![]() |
Formula 1'in tarihi Formula 1'in 50 yıllık tarihi... İlk gününden buyana motor sporlarının zirvesi kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1, 2000 yılında 50. yılını kutladı. Formula 1, 1950 yılının Mayıs ayında, İngiltere’nin efsanevi pisti Silverstone’da start aldı. Bugüne kadar 749 Grand Prix gerçekleştirildi. Şampiyon olabilmek için yıllardır onlarca takım, yüzlerce pilot ve binlerce marka pistlerde kıyasıya mücadele etti. Motor sporlarının zirvesi olarak kabul edilen ve dünyada en fazla izleyici toplayan spor etkinliği olan Formula 1'de, 2000 yılında 50. yaşını kutlayacak. Her zaman olduğu gibi pilotların ve takımların inanılmaz ve heyecan verici mücadelesine ev sahipliği yapacak. Yeni sezonun sonunda zafer kazanan, Y2K ve F1-50 şampiyonluklarını da elde edecek. 1950’ler Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın ilk yarışı 1950 yılının Mayıs ayında İngiltere’nin Silverstone pistinde yapıldı. İngiliz Kraliyet ailesinin de izlediği yarışta 21 araba start aldı. Yarış için pole pozisyonu Giuseppe Farina kazanırken yarışı kazanan pilot olarak da Formula 1 tarihine adını yazdırdı. Farina’yı Juan Fagioli ve Reg Panell takip ettiler. Monako GP’si takvimdeki gelecek GP idi. Yarışı yine bir Alfa Romeo pilotu olan Juan Fangio kazandı. Böylece Alfa Romeo takımı sezona hızlı bir başlangıç yaparak Farina ve Fangio ile ikide iki yaptı. Sezonun üçüncü GP’si olan Indianapolis 500 GP'sinde Kurtis Kraft Offenhauser takımından Johny Parsons yarışı lider tamamlarken, İsviçre’de Bremgarten pistinde yapılan sezonun dördüncü GP’sinde zafere, ilk GP’ye adını şampiyon pilot olarak yazdıran Alfa Romeo pilotu Giuseppe Farina ulaştı. Böylece Alfa Romeo’ların 1950 yılındaki üstünlüğü bir kez daha kanıtlanmış oluyordu. 1950 yılında düzenlenen Belçika ve Fransa GP'sinde zafere yine Alfa Romeo pilotu Juan Fangio ulaşırken, sezonun son yarışı olan İtalya GP’si öncesinde pilotlar arasında büyük bir şampiyonluk mücadelesi yaşanıyordu. Fangio’nun 26 takipçisi Fagioli’nin 24 ve Farina’nın da 22 puanı vardı. Monza pistinde yapılan GP’yi kazanan Farina sezonunu da şampiyon tamamladı. 1951 sezonunun başında Juan Fagioli Alfa Romeo takımından ayrılma kararı alırken Alfa Romeo takımı, Felice Bonetto ile anlaştı. Bu arada Alberto Ascari de Ferrari ile anlaşma yenilerken Jose Froilan Gonzalez ile de anlaştı. 1951 sezonunda Almanya ve İspanya iki yeni ev sahibi olarak yarış takvimine eklendi ve sekiz zorlu GP’nin yapılacağı sezon İsviçre’nin Bremgarten pistinde start aldı. Alfa Romeo takımı geçen sezon bıraktığı yerden devam ediyordu. Yeni sezonun ilk GP’si olan İsviçre GP'sini birinci tamamlayan Alfa Romeo pilotu Juan Fangio yeni sezonundaki ilk puanlarını da aldı. Sezonun ikinci yarışı olan Indianapolis 500 GP’sini geçen sezon kazanan Kurtis Kraft Offenhauser takımı, bu kez Lee Wallard ile ikinci defa adlarını yazdırdı. Alfa Romeo pilotları Belçika GP’sinde Farina zafere ulaşırken, Fransa GP’sinde de Fangio ve Fangioli liderliği paylaşarak, taraftarlarını tekrar sevince boğdular. Fakat bundan sonra Alfa Romeo için zor günler, Ferrari takımı için ise güzel günler başlıyordu. Ferrari takımı İngiltere GP’sini Jose Froilan Gonzalez, Almanya ve İtalya GP’lerini de Alberto Ascari ile kazanarak sezona heyecan getirdi ve 1951 sezonunun son GP’si yeni ev sahibi İspanya’da yapıldı. İspanya GP’si öncesinde Fangio’nun 28, Ascari’nin de 25 puanı vardı. Yarış sonunda gülen taraf Juan Fangio oldu. 1952 sezonunda Hollanda da yarış takvimine alındı. Sezon yine İsviçre’de start aldı, Indianapolis 500, Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya, Hollanda GP'lerinden sonra İtalya'da sona erdi. Sezonun ilk GP'si olan İsviçre GP'sinde zafere Ferrari takımının yeni transferi Pierro Taruffi ulaştı. Bu yeni sezonun Ferrari takımının sezonu olacağının işaretiydi. 1952 sezonunda düzenlenen sekiz GP’nin yedisini kazanan İtalyan takımı sadece Indianapolis 500 GP’sinde birinciliği Kuzma Offenhauser takımından Troy Ruttmann'a kaptırdı. Kazanılan yedi GP’nin altısına imza atan Alberto Ascari de sezonu şampiyon olarak tamamladı. 1953 sezonu Arjantin’de start aldı. Ancak sezon hiç beklenmedik büyük bir kaza ile başladı. Farina’nın aracıyla kalabalığın arasına girmesi ve 10 kişinin ölümü ile Formula 1 dünyası ilk büyük şok yaşandı. Duraklamalarda sonra yarışa geri dönüldü ve Ferrari pilotu Alberto Ascari kazandı. Sezonun ikinci GP'si olan Indianapolis GP'sini Kurtis Kraft Offenhauser takımından Bill Vukovich kazanırken. Hollanda, Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya ve İsviçre GP'lerinde Ferrari takımının üstünlüğü vardı. Hollanda, Belçika, İngiltere ve İsviçre GP'lerinde Alberto Ascari zafere ulaşırken, Fransa'da Mike Hawthorn, Almanya'da da Giuseppe Farina birincilik kürsüsüne çıktı. Sezonun son GP'sini ise bundan sonraki dört yıl fırtına gibi esecek olan Juan Manual Fangio kazandı. Sezon sonunda Ferrari takımı yedi GP kazanarak büyük bir başarıya ulaşırken bunun beşinde damalı bayrağı ilk gören pilot olan Alberto Ascari'de sezonu şampiyon tamamladı. Böylece Formula 1’de Alfa Romeo’nun yerini Ferrari alırken, Formula 1’deki İtalyan egemenliği de devam ediyordu. 