|
Ana Sayfa | Kayıt ol | Yardım | Ortak Alan | Ajanda | Bugünkü Mesajlar | XML | RSS | |
07-02-2007, 13:11 | #11 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| İlan ve reklam gazetenin ve derginin besin kaynağıdır. İlan ve reklam alımına dikkat edilmediği takdirde yayın yöneticilerinin başı derde girebilir. Gazete ve dergilerde, haber ve reklamın da birbirinden net çizgilerle ayrılması, haber formunda hazırlanmış ilan ve reklamların bir köşesinde ”Bu bir ilandır” notunun konulması basın ahlâkına uygun olacaktır. II. BÖLÜM DERGİ TASARIM Tasarım; günümüzde oldukça sık kullanılan, etkileyici bir sözcüktür. Tasarım; bir model, kalıp ya da süsleme yapmak değildir. Bir tasarım kendi içinde bir yapıya ve bu yapı arkasında bir planlamaya sahip olmalıdır. Bütün sanatların temelinde bir tasarım olgusu bulunmaktadır. Tasarım eylemi, oluşturulacak yapının organizasyonu ile ilgili her türlü faaliyeti içine almaktadır.[1] 1.1. Kapak Tasarımı Tasarım ilkelerinin en önemlilerinden bir tanesi bütünlüktür. Dergi kapağı tasarımlarında da bütünlük çok önemlidir. Kapakta kullandığımız görsel elemanlar birbirini tamamlayan, birbirleriyle örtüşen ve anlamlı bir kompozisyon oluşturacak nitelikte değillerse bütünlük yok demektir. Böyle bir durumda derginin hedef kitle tarafından beğeni kazanması büyük ölçüde zorlaşacaktır. | ||
|
07-02-2007, 13:11 | #12 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Tasarımda bütünlük oluşturmak için farklı yöntemlerde düşünebiliriz. Bordür: Tasarımın etrafını saran bordürle bütünlük oluşturmada önemli rol oynar. Tasarımın dört tarafını çevreleyen bordürler arasındaki renk, ölçü, stil gibi benzerlikler bir tasarımı bütünlük ilkesine ulaştırabilir. Hedef kitle bordürle diğer elemanlar arasında kafasında bir bağlantı oluşturarak bütünlük ilişkisini kurar. Aralıklar: Bir tasarımda, gerekli yerlerde gözü rahatlatıcı aralıklar bırakarak bütünlük sağlanabilir. Kenar bölgelere yakın bölgelerde kullanılan boşluklar bordü7rlerle benzer nitelik taşır, ancak bordürler gibi ölçü ve kalıplaşmış biçimler değillerdir. Düz Çizgi: Tasarımdaki görsel elemanların dağınık görünmesini engellemek için genellikle düz çizgi kullanılır. Bu çizgiler bazen görünür biçimde, bazen de gizli kullanılır. Resimlerle yazı düzenini aynı hizaya kaplamak için de çizgilerden yararlanılır. Üç Nokta Yöntemi: Tasarımcı, kompozisyon üzerinde belirleyeceği üç odak noktasını tasarımın bağımsız birimlerini birleştiren unsurlar olarak kullanabilir. Tek sayılardan oluşan gruplar arasında, çift sayılara göre daha iyi orantılar kurulabilmektedir.[1] | ||
07-02-2007, 13:11 | #13 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Dergi kapağı tasarımı için vurgulamada çok önemli bir unsurdur. Tasarımı yapmadan, öncelikle vurgulayıcı unsurun ne olacağına karar vermek gerekmektedir. Belirleyeceğimiz unsur konunun içeriğine, alıcının tutumuna ve hitap ettiğimiz hedef kitlenin özelliklerine göre değişebilir. Vurgulama konusunda çok önemli bir unsur vardır. Tasarım üzerinde vurgulamak istediğimiz nokta konusunda kararsız kalıp birkaç noktayı birden vurgulamak istersek vurgulama diye bir olay kalmayacaktır. Bunun sonucunda tasarımın etkileyici özelliği de büyük ölçüde azalacaktır. Bu tasarımlama kalıplaşmış ilkeler dışında kendi duygumuzu, kişisel özelliklerimizi de katarak farklı bir tarz yaratmalıyız. Böylelikle yaratıcılık taşıyan tasarımlar ortaya çıkarabiliriz. 