![]() | |
| Ana Sayfa | Kayıt ol | Yardım | Oyun Alanı | Ajanda | Arama | Bugünkü Mesajlar | Forumları Okundu Kabul Et XML | RSS | |
| | #11 | ||
| Guest
Mesajlar: n/a
| Terzilik dersiyle de biraz iştigal edildikten sonra muhavereye hıtam verdiler. Gelecek hafta yine görüşülmek üzere yekdiğerinden müfarakat ederlerken biri öbürüne dedi ki: - Gelecek hafta gelirseniz yine bu gibi istifadeli muihaverelerde bulunuruz. Bakalım bu sefer (Hanımlara Mahsus Malumat) kısmında ne gibi eserler göreceğiz. -Geleceğimi va’d ederim. İCLAL No.: 15 Sayfa 31 14 Rabi’ul Ahir 1313 Tenbih 5 Kitabımızın hüsn-i letafetini bozan tenafür-ü huruf ve tenafür-ü kelimat ve garabet ve kıyasa muhalefet ve za’if-i telif ve ta’kıd ve tekrar ve tetabu-ı izafet sırasıyla bast ve beyan olmuştu. Hatalı ve tashihli numunelerimizde görüldüğü üzere onlardan hali bulunan ibareler cidden hoşa gidecek ve sevilecek bir tarz ve şivede olup alel mezkur mevcut olan ibarat ise çirkin sıkıntılıdır. Bunlardan başka bir de harif-i atf olan vavın ibare arasında tekrarı muhal-i fesahat add olunmuştur. Çünkü kıra’etde lisana sıklet ve rekabet vermektedir. Mesela: “Muallime-i farısi ve muallime-i tarih ve hesap ve hüsn ü hat geldiler ve şakirden ve bevap-ı vesa’ire henüz gelmediler:” Cümlelerinde birbiri ardınca irad olunan (vav) lar ibarenin letafetini muhal olduğundan haric-i fesahattir. Binaenaleyh ilk dersimizden beri sebat ve ta’dad olunan nekayisden salim olarak tanzim-i kelama (dikkat olunmalıdır ki) ifademizin letafet maddiye ve maneviyesi hasıl olarak fasih ve baliğ ünvan-ı ehraz edebilsin. Zira tenafür-ü huruf ve kelimat ile tekrar ve tetabu-i izafetden selamet (ahenk-i ifadeyi) ve ta’kid-i ma’nevi ve lafzi ve zai’if-i telif ve garabet ve kıyasa muhalefetden tevki (vuzuh-u ifade)yi ve külfetli suretde tanzim-i kelama uzanılmayıp elfaz-ı mekalıka ve tabirat-ı münsec’a istimal olması (tabiyyet) ve sadeliği istihsal ile üslup-u ifadeyi tanzim ve ekmal eyler. KAVA’İD İki kelime-i Arabiyye sıfat, mevsuf edilmek istinyalince mevsufu müzekker ise sıfat dahi müzekker, mevsuf müennes ise sıfat dahi müennes olur. Kava’id-i Arabiyye, kelime-i fasiha kitab-ı kadim, gibi. Bu kaide lisanımızda o kadar şiddetli değildir. (Şive-i Osmani) kaide-i Farısi üzre dahi sıfat ve mevsuf kabul eder. | ||
|
| Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın |
| Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| Seçenekler | |
| Stil | |
| |
![]() | ![]() |