1954 sezonu Arjantin'in Buenos Aires kentinde start aldı. Dokuz zorlu GP'nin yapılacağı sezonun bu ilk yarışında 1952 dünya şampiyonu ve yeni sezonun favori isimlerinden Arjantinli pilot Juan Fangio kendi seyircisi önündeki avantajı kullandı. Yeni sezonla birlikte Formula 1 dünyasında efsaneleşmeye başlayan Juan Manual Fangio, Maserati ile evinde zafere ulaştı. Sezonun ikinci GP'si olan Indianpolis 500 GP'sini Kuzma Offenhauser takımından Bill Vukavich kazandı. Indianapolis GP'sinden sonra yapılan Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya, İsviçre, İtalya ve İspanya GP'lerinden sadece İngiltere GP'sinde Ferrari pilotu Frolian Gonzales'e, İspanya GP'sinde de yine Ferrari pilotu Mike Hawthorn'a liderliği kaptıran Juan Manuel Fangio diğer beş GP'de zafere ulaşarak seyircisinin önünde lider olarak başladığı sezonu şampiyon olarak bitirerek ikinci dünya şampiyonluğa imza attı. 1955 sezonunda Almanya, İsviçre, Fransa ve İspanya yarış takviminden çıkarılırken Monako ve Hollanda yarış takvimine eklendi ve yeni sezonda GP sayısı yediye düştü. Arjantin, Monako, Indianapolis, Belçika, Hollanda, İngiltere ve İtalya bu sezonda yarış takvimini oluşturan ülkeler oldu. Sezon, Arjantin'in Buenos Aires kentinde start aldı. Mercedes Benz pilotu Juan Manuel Fangio evinde yarışmanın avantajını yine iyi değerlendirerek zafere ulaştı. Bundan sonra düzenlenen Monako GP'sini ise Ferrari takımından Maurice Trintignant kazandı. Indianapolis 500 GP'sini Kurtis Kraft Offenhauser takımından Bob Sweikert kazanırken. Belçika, Hollanda, İngiltere, İtalya GP'lerinden sadece İngiltere GP'sinde takım arkadaşı Stirling Moss'a geçilen, Juan Manuel Fangio diğer GP'lerde damalı bayrağı ilk gören pilot olarak sezon sonunda şampiyonluğa ulaştı. Böylece Juan Manuel Fangio beş yılda üç kez şampiyon olarak büyük bir başarıya da imza attı. 1956 sezonunda Hollanda yarış takviminden çıkarılırken Fransa ve Almanya tekrar yarış takvimine eklendi. Bu zorlu sezon öncesinde iki kez üstüste dünya şampiyonu ünvanını elde eden Fangio, Lancia Ferrari takımına transfer oldu. Yarış öncesi yapılan sıralama turlarında ilk sırayı yine evsahibi pilot Juan Manual Fangio kazandı ve sezonun ilk yarışı olan Arjantin GP'si için start aldı. Yarış içinde en hızlı tur zamanına da imza atan Fangio yarış sonunda L. Musso ile aynı anda yarışı tamamladı. Bu sezonun nekadar zorlu ve çekişmeli geçeceğini de kanıtıydı. Arjantin GP'sinden sonra yapılan Monako GP'sini Maserati takımından Stirling Moss kazanırken, Indianapolis 500 GP'sini Watson Offenhauser takımından Pat Flaherty kazandı. Bundan sonra yapılan Belçika, Fransa, İngiltere ve Almanya GP'lerinde ise Lancia Ferrari takımının üstünlüğü vardı. Belçika ve Fransa GP'lerini Peter Collins kazanırken. İngiltere ve Almanya GP'lerinde ise birincilik kürsüsüne Juan Manual Fangio çıktı. Sezonun son yarışını ise Monako GP'sini kazanan Stirling Moss kazandı. Fakat bu sonuç Juan Manual Fangio'nun sezon sonunda şampiyonluğa ulaşmasını engelleyemedi. 1957 sezonunda Belçika yarış takviminden çıkarılırken Pescara yarış takvimine eklendi. Sezon Arjantin'de başladı Monako, Indianapolis, Fransa, İngiltere, Almanya, Pescara GP'lerinden sonra İtalya'da sona erdi. Sezon öncesinde Juan Manual Fangio Maserati takımına transfer oldu. Yarış öncesi yapılan sıralama turlarında Juan Manuel Fangio yine en iyi dereceyi yaparak pole pozisyonu kazandı. Yarış sonunda ise herhangi bir süpriz yaşanmadı ve Fangio lider başladığı yarışı lider bitirerek vatandaşlarının önünde yeni bir zafere daha imza attı. Yarış takvimindeki ikinci yarış olan Monako GP'sini de kazanan Juan Fangio yeni takımında hiç yabancılık çekmiyordu. Sezonun üçüncü yarışı olan Indianapolis GP'sini Salih Offenhauser takımından Sam Hanks kazandı. Bundan sonra yapılan Fransa, İngiltere, Almanya, Pescara ve İtalya GP'lerinde zafer Maserati ve Formula 1'e yeni giren Vanwall takımları arasında paylaşıldı. Fransa ve Almanya GP'lerini Maserati takımından Juan Manual Fangio kazanırken. İngiltere GP'sini Tony Brooks ve Stirling Moss aynı zamanda tamamlayarak liderliği paylaştı. Pescara ve İtalya GP'lerini ise Stirling Moss lider tamamladı. Böylece Vanwall takımıda yarış dünyasına yeni bir heyecan getirdi. Sezon sonunda ise gülen Juan Manuel Fangio oldu. Böylece Fangio üst üste dördüncü ve toplamda da beşinci şampiyonluğunu kazanarak Formula dünyasına adını altın harflerle yazdırıyordu. 1958 sezonu için kurallarda yapılan değişiklikler hemen etkisini gösterdi, katılan takım takım sayısında gözle görülür artış oldu. İngilizler, İtalyan egemenliğini kırmak için yeni takımlarla GP’lerde yeraldı. Bir başka değişiklik de Fas, Portekiz gibi yeni ülkeler şampiyona takvimine eklenmesiyle yaşandı. Hollanda ve Belçika'nında yarış takvimine yeniden dahil edilmesiyle GP sayısı onbire çıktı. Arjantin'de başlayan sezon, Monako, Hollanda, Indianapolis, Belçika, Fransa, İngiltere, Almanya, Portekiz, İtalya GP'lerinden sonra Fas'ta sona erdi. Yeni sezonun ilk GP'si olan Arjantin GP'sini Cooper Climax adına yarışan Stirling Moss kazandı. Sezonun ikinci GP'si olan Monako GP'sini de bir diğer Cooper Climax pilotu Maurice Trintignant kazandı. Böylece Cooper Climax takımı sezona hızlı bir başlangıç yapmış oluyordu. Sezonun üçüncü GP'si Hollanda da yapıldı ve zafere Stirling Moss ulaştı. Ancak Indianapolis 500 GP'sini Salih Offerhauser takımından Jimmy Bryan kazandı. Sezonun beşinci GP'si ise Belçika'da yapıldı ve zafere Vanwall takımından Tony Brooks ulaştı. Bundan sonra yapılan GP'ler ise Vanwall ve Ferrari'ler arasında paylaşıldı. Fransa GP'sinde Ferrari pilotu Mike Hawthorn zafere ulaşırken, takım arkadaşı Peter Collins ise İngiltere'de birincilik kürsüsüne çıktı. Almanya, Portekiz, İtalya ve Fas GP'lerinde Vanwall takımının üstünlüğü vardı. Almanya ve İtalya'da Tony Brooks zafere ulaşırken, Portekiz ve Fas'ta damalı bayrağı ilk gören pilot Stirling Moss oldu. Portekiz GP’si bir başka trajediye sahne oldu. Stuart Lewis-Evans yaptığı kazada feci şekilde yandı ve hastaneye kaldırıldıktan 6 gün sonra öldü. 1958 yılından itibaren takımlar şampiyonluğu ayrıca değerlendirilmeye başladı ve ilk şampiyon Vanwall oldu. Pilotlar şampiyonasında ise zirvede Ferrari takımından Mike Hawthorn vardı. 1959 sezonunda Arjantin, Belçika ve Fas yarış takviminden çıkarılırken, ABD yarış takvimine eklendi. Monako'da başlayan sezon Indianapolis, Hollanda, Fransa, İngiltere, Almanya, Portekiz, İtalya GP'lerinden sonra ABD'de sona erdi. Sezonun ilk GP'sini Cooper Climax takımından Jack Brabham kazandı. Sezonun ikinci yarışı olan Indianapolis GP'sini Watson Offenhauser takımından Rodger Ward kazandı. Hollanda GP'sini BRM takımından Jo Bonnier kazanırken, bundan sonraki GP'ler Ferrari ve Cooper Climax arasında paylaşıldı. Fransa ve Almanya GP'lerinde zafere Ferrari takımından Tony Brooks ulaşırken İngiltere GP'sinde Jack Brabham, Portekiz ve İtalya GP'lerinde Stirling Moss ve son GP olan Amerika GP'sinde de Bruce McLaren Cooper Climax takımını şampiyonluğa taşıyan pilotlar oldu. 1959 yılının pilotlar şampiyonluğunu da yine Cooper Climax takımından Jack Brabham elde etti. |