1.1. Dergilerde Tipografi Tipografi terimi ilk kez Johann Gutenberg’in metal harflerini tanımlamakta kullanıldı. En yaygın ve vazgeçilmez grafik iletişim unsurlarından biri olan tipografinin birincil işlevi “okumak”tır grafik tasarımcı tipografi dilini iyi tanımak ve kullanmak durumundadır. Bir tasarımda kullanılan tipografik karakterlerin seçimindeki en önemli şarkı bu malzemeyi en son kullanacak olan okuyucunun, yani hedef kitlenin gereksinimleridir. | ||
07-02-2007, 13:11 | #14 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Dergilerde tipografik düzenleme yapılırken öncelikle kullanılacak fonta karar verilir. Seçilen font konunun içeriğine uygun olmalıdır. Metinlerde genel olarak düz, sade fontlar tercih edilir. Örneğin; Time News Roman BT, Arial BT. Metinlerde yazı büyüklüğü 8-9 punto arasında değişebilir. Ancak başlıklar vurgulayıcı olması açısından daha büyük kullanılır, 12-13 punto gibi. Metinlere giriş yapmadan önce konuyla ilgili yapılan kısa açıklamalarda italik ve metindeki yazılara göre 1 yada 2 punto daha büyük kullanılır. Bu kısımlarda farklı renkte kullanılabilir. Tipografik düzenleme ile fotoğraflar arasında uyumlu bir bloklama yapılmalıdır. 1.1. Dergilerde Fotoğraf ve İllüstrasyonlar Fotoğraf ve illüstrasyonlar bir derginin görsel unsurlarıdır. Dergiler çoğunlukla renkli yayımlardır. Ancak konuya göre siyah-beyaz fotoğraflar da kullanılabilir. Bu fotoğraflar çok iyi seçilmelidir ki, bakıldığında konunun özünü yansıtabilsin. Fotoğraflar yerine göre çok büyük yada küçük olarak kullanılabilir. Fotoğraf ve illüstrasyonun birincil işlevi, metinde sözü edilen bir olguyu görselleştirmesidir. Fotoğraf ve illüstrasyonun boyut, biçim, tarz açısından yanlış seçilmesi yanlış kullanılmış bir cümleye benzetilebilir; anlaşılması çok zordur. İyi seçilmiş bir görsel unsur da hedef kitlenin dikkatini çeker, kültür ve beğeni düzeyini yükseltir ve akılda kalıcı olur. | ||
07-02-2007, 13:12 | #15 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Dergilerde kullanılan illüstrasyonlar illüstrasyon türlerinden yayın illüstrasyonlarına girer. Yayın illüstrasyonları gazete, dergi, kitap ve ansiklopedilerdeki makale, haber, öykü, şiir ve açıklamalara eşlik eder. Bu illüstrasyonu çizecek olan kişi metin hakkında geniş bilgiye sahip olmalıdır. Çünkü bu metnin özünü, resim diline yansıtmak durumundadır. Örneğin dergide turizmle ilgili bir metin için yapılacak illüstrasyona, o yerin doğal güzellikleri ve tarihi özellikleri koyulmalı ki konu anlaşılabilsin. 1.1. Dergilerde Sayfa Düzenlemesi Sayfa düzeninde öncelikle okunabilirliğe dikkat etmeliyiz. Yazılar düzenli bloklar halinde yerleştirilmelidir ve bu bloklar arasında bütünlük oluşturmalıdır. Dergi kolay, rahat, akıcı ve hatasız biçimde okunabilmelidir. Grafik tasarımcı sayfada fotoğraf, illüstrasyon, alt ve ana başlık, resimlerin alt yazılarını yerleştirirken okuma sürecinin hem entelektüel hem de optik yönlerini dikkate almalıdır. Dergi satılma amaçlı yapılan bir yayımdır. Bu nedenle ilk görüşte hedef kitlenin ilgi odağı olmalı ki, amacına ulaşsın. Bunda kapak tasarımının yanı sıra iç sayfalardaki düzenin de büyük ölçüde etkisi vardır. Sayfanın düzeni ne kadar iyi olursa, okuyucu o kadar okumaya yönelir. | ||
