Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi


Geri git   Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi > Eğitim Öğretim > Dersler - Ödevler - Tezler - Konular > Bæsın Yayın

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 07-02-2007, 12:00   #61
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Almanya'da ilk önce Will Baumeister yeni renk ve biçim etkileri sağlamak amacıyla 1950'lerde Stuttgart'ta elek baskıcı Leolpold Domberger ile çalışmaya başladı. Daha önceki bütün tekniklerden başlıca ayrılığı boyaların doğrudan kağıda serilmesi, sürülmesi, böylece koyultularda incelikli ayrımlara olanak kalmasa da büyük bir renk yoğunluğu sağlanabilmesidir."[1]
İpek baskının Will Baumeister'i etkileyen renk ve biçim etkileri yanında Fotogerçekçilik, Op Art, Pop Art, Kavramsal sanat vb. gibi türlü anlayış ve eğilimlerin uygulanmasında sanatçılara sağladığı geniş olanaklar nedeniyle de ilgi çekmiştir.
Bundan dolayı da bir çok gravürcü ve ağaç baskı sanatçılarının ipek baskıya ilgi duyduğu görülür. Yine 1921 yılında yapılan Alman grafik sergisinde sanatçıların bir çoğunun pentürcü sanatçı olduğu görülür.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:00   #62
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

"Orta Avrupa'nın Grafik sanatlarda önde gelen ülkeleri olan Avusturya, Macaristan, Polonya ve Çekoslovakya'da ipek baskı oldukça önemsenen bir sanat yöntemidir. Frenc Czinke tüm baskı tekniklerini ipek baskı ile birleştirerek kullanan ünlü bir Macar sanatçısıdır. Yugoslav sanatçısı Boris Bucan'ın büyük boyutlu grafik tasarımları ipek baskı ile üretilmiş eserlerdir."[1]
İpek baskı diğer baskı teknikleri gibi önceleri sanatsal amaçlı değil röprodüksiyon, çoğaltma gibi işlevler için kullanıyordu. Daha sonraları sanatçılarca, reklam, grafik tasarım ve farklı bir resim dili oluşturmada benimsenmesi ipek baskının bienal ve trienallerde layık olduğu yerini aldığı görülmektedir. Nitekim 4. bienalde yer alan ipek baskı çeşitlerini de buna örnek olarak gösterebiliriz.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:01   #63
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