F1 Kuralları (2007 Kural Değişiklikleri) Formula 1 Kuralları Aracın Ebatları ve Ağırlığı - Aracın genişliği en fazla lastikler ve jantlar da dahil olmak üzere 180 cm olabilir. - Aracın uzunluğu en fazla 420 cm olabilir. - Aracın yüksekliği en fazla 95 cm olabilir. - İki tekerlek arası en fazla 140 cm olabilir. - Aracın yerden yüksekliği en az 5 cm olabilir. - Aracın ağrlığı pilot da dahil olmak üzere en az 600 kg olabilir. Kanatlar ve Aerodinamik - Kanatlar kesinlikle şasiye sabitlenmiş olmalı ve hava akımlarından dolayı hareket etmemelidir. - Arkan kanatların genişliği en fazla 100 cm, yüksekliği ise en fazla 30 cm olabilir. - Ön kanatlar, 50 kg'ı kaldırabilecek dayanıklılıkta olmalıdır ve en fazla 0.5 cm esneyebilir. Motor - Motor hacmi 3000 cc'yi geçemez. - Silindir sayısı 10 ile sınırlandırılmıştır. - Her silindir en fazla 5 valf bulundurabilir. (Bütün takımlar silindir başına 4 valf kullanmaktadır.) - Motorun şarj edilmesi sırasında 'supercharging' ve 'turbocharging' yasaklanmıştır. - Motorun yapısı (özellikle şaftlar) çelik ve dökme demirden yapılmalıdır. - Pistonlar, silindir başı ve silindir yatakları yapay kimyasal bileşiklerden yapılamazlar (örneğin karbon fiber). - Egzoz sisteminin uzunluğu değişken olamaz. - Aracın startta ve pit stop çalıştırılması sırasında yardımcı başka bir alet kullanılabilir. - Hız sabitleyici pite girerken ve çıkarken bir de 1.- 2.- 3. viteslerde kullanılabilir. Fren - Araçlar sadece hidrolik fren sistemini kullanabilir. İki hidrolik sistem bulundururlar, biri önde, diğeri arkada kullanılır. - Otomatik kilit sistemi 'anti-lock system' yasaklanmıştır. - Her tekerlekte en fazla 6 pistonlu fren kalibresi kullanılabilir. - Her tekerlek için bir disk kullanılabilir. Bu diskin kalınlığı en fazla 2.8 cm, dış çapı ise en fazla 27.8 cm olabilir. Süspansiyon ve Yönlendirme - Araçların kullandıkları süspansiyon gerekli esnekliği sağlamalıdır. - Pilotun aracı iyi yönetebilmesi için süspansiyon çubukları çelik kablo ile araca bağlanmalıdır. |
teşekkürler |
Formula 1 Şampiyonları Sezon Pilot Adı Takımı 2005 Fernando Alonso Renault 2004 Michael Schumacher Ferrari 2003 Michael Schumacher Ferrari 2002 Michael Schumacher Ferrari 2001 Michael Schumacher Ferrari 2000 Michael Schumacher Ferrari 1999 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes 1998 Mika Hakkinen McLaren-Mercedes 1997 Jacques Villeneuve Williams-Renault 1996 Damon Hill Williams-Renault 1995 Michael Schumacher Benetton-Ford 1994 Michael Schumacher Benetton-Ford 1993 Alain Prost Williams-Renault 1992 Nigel Mansell Williams-Renault 1991 Ayrton Senna McLaren-Honda 1990 Ayrton Senna McLaren-Honda 1989 Alain Prost McLaren-Honda 1988 Ayrton Senna McLaren-Honda 1987 Nelson Piquet Williams-Honda 1986 Alain Prost McLaren-Porsche 1985 Alain Prost McLaren-Porsche 1984 Nikki Lauda McLaren-Porsche 1983 Nelson Piquet Barbham-BMW 1982 Keke Rosberg Williams-Ford 1981 Nelson Piquet Brabham-Ford 1980 Alan Jones Williams-Ford 1979 Jody Schecter Ferrari 1978 Mario Andretti Lotus-Ford 1977 Niki Lauda Ferrari 1976 James Hunt McLaren-Ford 1975 Niki Lauda Ferrari 1974 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford 1973 Jackie Stewart Tyrell-Ford 1972 Emerson Fittipaldi McLaren-Ford 1971 Jackie Stewart Tyrell-Ford 1970 Jocken Rindt Lotus-Ford 1969 Jackie Stewart Tyrell-Ford 1968 Graham Hill Lotus-Ford 1967 Denny Hulme Brabham-Repco 1966 Jack Brabham Brabham-Repco 1965 Jim Clark Lotus-Climax 1964 John Surtess Ferrari 1963 Jim Clark Lotus-Climax 1962 Graham Hill BRM 1961 Phil Hill Ferrari 1960 Jack Brabham Cooher-Climax 1959 Jack Brabham Cooher-Climax 1958 Mike Hawthorn Ferrari 1957 Juan Manuel FAngio Maserati 1956 Juan Manuel FAngio Lancia-Ferrari 1955 Juan Manuel FAngio Mercedes 1954 Juan Manuel FAngio Maserati-Mercedes 1953 Alberto Ascari Ferrari 1952 Alberto Ascari Ferrari 1951 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo ve 2006 sezonu F1 şampiyonu Fernado Alonso Diaz (Renault) |
tesekkürler....... |
önmli diil:) |
cok tesekkürler........ zamaninda mika hakkinen i cok destekliyordum simdi ise FERNANDO ALONSO DIAZ........FORZA ALONSO |
teşekkürlerr,ufkum açıldı:) |
- Aracın ağrlığı pilot da dahil olmak üzere en az 600 kg olabilir .......... Bir yanlışlık yok değilmi bunda,en az mı,en çokmu acaba?? |
evet gerçekten de güzel olmuş!! |
teşekkürler bilgiler için |
bir de schumacher'in yarış hayatı diye bir konu açsak hiç fena olmaz...paylaşım için teşekkürler... |
tskler |
2007 kural değişikliklikleri 2007 kural değişikliklikleri Her zaman olduğu gibi önümüzdeki sezon da pistlerde farklı kurallar göreceğiz. Lastikler, motorlar, araç üzerindeki değişiklikler bunlardan sadece birkaçı. 2006 sezonu içerisinde de oldukça üzerine düşülen bu kural değişiklikleri yeni sezonda devreye girecek. Gelecek yıl uygulanacak yeni kuralları aşağıda kısaca özetledik. Tek lastik uygulaması Bridgestone, 2007'den 2010 yılına kadar Formula 1'in tek lastik tedarikçisi olacak. 2007 sezonu boyunca tüm takımlara aynı özellikte ve eşit miktarda lastik verilecek. Yarış haftasında "hard" ve "soft" lastikler kullanılabilecek. Lastikler, yarış haftasında her bir pilot için toplam 14 set kuru hava lastiği, - bunun dört seti sadece Cuma antremanları, 10 seti ise haftanın geri kalanı için - verilmesini öngören Sportif Düzenlemeler'e uygun olarak takımlara dağıtılacak. Test Anlaşması Formula 1 takımları, 2008 için planlanan test anlaşmasının daha erken uygulanmasını oy birliği ile kabul etti. Buna göre, her takım testlerde yıllık 30 bin kilometre limitiyle sınırlandırılacak. Motor Onayı 2007'den itibaren Formula 1, asgari motor geliştirme faaliyetlerinin gerçekleştirileceği yeni bir döneme girecek. Motorlar, azami 19.000 rpm ile sınırlandırılacak ve Çin/Japonya veya Japonya/Brezilya'da iki yarış tamamlamış olan V8 motorları üzerinde izin verilen değişiklikler yapılarak yarışılacak. Bu motorlar Aralık ortasına kadar FIA tarafından onaylanmış modifikasyon listesine göre 19.000 rpm sınırlamasına uygun olarak yeniden ayarlanabilecek. Geçtiğimiz seneden farklı olarak tüm takımlar V8 motoru kullanacak. Motor Kullanımı Her bir motorun iki hafta sonu kullanımına devam edilecek ancak uygulama farklı olacak. Buna göre, motor kullanımı konusunda "yarış haftası" Cuma'dan değil Cumartesi'den başlayacak. Böylece motor kullanımına ilişkin konularda Cuma günkü serbest antremanlar yarış haftasından sayılmayacak. Cuma Formatı Cuma günü iki seanstan oluşan serbest antremanlar, 1 saat yerine 45'er dakikadan toplam 90 dakika sürecek. Her bir takımın bu seanslarda maksimum iki araç kullanmasına izin verilecek. Fakat bu araçlar ya yarış pilotları ya da üçüncü pilot tarafından kullanılabilecek. Sportif Düzenlemeler Diğer detaylı değişiklikler Araç Güvenliği ve Yarış Hakemler Toplantısı'nda verilen cezaların uygulanmasına ilişkin Sportif Düzenlemelere göre yapılmıştı. Yarış hakemleri artık zaman cezalarına ilaveten grid pozisyonu cezalarını da uygulatabilecek. Teknik Düzenlemeler Her zaman olduğu gibi, güvenlik düzenlemeleri gelecek yıl için de yeniden detaylandırıldı. Bu düzenlemeler, gelişmiş ön kaza testi, pistteki tehlikeleri pilota haber veren kokpit GPS manevra sistemi ve kurtarma ekibine kazanın derecesini göstermek maksadıyla tasarlanan "kaza şiddet göstergesi"nin kullanımını ihtiva ediyor. |
teşekkürler |
teşekkürler.. |
yok tesekkürler::::::......... |
teşekkürler yeni sezona az kaldı 16 mart sabahtan ayaktayız melbourne bizi bekliyor:D |
Teşekkürler adaş |
Formula 1 tarihinin en büyük pilotu Juan Manuel Fangio |
yani bu değişikliklerle beraber anlıyoruz ki motor gücünün yanında pilotun arabaya hakim olmasıda önemli,frenlemeyi kendileri yapmk zorunda birazda çekiş kontrolü pilotların elinde iyi ayarlayamassalar kolayca spin ve kazalar görürüz ki görüyoruz, pilotlar bir yarışta ortalama 1-2 kilo kaybediyorlar o elbiselerle normal de:D |
Son şampiyonlarıda ben ekliyim:) 2008 Lewis Hamilton M.Mercedes 2007 Kimi Raikkonen S.Ferrari 2006 Fernando Alonso Renault 2009da da inşallah Felipe Massa:Df1 süper bişey ya o arabaların motor sesleri,bütün arabaların ahenk ve ritim yaparak yarışa başlamaları kazaları,şampiyonları,ağlayışları herşeyiyle süper bence,Schumi gelmiş geçmiş en iyi pilottu efsaneydi,izleyemeyenleri 29 martda cumartesi ve pazar günü Melbournedeki yarışı izlemelerini tavsiye ederim daha var ama olsun şimdiden söyliyim saat 6.30da felan bence kaçırmayın o sesler süper.FORMULA 1 CNNTURKDE İZLENİR(REKLAM GİBİ OLDU):D |
"Schumacher Geri Dönmeyecek" http://www.sporx.com/images/19/55/13...lestone001.jpg Formula 1'in sahibi Bernie Ecclestone, son günlerde Formula 1 ile ilgili tüm dünyada konuşulan konu olan efsanevi Alman pilot Michael Schumacher'in pistlere geri dönüp dönmeyeceği ile ilgili son noktayı koydu. Bernie Ecclestone, ''Schumecher, Mercedes'in pilotu olmayacak'' açıklamasında bulundu. Ecclestone, ''Anlaşılan Schumacher 70 yaşına gelene kadar insanlar Alman pilotun pistlere ne zaman döneceği merak konusu olacak'' diye konuştu. Mercedes GP takımının daha önceki sahibi olan Eddie Jordan, Formula 1 yarışlarında 7 kez dünya şampiyonu olan ve adı efsaneleşen Schumacher'in 2010 yılında Mercedes pilotu olarak yeniden yarışacağını iddia etmişti. Bu açıklamaların ardından ajanslara açıklamada bulunan Mercedes GP'nin sözcüsü Schumacher'in kendi pilotları olarak pistlere dönmesinin mümkün görünmediğini söyledi. |
Bridgestone, F1'de Olmayacak Bridgestone, FIA Formula 1 Dünya Şampiyonası ile yeni bir lastik anlaşmasına girmeyeceğini açıkladı. Yapılan açıklamada, Bridgestone'un kaynaklarını, şirketin teknoloji lideri konumunu pekiştiren ve şirket hedeflerini destekleyen stratejik ürünlerin ve yenilikçi teknolojilerin yoğun şekilde geliştirilmesine yönlendirecekleri belirtildi. Uzun yıllardır Formula 1 yarışlarındaki çalışmalardan son derece önemli faydalar sağlandığının belirtildiği açıklamada, Bridgestone'un bu organizasyonda edinilen deneyimlerin, lastiklerin tasarımına ve üretimine başarıyla uygulanabilen yeniliklere dönüştüğü bildirildi. Açıklamada ayrıca, Formula 1 ile gerçekleştirilen işbirliğinin, dünya lastik endüstrisinde bir lider olarak Bridgestone'un kabulünü ve marka bilinirliğinin artmasını da sağladığı yer aldı. Bu anlamda belirlenen tüm hedeflerin gerçekleştirildiğinin ifade edildiği açıklamada, Bridgestone'un bundan sonra teknoloji geliştirilmesi ve marka yapılandırılmasıyla ilgili çalışmalarını bir sonraki seviyeye çıkarmaya hazırlandığı ifade edildi. Bridgestone 2010 sezonu boyunca Formula 1'i ve takımlarını desteklemeye devam edecek. Şirket ayrıca son 13 yılda Bridgestone'a gösterdikleri coşku ve destekleri nedeniyle Formula 1 yönetimine, Formula 1 takımları ile destek ekiplerine, ve dünyanın dört bir yanındaki Formula 1 tutkunlarına içten şükranlarını ve minnettarlığını ifade etti. |
bu haber biraz kötü oldu ya. bridgestone'den başka bir listik firması bunları nasıl analize edip hemn anlaşmaya varsa bile lastik üretmeleri uygun performans almamız çok zor. umarım kararları değişir bridgestone'suz F1 olur mu :) birkaç takımın hla sponsoru olur ama zaten bridgestone dan şikayetçi olan takımlar vardı onlarada başka firmalarla anlaşma yolu açılmış olur. |
F1'de Puan Sistemi Değişiyor http://img4.mynet.com.tr/spr3/f1-val...14_640_300.jpg Dünya Motor Sporları Konseyi F1 Komisyonu'nun, ilk 10'a giren pilotlara puan verilmesi önerisini onaylaması halinde, puan sisteminde radikal bir değişikliğe gidilecek. Bernie Ecclestone'un başkanlığını yaptığı, FIA Başkanı Jean Todt'un da bulunduğu Dünya Motor Sporları Konseyi F1 Komisyonu toplantısında yeni puan sistemi masaya yatırıldı. Şu anda devam eden puantaja göre ilk 8 sıra puan alırken; yarışı kazanan pilottan itibaren sırasıyla 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 ve 1 puan veriliyor. Yeni hazırlanan sisteme göre ise ilk 10 pilot puan alacakken; 1.'ye 25, 2.'ye 20, 3.'ye 15, 4.'ye 10, 5.'ye 8, 6.'ya 6, 7.'ye 5, 8.'ye 3, 9.'ya 2 ve 10.'ya da 1 puan verilmesi planlanıyor. Konunun 1995'den bu yana pistlerdeki en yüksek araç sayısı olan 26'ya ulaşılması sonucunda ortaya çıkan durumla alakalı olarak gündeme geldiği belirtiliyor. Dünya Motor Sporları Konseyi'nin onayını alması halinde bu, 2003'den bu yana puan sisteminde yapılan ilk değişiklik olacak. F1 Komisyonu ayrıca, Sportif Çalışma Grubu alt komitesinin, yarışların seyir zevkini artırmak için detaylı öneriler hazırlaması, FIA ve FOM'un Formula 1'in dünya genelinde izleyici kitlesini artırmak maksadıyla medyayı kullanmak üzere daha fazla işbirliği ve ileşitim içinde olmasına karar verdiği belirtildi. Formula 1 2010 Sezonu, 14 Mart 2010 tarihinde Bahreyn Grand Prix'si ile start alacak. |
tsk ler ablacım ellerine sağlık saçmalıklar silsilesi devam ediyor formula 1de. neyseki şanslıyım m schumacher i hakkinen i montoya yı hill i izleme şansı buldum artık eskisi gibi tatvermiyor bakalım daha neler gelcek sözde kural olarak... |
bence iyi bi puan aslında 10dan direk 9-8-7 die gidilse daha büyük rekabet olur istikrar sağlayanın şampüyon olması sağlanır |
evet bu şekilde 6-7 yarıs kazanan şampiyon olur gibime geliyor |
Ecclestone: "Paniğe Gerek Yok" http://www.trf1.net/files/ecc_189863258.jpeg Bernie Ecclestone, Bahreyn'deki sıkıcı yarışın ardından gelen eleştirilere rağmen spor için paniğe gerek olmadığını söyledi. MercedesGP'den Nick Fry ve McLaren'den Martin Whitmarsh, ilk yarışın ardından gösterinin geliştirilmesi için çalışmalar yapılması gerektiğini dile getirmişti. Ama Ecclestone, kuralların değiştirilip değiştirilmemesi konusunda ilk 4 yarışın sonunu beklemeleri gerektiğini söyledi. Ecclestone: "F1'de ne kriz ne de panik var. Hemen yapabileceğimiz bir şey olmadığını düşünüyorum. Refleks tepkiler vermemeliyiz." "Şimdilik ilk deniz aşırı yarışlardayız. Bu yüzden Çin'den sonra takımların nasıl adapte olacağını ve duruma nasıl bakacaklarını bekleyip görmeliyiz" Ecclestone, takımların yeni kurallara alışmaya çalışmalarının da Bahreyn'deki gösteriyi etkilediğine inanıyor. Ecclestone: "Yeni kuralların olduğu ilk yarış, (takımların) tamamı için bir öğrenme sürecidir. Şimdi gelişim yapabilir, daha cesur olabilir ve heyecan artabilir" Yarışın ardından öne çıkan ilk öneri, daha önce de görüşülmüş olan zorunlu iki pit kuralı. Ecclestone ise diğer lastik kurallarına bakılması gerektiğini düşünüyor, mesela takımlara yarış için sadece tek set yumuşak hamur verilsin. Ecclestone: "Bazıları, takımların neden lastiklerde seçeneğe sahip olduğunu merak edebilir. Belki de (takımlara) sadece bir yumuşak hamur verirsek iki defa pite girmek zorunda kalabilirler. Ama Red Bull'un öne sürdüğü zorunlu iki pit kuralının oy birliği ile kabul göreceğinden emin değilim" "Durum aslında son bir kaç senedir yaşadığımız aynı sorundan kaynaklanıyor, yere basma kuvveti. Araçlar, geçiş için öndeki araçları yakından takip edemiyor." "Takımlar bunu biliyor. Ama bununla bilgili bir şey yapmayacaklar. Çünkü her bir takım, kendi çıkarlarını gözetiyor, kazanmaya çalışıyor" "Takımlarla bir toplantı yaptım ve işimizin ne ile ilgili olduğunu anlatmaya çalıştım: yarışmak ve halkı eğlendirmek. Burada, bilgisayarda oyun oynayıp tek turda en hızlı gitmeye çalışmıyorsunuz" |
valla iyi oldu michelin olmalıydı mclaren daha iyi verim alıyordu onların hazırladığı lastik hamurlarından |
Formula 1 Çin'de Twitter Yasağını Deldi http://www.trf1.net/files/twitter_768857601.jpg Formula 1 içerisindeki isimlerin yeni takıntısı olan twitter bu hafta sonu Çin'de biraz arka planda kalabilir. Sezon hazırlıklarının başladığı dönemden bu yana pilotlardan, takım patronlarına, takımların halkla ilişkiler görevlilerinden medya üyelerine kadar herkes mevcut gelişmeleri popüler mikroblog sitesi olan twitter üzerinden paylaşıyor. Ancak Çin hükümeti internet üzerindeki sosyal paylaşım siteleri konusunda uyguladığı yasak kapsamına 2009 yılının sonlarına doğru twitter sitesini de dahil etmişti. Buna rağmen Formula 1 padoğu Çin'in bu yasağından kurtulmak için çareler bulmuş gibi görünüyor. Yasak nedeniyle yaşadığı hayal kırıklığını dile getiren Karun Chandok'un taraftarları Hint pilotu Şangay Havaalanı'nda karşılayarak siteye hile ile girmenin yollarını anlatmış. Ayrıca McLaren, Mike Gascoyne, Mark Webber, Heikki Kovalainen ve birkaç gazetecinin de bugün Şangay'dan twitter hesabına girip güncellemeler yaptığı biliniyor. 30,000 internet polisine sahip olan Çin hükümetininse bu gelişmelere 'internet sansür yasaları' kapsamında nasıl bir tepki vereceği henüz bilinmiyor. |
Formula 1'i Tanıyalım - Bayraklar Pistin birçok noktasında yer alan pist görevlileri, belirli sayıdaki standart bayrakları kullanmakla görevlidirler. Bu bayrakların hepsi, pist üzerinde yarışan sürücülere önemli mesajlar vermek için kullanılır. Aynı zamanda her sürücünün kokpitindeki özel ışıklandırma (GPS Marshalling System olarak bilinir) sürücü pistin söz konusu olan bölümünden geçerken, sallanmakta olan bayrağın renginde yanar. Çok büyük hızlarda olan bu araçlar hareket halindeyen, bir pilot için pist görevlisinin salladığı bayrağı fark etmek zor olabilir ve bu sistem ‘yarış kontrol’den gelen mesajları daha etkili bir şekilde fark etmelerine yardımcı olur. Damalı Bayrak Pilotlara seansın sona erdiğini gösterir. Antrenmanlar ve sıralama seanslarında, belirtilen süre dolduktan sonra sallanır. Yarışta ise ilk olarak yarışı birinci sırada bitiren pilot için sallanır, sonrasında da her araç bitiş çizgisini o aracın ardından geçer. Sarı Bayrak Pistin üzerinde hareket halinde olmayan araçların bulunması gibi tehlikli durumlarda pilotu uyarır. Sallanan tek sarı bayrak, pilotların yavaşlaması gerektiğini gösterirken, iki sarı bayrağın birlikte sallanması durumunda pilotların yavaşlaması ve durmak için hazır bulunması gerekir. Sarı bayrakların sallandığı süre boyunca geçiş yapmak yasaktır. Yeşil Bayrak Pilotun potansiyel tehlike noktasını geçtiğini ve sarı bayrak uygulaması nedeniyle mevcut olan yasakların ortadan kalktığını gösterir. Kırmızı Bayrak Seansın durdurulduğunu belirtir, genellikle bir kaza ya da elverişsiz hava şartları nedeniyle sallanır. Mavi Bayrak Pilotu, tur bindirilmek üzere olduğu konusunda uyarır ve arkasındaki hızlı araca yol vermesi gerektiğini bildirir. Mavi bayrak periyodunda üç kez yol vermeyen pilot cezalandırılır. Ayrıca mavi ışıklar, pit çıkışı açık olduğu sırada pist üzerindeki araç yaklaşıyorken de pit alanının sonunda yanar. Sarı Kırmızı Çizgili Bayrak Pilotları, yağ ya da su nedeniyle pist yüzeyinin kaygan olduğu konusunda uyarır. Turuncu Daireli Siyah Bayrak Araç numarası ile birlikte sallanır. Pilotu mekanik bir problemi olduğu ve pite dönmesi gerektiği konusunda uyarır. Yarısı Siyah Yarısı Beyaz Bayrak Araç numarası ile birlikte sallanır. Spora uygun olmayan bir hareket yapılması durumunda pilotu uyarır. Eğer pilot uyarıyı dikkate almıyorsa bu bayrağı siyah bayrak takip eder. Siyah Bayrak Araç numarası ile birlikte sallanır. Pilota pite dönmesini söyler ve genellikl bir pilot yarıştan ihraç edildiği zaman sallanır. Beyaz Bayrak Pistte yavaş giden bir araç bulunduğu konusunda pilotları uyarır. |
Formula 1'i Tanıyalım - Direksiyon http://www.trf1.net/files/steering.wheel_245549556.jpg Formula 1 pilotlarının karmaşık kontrolleri yönetmek için ya da küçük, gizli aletleri görmeye çalışmak için konsantrasyonundan ödün verecek kadar lükse sahip değildir. Bu yüzden modern Formula 1 araçları için kontroller ve ayar yapmak için gerekli olan aletler direksiyonun üzerine yerleştirilmiştir; pilot ve araç arasında hayati bir arabirimdir. Formula 1 araçlarının erken dönemlerinde direksiyon doğrudan yol otomobillerinden alınmıştı. Onlar da tahtadan yapılıyordu (yarış eldiveni kullanmayı zorunlu hale getiriyor) ve bunun eksikliğinde dönüşlerde gerekli olan gücü azaltmak için mümkün olduğunca direksiyonun çapını büyük yapmaya yöneldiler. Araçların gelişimi de yavaş ilerliyordu ve kokpitler 1960'lar ve 1970'ler boyunca dardı, direksiyon daha küçük hale geldi, böylelikle daha fazla uygun alana sahip olundu. Şu anda kullanılan pilotların parmaklarına mümkün olduğunca yakın daha iyi konsantre olmalarını sağlayan 'mandallı' sistemin atası olan yarı otomatik vites değişimi sistemi spora giriş yaptı. Direksiyon üzerinde yer alan ilk buton 'neutral' (spin anında boş vitese geçmeyi sağlıyor) oldu ve onu on board telsiz sistemi baş konuş takip etti. Zaman devam ettikçe trend de devam etti. Gaz ve fren pedalı dışında birçok Formula 1 aracı direksiyonunda diğer kontrol üniteleri de yeraldı. Butonların kullanımı 'aç/kapat' fonksiyonu görevi görmeye başladı, pit alanında hız limitörünü devreye sokmak, dönerken bile birçok kurulumun fonksiyonlarını yönetmek, benzin karışımı ve hatta aracın önden arkaya doğru fren dağılımının kontrolü, yarış boyunca değişen hava koşullarını hesaplayarak pilotun bütün fonksiyonları değiştirmesine olanak sağlayan bir sistem halini aldı. Son olarak geçici süreliğine ekstra güç üreten KERS sisteminin Formula 1' girmesiyle birlikte bunu gücün yarış içerisinde kullanılmasını sağlayacak olan 'itme düğmesi' ve hareketli ön kanadın kontrolü için kullanılacak olan buton direksiyondaki yerini aldı. Direksyonun üzerinde butonların dışında ayrıca çok fonksiyonlu LCD görüntü ekranı ve -gözle görülür- pilota kusursuz şekilde en iyi vites değişimi aralığını gösteren aşırı parlak 'vites yükseltme" ışıkları yeralır. Ayrıca yarış kontrolünün de pilot ile iletişim kurması zorunluluğu vardır, bu yüzden direksiyonda GPS sistemi mevcuttur. Bu gösterdeler üzerinde ikaz ışıkları vardır ve bu ışıklar pist üzerindeki görevlilerin bayraklarıyla ilgili renklerde yanarlar ve böylelikle pilotları pist üzerinde oluşan herhani bir kaza anında tehlikeye yaklaştıklarına dair uyarır. Bütün Formula 1 araçlarının teknik anlamda en karmaşık yapısından birisi tekerleği direksiyon miline bağlayn snap on (kolayça çıkartılan) bağlantısı. Bu bağlantı yönlendirme kuvvetine çok dayanıklı olması gerekiyor fakat bununla birlikte araçla arasında elektriksel kontrol ve araca bağlantı sağlıyor. FIA teknik yönetmeliklerinde yeralan kuralda pilot araçtan beş saniye içinde çıkabilmek zorunda, (direksiyonun çıkarılması dışında başka birşey beklemeden) bu yüzden hızlı bir şekilde terketmek hayati önem taşıyor. Formula 1 araçlarında şu anda güç destekli yönlendirme kullanılıyor, direksiyondan iletilmesi gereken kuvveti azaltıyor. Bu yöntem tasarımcılara direksiyon büyüklüğünün küçük tutulması konusunda yardımcı oluyor. http://img145.imageshack.us/img145/1...ringbmwbb6.jpg 1- Pit alanı hız limitörü 13- Tanı 2- Diferansiyel + 14- Kanat açısı bilgi anahtarı 3- Motor itiş 15- Debriyaj 4- Vites yükseltme 16- Diferansiyel seçici anahtar 5- Çekiş kontrol + 17- Telsiz 6- Motor itiş kurulum anahtarı 18- Çekiş kontrol - 7- Debriyaj kolu 19- Vites düşürme 8- Çekiş kontrol 20- Motor freni 9- Tur içinde takım bilgisi 21- Diferansiyel - 10- Ateşleme 22- Nötr 11- Çok fonksiyonlu anahtar 23- Monitör sayfa değişimi 12- Lambda (kısa süreli seçenekte küçük değişiklikte opsiyon değerdeki değişim oranı) (trf1) |
Formula 1'i Tanıyalım - Geçiş http://www.trf1.net/files/ads__z__40..._954303967.jpg Yalnızca bir pilot yarış için pole pozisyonunda olur ve bütün grid podyumun en üst basamağında bitirmeyi ister, yarışın en önemli bölümü geçiştir. Basitleştirmek gerekirse geçişin en temel noktası rakibini geçmek için hiçbirşey pist pozisyonu kazanmak daha önemli değildir. Her Grand Prix başlangıcında olabilir, hızla ilerlenen ilk viraj boyunca ya da yarış boyunca gerçekleşebilir. Bununla birlikte sık sık araç konuşmalarında 'pit alanında geçme' (bunun anlamı rakibin ile karşılaştırıldığında daha iyi bir pit stopla pist pozisyonu kazanabilirsin) cümlesini duyarsınız, bu yarış stratejisinin önemidir. Birçok insan geçişisi yarış boyunca araçların pist üzerinde birbirlerini geçmesi olarak algılar. Hız farklılıkları çeşitli geçiş manevralarını beraberinde getirir: arkadan gelen yeterli hıza sahip araç öendeki aracı geçebilir. Yüksek hız farkı geçişi kolaylaştırır. Formula 1'de olduğunu gibi araçlar çok yakın performansa sahiptir, bu da açıkcası birbirleriyle direkt olarak rekabet etmeleri demek, çok ufak hız farklılıklarında ise geçiş yapmak için yetenek, kararlılık ve cesaret gereklidir. Formula 1'de geçiş konusunda en önemli faktör aerodinamik etkinliktir. Araç rakibinin arkasına yaklaştıkça öndeki aracın yarattığı hava turbülansına doğru hareket eder. Bunun iki etkisi vardır, birisi pozitif birisi negatif. Düzlüklerde bu hava koridori 'çekme' etkisi yaratır, aracın arkasındaki hava direncini azaltır ve ufakta olsa performans avantajı sağlar. Bu nedenle geçiş manevrası yapmadan önce araçların sık sık birbirlerine çok yakın olmasının sebebi budur. Sorun ikinci aerodinamik etkenle gelir, virajlarda bulunurken, ikinci aracın kanatlarında azalan hava akımı hareketiyle dramatik bir şekilde aerodinamik downforce azalır ve bu nedenle tutunma azalır. Bunun anlamı arkadaki araç genelde geride kalmak için ya da 'temiz hava'nın olduğu farklı bir viraj çizgisine geçmek için çaba harcayacaktır. Geçiş yalnızca güçle ilgili değildir. Sık sık başarılı geçiş manevraları frenleme esnasında virajın bitiş noktasında ya da basitçe araçtan dolayı ve arkadaki sürücünün daha fazla fren gücüne başvurması durumda gerçekleşir. Benzer bir şekilde eğer pilot daha fazla tutunmaya sahipse (ya da daha güvende, düşük tutunma durumlarında) öndeki araçtan daha farklı radikal bir çizgi seçip virajın orta bölümünde geçiş yapabilir, sıklıkla 'dış kısımdan'. Ön sıradaki pilotlar arasındaki geçiş mücadelesinde en iyi fark pilotun fren noktası ve viraj çizgisi seçimi. Usta pilotlar 'defansif' bir sürüş stili benimseyerek rakiplerini yaklaştırmayabilir, bunun anlamı geçiş riskinin yüksek olduğu virajlarda aracın kanat açısını azaltarak arkada tutmasını sağlıyor. Aracın arkasındaki açıyı daraltmak viraj boyunca apexi daha geç ve hatta daha dışarıdan almaya neden olur, başarılı bir geçiş yapılsa bile bunun sonucu olarak yavaş aracın tekrar öne geçebilir. Bu defansif sürüş stilinin yan etkisi her iki pilotunda yavaşlaması demek. Bu da öndeki araçların yakın mücadelelerden kaçınmasını neden sık sık gördüğümüzün bir nedeni. (trf1) Sertuğ Ünal |
Formula 1'i Tanıyalım - Frenler http://www.trf1.net/files/toyota_fren_654380235.jpg Toyota Fren Sistemi Yavaşlama olayı söz konusu olduğunda Formula 1 araçları şaşırtıcı derecede kuzenleri yol otomobilleri ile benzer niteliklere sahipler. Doğruyu söylemek gerekirse ABS gibi patinajı ve kaymayı önleyici sistemlerin Formula 1 araçlarında kullanılması yasaklandı, günümüz modern yol otomobillerinin bir çoğunda ise yavaşlamayı sağlayan oldukça zeki sistemler bulunuyor. Frenleme sisteminin çalışma prensibi oldukça açık : kinetik enerjinin çıkarılmasıyla nesnenin yavaşlaması. Formula 1 araçları disk frenlere (birçok yol otomobili gibi) sahipler. Dönen diskler (tekerleklere yerleştirilen) hidrolik kaliperlerin hareketiyle birlikte iki fren pedi tarafından sıkıştırılmaya başlanır. Bu dönüşler sırasında büyük ölçülerde ısı ve ışık açığa çıkar. Formula 1 fren diskleri sarı renkte akkor bir hal alır. Aynı yolla tekerlekler üzerine çok fazla güç uygulandığında spin olayı gerçekleşir, aşırı frenleme ise tekerleklerin kilitlenmesine ve frenler lastiğe olan uygun tutunma seviyelerine aşırı yük uygulamış olur. Formula 1'de önceki dönemlerde patinaj önleyici sistemlerin (fren basıncını azaltarak tekerleğin tekrar dönmesine izin veriyor ve sonra mümkün olan maksimum oranda yavaşlamaya devam ediyor) kullanılmasına izin veriyordu fakat bu sistemin 1990'lı yıllarda kullanılması yasaklandı. Frenler bu yüzden Formula 1 pilotlarının yeteneklerinin sert bir şekilde test edildiği durumlardan birisi. Teknik yönetmelikler her bir aracın ön ve arka tekerlekler için iki ayrı su haznesi ile birlikte ikiz devre hidrolik fren sistemine sahip olması gerektiğini öngörüyor. Bu sistem devrelerden birisinin arızalanması halinde frenleme sisteminin ikinci devre sayesinde hala çalışır kalmasını sağlıyor. Frenleme gücünün miktarı ön ve arka devreler arasında kokpitten yönetilebiliyor bu da pilota daha dengeli bir sürüş ya da benzin harcama miktarını ayarlamasına olanak sağlıyor. Normal koşullar altında frenleme gücünün % 60'lık miktarı ön tekerleklere doğru gider, yavaşlama anında yük transferinden dolayı yavaşlatma görevinin yükünü üstlenmiş oluyor (Üzerinde tennis topu varken kaykayla yavaşladığın anda oluşacak durumu düşünün). Formula 1 frenleri