07-02-2007, 13:12 | #16 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Dergi elimize aldığımızda iki tarafa düz olarak açılabilmelidir. Sayfalarda bulunan tüm basılı kısımlar belirli bir bakış açısından izlenebilmelidir. Sayfa üzerindeki yazı alanı ve kenar boşlukları (marjlar) önceden belirlenmiş olmalıdır. Teknolojinin son derece gelişmiş olduğu günümüzde, kapak ve sayfa tasarımları önceden elde hazırlanmış olan taslaklara bağlı kalarak bilgisayarlarda yapılabilmektedir.[1] Günümüzde gazete ve dergilerde yazı oranı giderek azalırken, fotoğraf ve çizimlerin oranı gittikçe artıyor. Bilgisayarlı dizgi sistemleri, yazıyı bile çok çeşitli renk ve karakterdeki hurufat aracılığı ile görselleştirmiş durumdadır. Sayfalardaki grafik tasarım öğeleri, derginin içeriğini gölgeleyecek nitelikte vurgulanmamalıdır. | ||
07-02-2007, 13:12 | #17 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| ÜNİVERSİTEMİZ TARAFINDAN DÜZENLENEN AYLIK BÜLTEN Üniversitemizi tanıtmak için ve haber amaçlı çıkartılan bir dergidir. Süreli bir yayındır, aylık olarak yayımlanır. 1.1. Bülten Nedir? Bülteni öncelikle genel anlamda açıklayalım. Kurumun çalışmalarından ilgili kişi ve grupları bilgilendirmek amacıyla,belirli zamanlarda yayınlanan çok sayfalı mektuplar, bülten olarak adlandırılır. Bültenler daha çok iç halkla ilişkiler çalışmalarında kullanılmaktadır. İç halkla ilişkiler çalışmalarında, çoğaltılarak duyuru panolarına asılan bültenler, işgörenlerin kendileri ve kurumlarıyla ilgili haberleri ve yapılan çalışmaları, alınan kararları öğrenmelerine yardımcı olurlar. Bir kitap düzeninde hazırlanan bültenlerde çekici, renkli bir kapak, içindekiler gösteren bir bölüm ve kuruma ilişkin haber, resim, fotoğraf ve yazılar bulunur.[1] Üniversitemiz bünyesinde çıkartılan bülten ise biraz daha farklıdır. Üniversitemizin halkla ilişkiler faaliyetinin bir parçası olarak yayınlanıyor. Bülten, üniversitemizin halkla ilişkiler mesajlarının hedef kitleye ulaştırılmasında bir araç olarak kullanılıyor. 1.2. Kapak Tasarımı Kapak tasarımı, genel tasarım ilkeleri çerçevesinde yapılmaktadır. Görsel unsur olarak çoğunlukla fotoğraf kullanılır. Fotoğraflar derginin içinde yer alan en çarpıcı haberler seçilir ve bunlar gözü rahatsız etmeyecek şekilde kolay yapılır. Tipografik unsurları kullanarak kapak tasarımları yapılmaya çalışılmış ancak fotoğraf kadar etkili olmadığı için kullanılmamıştır. | ||
07-02-2007, 13:12 | #18 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| En uygunu kapak tasarımı; fotoğraf ve tipografinin birlikte kullanılmasıdır. Kapaklarda vurgulama çok önemlidir. Hangi haberi vurgulamak istiyorsak, o haberin başlığını diğerlerine göre daha büyük ve farklı renk kullanarak dikkat çekmesini sağlayabiliriz. Üniversitemizin son aylarda çıkan bültenlerinde daha çok grafiksel görüntüler, çizgisel çözümlemeler ve çarpıcı bir tipografik düzen kullanılmıştır. 1.1. İçeriği Genel olarak haber içeriklidir. Üniversitemizde oluşan gelişmeler, aynı zamanda ilde oluşan kültürel ve sosyal gelişmelere de yer verilir. Düzenlenen konferanslar, seminerler, sempozyumlar, sergiler, çeşitli eğlence programları bültenin içeriğinde bulunur. Çeşitli kültürel etkinlikler (tiyatro, konser, parti, festival vb) de bülten de yer alabilir. Fakültelerin kendi içinde düzenledikleri etkinlikler, üniversitemizin diğer üniversitelerle olan ilişkisi, fakülte yöneticilere ilişkin haberlere de yer verilir. Bültenimizde üniversiteye ilişkin haberler, fotoğraflar ve yazılar bulunuyor. | ||