3.2. Serigrafide Baskı Hazırlığı Ve Baskı İşlemleri

İpek baskı uygulamanın her aşamasında öyle ince ayrıntılar vardır ki yeterli ve gerekli titizlik gösterilmediğinde istenen sonucun alınması imkansızdır. Serigrafide birbirinden farklı işlemlerin ard arda sıralanması söz konusudur. Bu sıralamada meydana gelebilecek basit bir aksaklık, sonucu olumsuz hale getirilebilecektir. Bu nedenle gerekli işlem basamaklarının en ince detaylarına kadar sıralanmasında yarar vardır.
Ø Amaca uygun bir elek - ipek seçimi,
Ø Elek ölçülerine uygun, temiz, sağlam ve gönyeli bir çerçeve,
Ø Eleğin – ipeğin bu çerçeveye gerektiği şekilde gerilmesi,
Ø Germe sırasında meydana gelebilecek kirlenme ve yağlanmaya karşı deterjanlı su ile yıkanması, (Kirlenme ve el değmelerinden meydana gelebilecek yağlanma ve ıslaklık eleğe sürülecek emülsiyona benzer )
Ø Gerekli miktar kadar alınan emülsiyonun 1/10 oranında hassalaştırıcı ile iyice karıştırılması, bu karışımın en geç 3-4 saat içerisinde kullanılması,
Ø Emülsiyonun az ışıklı bir ortamda çok ince bir film tabakası oluşturacak şekilde tüm elek yüzeyine düzgün bir gönye ya da cetvel yardımıyla sıyrılarak sürülmesi, akma ve yığılmalara fırsat verilmesi. Gerekirse 1. İşlem kuruduktan sonra 2.kez aynı işlemin tekrarlanması.[1]
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:01   #64
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Ø Tercihen kırmızı ışıklı ve karanlık bir yerde toz almayacak ve elek kısmı herhangi bir yere deymeyecek şekilde kurutulması. Eğer kurutma işlemi fönle yapılacaksa fön uzaktan tutulmalı ve ısı 30 0C geçmemelidir . Aksi halde elek yanabilir veya emülsiyon özelliğini kaybedebilir .
Ø Hem emülsiyon hem de emüsliyon sürülmüş elek 3-4 saat içinde kullanılmalı pozlandırılmalı ve yıkanmalıdır .
Ø Resim, şekil, yazı ve motifin temiz ve istenen nitelikleri taşıyacak şekilde hazırlanması.
Ø Pozitifin ışık masasına okuma yönünden, çalışıldığı yönden yerleştirilmesi. Eğer üsten pozlama yapılacaksa pozitifin eleğin içine yerleştirilmesi ve üzerine kalın bir cam konulması.
Ø Pozlanmanın tercihen vakumlu poz makinelerinde yapılması, yoksa normal ışıklı poz masası kullanılırken masa camı –pozitif – elek sırasının izlenmesi. Eleğin içine sıkıştırmayı sağlamak için kalın bir keçe yerleştirilmesi. Keçenin üzerine de düzgün kenarlı ve eleğin iç ölçülerinden biraz daha küçük boyutlarda sunta konularak ağırlık oluşturulması.
Ø Pozlama süresinin test edilerek önceden saptanması, poz saati ile ayarlanması, süre kaçırmalarını önlemek için mutlaka poz saati veya alarmlı saat kullanılması.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:01   #65
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Ø Pozlamadan hemen sonra basınçlı su ile eleğin içten ve dıştan her yanın yıkanması, açılması gereken
Gözeneklerin tam olarak açılması sağlanıncaya kadar yıkamaya devam edilmesi,
Ø Yıkama sırasında elek üzerine el sürülmemesi. Gerektiğinde basınçlı su verilerek zor açılan gözeneklerin açılması.
Ø Yıkama tamamlandıktan sonra eleğin eğik veya yatay olarak temiz bir yerde kurumaya bırakılması, eğer iş ivedi olarak yapılacaksa, birkaç dakika bekledikten sonra fön ve benzeri kurutucularla kurutulması.[1]
Ø Kuruyan şablonun kontrol edilerek gereken yerlerin rütuşlanması,
Ø Serigrafi tezgahına eleğin bağlanması ve tezgahın basım için hazırlanması,
Ø Eleğin baskı yüzeyine yapışmayacak ve sadece raglenin-sıyırgacın bastığı noktadan temas edecek şekilde yükseklik ayarının yapılması,
Ø Üzerine baskı yapılacak maddenin kaymaması ve her baskıda aynı noktaya gelebilmesi için tespit noktalarının iyi ve sağlam ayarlanması,
Ø Baskı tezgahının, üzerine baskı yapılacak maddelerin ve baskıların konulacağı kurutma raflarının veya kurutma masalarının birbirine yakın fakat baskı akışını engellemeyecek şekilde yerleştirilmesi,
Ø Eleğin üzerindeki resim alanının tümünü bir harekette kavrayacak şekilde bir raglenin-sıyırgacın seçimi ve düzgünlüğünün kontrol edilmesi,
Ø Basım sırasında eleğin kenarlarında boya sızmalarına fırsat vermemek için gerekli miktarın istenen kıvamda hazırlanması,[2]
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:01   #66
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Baskı yüzeyinin veya üzerine baskı yapılacak maddenin baskı tezgahına – baskı düzeneklerine yerleştirilmesi.
Çoğaltma, aynı resmin şeklin ya da yazının birden çok basılması ve her basımda aynı sonucun alınması serigrafinin – ipek baskının temel özelliğidir. Bu özelliğin sağlanması baskı eleğinin serigrafi tezgahına ya da serigrafi düzeneklerine tutturulması, baskı yüzeyinin baskı masasına yerleştirilmesi (tespiti) ve elek yüzeyi ile madde yüzeyinin yükseklik ayarı gibi işlemlerin gerçekleştirilmesine bağlıdır.
Bir diğer önemli işlem de baskı maddesinin tezgah üzerine ve eleğin altına yerleştirilmesidir. Baskı maddesi kağıt, karton, mukavva vb. az yüksekliğe sahip ise tespit ona göre yapılmalıdır. Kitap, kutu, saat, kalem, sigaralık vb. gibi kübik ya da prizmatik hacimli maddeler ise yükseklik ayarı ile birlikte baskı sırasında maddenin alıp –yerleştirilmesi ile bozulmayacak dirençli bir sabitleme yapılmalıdır. Silindirik yüzeyli maddelere baskı yapılırken özel tezgahlarının ayarlarına dikkat edilmelidir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:01   #67
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Çok renkli baskılarda esas alınan köşe ve kenarın karışmasını önlemek için her baskıda baskıyı yapan en yakın sol köşe ona bağlı sağ alt kenar esas alınmalıdır. Böylece bir uygulama ile baskı yüzeyi boyutlarında meydana gelebilecek değişmeler yanlış yönde basmalara neden olmayacaktır.[1]
3.2.1. Baskı İşlemi