deneysel olarak yol otomobilerinde kullanılan sistemlerden daha gelişmiş bir yapıya sahip : Gridde yeralan bütün araçlar karbon fiber bileşenli fren diskleri kullanıyor böylece ağırlık korunuyor ve çelik disklerdekinden daha yüksek sıcaklıklarda çalışma imkanı sağlıyor. Tipik Formula 1 fren diskinin ağırlığı 1.5 kg (American CART serisinde kullanılan aynı ölçülerde fren disklerinin ağırlığı 3 kg). Bunlar özel bileşik fren pedleri tarafından tutulur ve çok yüksek sıcaklıklarda (750 derece Celcious'a kadar) mücadele etme olanağı sağlar. Önceki dönemlerde kullanılan sistemde farklı boyutlarda diskler sıralama turları ve yarışta kullanılabliyordu. Fakat 2003 yılında değişen kurallarla sıralama turlarından sonra araçlar parc ferme'e çekiliyor ve normal tur zamanı süresinde yarış frenlerini takıyorlar. Formula 1'de kullanılan frenler gözle görülür bir şekilide etkinliğe sahip. Modern gelişmiş lastiklerle olan kombinasyonu ile birlikte bir etkileşim oluştururlar ve dramatik bir şekilde frenleme mesafesini azaltılmasını sağlarlar. Formula 1 araçlarının 160 km/sa hızla giderken durmaları için ihtiyaç duydukları mesafe yol otomobillerinin 100 km/sa hızla giderken durmaları için ihtiyaç duydukları mesafeden oldukça az bir mesafeye sahip. Bu yüzden frenlerin bu denli iyi çalışması gerçektende son zamanlarda üreticiler ve FIA arasında geçen teknik diyaloglar boyunca oldukça düşünülen bir durum. FIA frenleme mesafesini arttırarak daha yakın yarışların ve daha fazla geçişlerin izlenmesini amaçlıyor. Bileşenlerdeki ya da tasarımdaki kısıtlamalar fren teknolojisini sınırlamayı içeriyor. Gelecekte fren sistemi ile ildili düşünülen fikirler ise aracın frenlerinin ürettiği enerjiden fazladan motor gücü sağlamayı içeriyor. Böylelikle pilotlar için geçiş yapmayı kolaylaştırmak planlanıyor. trf1 |
Alonso: ''Schumacher Hala Ciddi Bir Şampiyonluk Adayı'' http://www.trf1.net/files/0400x225/f..._289293886.jpg Fernando Alonso, çok geçmeden Schumacher'in tam hızına ulaşmasını beklediğini söyledi. Alman pilot şu ana kadar 24 yaşındaki takım arkadaşı Nico Rosberg'in gerisinde kaldı ve şampiyonada sadece 9 puan elde edebildi. Buna karşın, 41 yaşındaki Schumacher'i kariyerinin son iki yılı olan 2005 ve 2006'da iki kere mağlup eden eden Ferrari sürücüsü Alonso, Alman pilotun hala eskisi gibi rekabetçi olduğundan emin. ''O hala bildiğimiz Michael Schumacher. Ona aynen 3 yıl öncesinde olduğu kadar saygı duyuyorum. Araç daha iyi olduğu zaman gerçek kalitesini göstereceğinden eminim.'' Alonso ayrıca Schumacher'in hala şampiyonluk için ciddi bir aday olduğu konusunda ısrarcı. Bunun yanı sıra Schumacherin aralarında yedi kere dünya şampiyonluğu ve 91 galibiyetin de olduğu rekorlarınının güvende olduğunu düşünüyor. ''Çünkü kurallar çok sıkı. Daha önce Ferrari'de olduğu gibi birisi diğerlerinden çok daha üst seviye olmayacak.'' ''Eğer bana sorarsanız, Schumacher'in rekorları güvende.'' Alonso ayrıca Ferrari'de kendisini şu ana kadar Formula 1'de hiç olmadığı kadar rahat hissettiğini söylüyor ve Maranello merkezli takımın kendisinin son durağı olacağını tahmin ediyor. ''Olay, takımdaki atmosfer. Ferrari'de kendinizi arkadaşlarınızın arasında gibi hissediyorsunuz.'' ''Bana 'güle güle' derlerse bunun anlamı benim için Formula 1 kariyerimi bitirme zamanı gelmiş demektir.'' |
Formula 1 Tek Başlık Formula 1 ile ilgili haberleri bu başlık altında topluyoruz. |
Ecclestone, Kore Konusunda Endişeli Değil http://www.trf1.net/files/400x225/ki...568276854.jpeg Formula 1 CEO'su Bernie Ecclestone, hakkında bu hafta çıkan haberler nedeniyle şüpheler uyanmasına rağmen Güney Kore'de bu sene yarış yapılacağından şüphe etmiyor. Focus'taki haberde tasarımcı Tilke'nin, pistin yetişmesinden endişe ettiği sözlerine yer verilmişti. Daha sonra konu ile ilgili açıklama yapan pist organizatörleri, programanın önünde bile olduklarını belirtmişti. Şimdi de Ecclestone, Çin'e geçmeden önce ziyaret ettiği yer için endişesi bulunmadığını söyledi. Pistin zamanında hazır olup olmayacağını sora Reuters'e Ecclestone "Kesinlikle hazır olacak, eminim. Hiç şüphe yok" dedi. Ecclestone ayrıca Tilke'nin, pistin zamanında hazırlanmasının garanti olmadığını söylemediğini de belirtti. Ecclestone: "Tilke ile görüştüm ve bunu söylemediğini belirtti." Bernie Ecclestone, 2014 Kış Olimpiyatları'na ev sahipliği yapacak olan Rus şehri Sochi'nin, önümüzdeki bir kaç sene içinde bu ülkede yarışları düzenlemek için ilk sırada yer aldığını ekledi. Ecclestone: "Şu anda Rusya'da görüşme yaptığımız 2-3 yer var. Sochi'de yapmamız için büyük bir baskı var" |
Yetkili: ''Bridgestone'un F1'de Kalmasını İstiyorum'' http://www.trf1.net/files/lastik_613662485.jpg Japon lastik tedarikçinin bir yetkilisi, Bridgestone'un F1'de kalmasını istediğini söyledi. Hiroshi Yamada, Bridgestone'un Moto GP programının gelişim departmanı patronu. Motosprint'e açıklamalar yapan Yamada, Bridgestone markası F1'den ayrılırken Moto GP'de muhtemelen şu andaki kontratın sonu olan 2011 yılına kadar kalacağını belirtti. ''Şurası açık ki MotoGP'de harcayacak daha çok paramız olacak çünkü F1 bütçesi çok yüksek. Fakat benim fikrim F1'de de kalmamız gerektiği yönünde çünkü aksi halde marka imajımız oldukça zarar görecek.'' Michelin'in Bridgestone'un yokluğunda önümüzdeki sene F1'e tekrar gireceği söyleniyor. Buna karşın Fransız markası rekabet etmek için en azından bir lastik tedarikçisi daha olmasının yanı sıra lastik sınırlarının 13 inçten 18 inçe taşınmasını istiyor. McLaren'in mühendislik direktörü Paddy Lowe düşük profilli lastikler için takımların Michelin'i destekleyeceklerini onayladı. ''Michelin bu şartla lastik sağlayacaksa onları destekleyecekleri konusunda takımların anlaştıklarını düşünüyorum.'' |
Türkiye`de Saat: 21:43 . |
Powered by: vBulletin Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2