07-02-2007, 13:13 | #19 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 1.1. Sayfa Düzenlemesi Sayfa düzenlemesine ilk olarak zemin hazırlamadan başlanır. Hazırlanan zemin, sayfada gizli yada görülebilir şekilde kullanılan eksenlerle desteklenir. Yazılar, fotoğraflar ve illüstrasyonlar uygun biçimde bloklanmalıdır. Bir sayfada örneğin fotoğraflar sağa dayalı, yazılarda bunu takip eden şekilde yerleştirilir. Yazılar yada resimler sayfa kenarlarına tamamen dayanmalıdır. Eğer kenara dayalı yapılırsa basım ve kesim aşamasında problemler yaşanması muhtemeldir. Dergi sayfaları arasında bütünlük mutlaka sağlanmalıdır. Dergi açıldığında karşılıklı iki sayfa birbirini takip etmelidir. Sayfalarda açıklık ve rahatlatıcı unsurlar çok önemlidir. Hedef kitle sayfaya baktığında, boğulup gitmemeli; rahat bir şekilde anlayabilmelidir. Dergi sayfaları katlanıp, kesildiklerinde doğru bir sıra izlemelidir. Bu nedenle bütün sayfalar, baskı yapılacak kağıt tabakası üzerine belirli bir metotla yerleştirilir. Kağıt tabakaları genellikle 4, 8, 16 yada 32 sayfadan oluşan birimlere bölünmektedir. Bu birimlere ülkemizde “forma” adı veriliyor. 1.2. Tipoğrafik Düzen Metin düzenlemelerinde beş temel yaklaşım bulunmaktadır: a) İki taraflı bloklama b) Soldan bloklama c) Sağdan bloklama d) Ortadan bloklama | ||
07-02-2007, 13:13 | #20 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| a) Asimetrik bloklama Üniversitemizin çıkarttığı bültende ise, genel olarak iki taraflı blok lama yapılmaktadır. Yazı karakteri olarak düz ve okunaklı fontlar seçilmelidir ki kolay rahat akıcı ve hatasız olarak okunabilsin. Sayfa üzerindeki yazı alanı ve kenar boşlukları önceden kararlaştırılmış olmalıdır. Bütün tasarımcıların ortak amacı kusursuzluğa ulaşmaktır.Bunun için ilk yapılacak şey, derginin içeriğine en uygun yazı karakterinin belirlenmesidir ve yazı büyüklüğüne çok dikkat edilmelidir. Ne çok büyük olmalı ne de çok küçük olmalıdır.Ortalama olarak dokuz on punto arsında değişim gösterebilir.Sayfadaki resimler ile yazılar arasında bütünlük sağlayacak biçimde blok yapılmalıdır. Tasarımda göz rahatlatıcı boşluklar bırakılmalıdır 1.1. Çıkış Aşamaları Üniversitemiz bünyesinde çıkartılan bültenin oluşumunda teknik eleman olarak iki adet G3 ve G4 macintosh bilgisayar bir adet profesyonel masa üstü scanner bir adet lazer yazıcı (ön çıktıları almak için), profesyonel fotoğraf makinesi, dijital fotoğraf makinesi cd writter, harici hart disk bulunmaktadır. Oluşum aşaması için ilk olarak, muhabirler haberleri toplayıp fotoğrafları çektikçe grafikerlerin kullandığı tasarım bilgisayarlarına aktarılıyor. Burada fotoğraflar taranıp zeminler ve görsel malzemeler TİF formatında üç yüz dpi CMYK olarak hazırlanıp kullanılıyor. Sayfa mizampajları için ise quark ekspres programında çalışılıyor, dokümanlar burada birleştiriliyor. Çıkartılan tasarım üst yönetim tarafından onaylanıyor daha sonra film aşamasına gelindiğinde, film çıkış merkezine yani reprodüksiyon merkezine harici diskle gönderiliyor. Matbaa için renk ayırımı yapılıyor ve matbaaya sevk ediliyor. | ||
Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |