile ilgili haberleri bu başlık altında topluyoruz.

safa1903 15-04-2010 10:20

Ecclestone, Kore Konusunda Endişeli Değil
 
http://www.trf1.net/files/400x225/ki...568276854.jpeg
Formula 1 CEO'su Bernie Ecclestone, hakkında bu hafta çıkan haberler nedeniyle şüpheler uyanmasına rağmen Güney Kore'de bu sene yarış yapılacağından şüphe etmiyor.

Focus'taki haberde tasarımcı Tilke'nin, pistin yetişmesinden endişe ettiği sözlerine yer verilmişti.
Daha sonra konu ile ilgili açıklama yapan pist organizatörleri, programanın önünde bile olduklarını belirtmişti.
Şimdi de Ecclestone, Çin'e geçmeden önce ziyaret ettiği yer için endişesi bulunmadığını söyledi.
Pistin zamanında hazır olup olmayacağını sora Reuters'e Ecclestone "Kesinlikle hazır olacak, eminim. Hiç şüphe yok" dedi.
Ecclestone ayrıca Tilke'nin, pistin zamanında hazırlanmasının garanti olmadığını söylemediğini de belirtti.
Ecclestone: "Tilke ile görüştüm ve bunu söylemediğini belirtti."
Bernie Ecclestone, 2014 Kış Olimpiyatları'na ev sahipliği yapacak olan Rus şehri Sochi'nin, önümüzdeki bir kaç sene içinde bu ülkede yarışları düzenlemek için ilk sırada yer aldığını ekledi.
Ecclestone: "Şu anda Rusya'da görüşme yaptığımız 2-3 yer var. Sochi'de yapmamız için büyük bir baskı var"

safa1903 15-04-2010 10:22

Yetkili: ''Bridgestone'un F1'de Kalmasını İstiyorum''
 
http://www.trf1.net/files/lastik_613662485.jpg
Japon lastik tedarikçinin bir yetkilisi, Bridgestone'un F1'de kalmasını istediğini söyledi.

Hiroshi Yamada, Bridgestone'un Moto GP programının gelişim departmanı patronu.
Motosprint'e açıklamalar yapan Yamada, Bridgestone markası F1'den ayrılırken Moto GP'de muhtemelen şu andaki kontratın sonu olan 2011 yılına kadar kalacağını belirtti.
''Şurası açık ki MotoGP'de harcayacak daha çok paramız olacak çünkü F1 bütçesi çok yüksek. Fakat benim fikrim F1'de de kalmamız gerektiği yönünde çünkü aksi halde marka imajımız oldukça zarar görecek.''
Michelin'in Bridgestone'un yokluğunda önümüzdeki sene F1'e tekrar gireceği söyleniyor. Buna karşın Fransız markası rekabet etmek için en azından bir lastik tedarikçisi daha olmasının yanı sıra lastik sınırlarının 13 inçten 18 inçe taşınmasını istiyor.
McLaren'in mühendislik direktörü Paddy Lowe düşük profilli lastikler için takımların Michelin'i destekleyeceklerini onayladı.
''Michelin bu şartla lastik sağlayacaksa onları destekleyecekleri konusunda takımların anlaştıklarını düşünüyorum.''


Türkiye`de Saat: 21:43 .

Powered by: vBulletin Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580