Ø Boyanın elek üzerine resim alanının dışına gelecek şekilde ragle boyu kadar dökülmesi (resim alanına kesinlikle boya dökülmemelidir. )
Ø Raglenin boyu ne olursa olsun iki elin bütün parmaklarınca kavranması, (çok küçük ragleler tek elle tutulabilir.)
Ø İki elle iyice kavranan ve 70 ile 45 derece arasında bir eğimle tutulan raglenin uygun bir basınçla ve düzenli bir şekilde çekilmesi (boyanın gözeneklerden geçerek yüzey üzerinde görüntünün oluşması sağlanır. Görüntü gerektiği gibi oluşmamışsa ya boyanın az gelmesinden, ya basıncın yetersizliğinden ya da raglenin ağız yapısının düzgün olmayışından kaynaklanabilir. Ayrıca eleğin açılmaması ve yıkama yetersizliği nedeni ile artıkların eleğin gözeneklerini kapaması baskıda olumsuzluklar yaratır. Bir başka neden pozlama süresinin çok poz verilerek geçirilmesi ve az poz vererek tam oluşmamasıdır.
Ø Raglenin çekilmesi ve istenen sonucun alınmasından sonra eleğin kaldırılması, baskının kuruma kabına yerleştirilmesi,
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:02   #68
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Ø Yeni baskı yüzeyinin elek altındaki tespit yerine yerleştirilmesi ve baskının sonuca kadar sürdürülmesi,
Ø Baskı bitiminde elek üzerindeki artık boyaların boya kabına alınması, tezgah üzerine bir temizlik muşambası serilerek temizleme işleminin yapılması.[1]
3.2.2. Baskı Sonrası Elek Temizliği

Ø Temizlik muşambası üzerine serilen gazete kağıtları yardımı ile eleğin yüzeyindeki atık boyaların uygun temizleyicilerle temizliği,
Ø Elek gözeneklerinde kalabilecek en küçük bir boya kalıntısının bile eleği kullanılmaz hale getirebileceği, bu nedenle temizliğe gereken önemin verilmesi, raglenin temizlenmesi,
Ø Deterjanlı su ile eleğin yıkanması, emülsiyonun temizlenmesi için çamaşır suyu ya da serisil78’in eleğin iç ve dış yüzeyine fırça ile sürülmesi, 10-15 dakika bekletildikten sonra tazyikli su ile iyice yıkanması,
Ø Emülsiyon temizliği yapılan eleğin kontrol edilmesi, kalmış olabilecek lekelerin selülozik tinerle ya da seripak 79 gölge silici ile çıkarılması ve eleğin yeni bir iş için hazır hale getirilmesi.[2]

3.2.3. Serigrafi Boyalarının Kuruma Süreleri

"Serigrafide kullanılan boyalar farklı kuruma sürelerine sahiptir. Bu süreler boyaların yapılarına, baskı ortamının ısı durumuna ve basılan yüzeyin yapısına göre farklılıklar gösterir. Selülozik yapılı boyalar çift bileşikli –çift karışımlı boyalar ve tekstil boyaları çok çabuk kuruyan boyalardır. Çabuk kurumayı önlemek için bazı boyaların içine geciktiriciler katılır. Sentetik boyalar genellikle geç kuruyan boyalardır. Özellikle matbaa boyalarında kurumayı hızlandırmak için kurutucu solventlere (kurutucu eriyiklere )ihtiyaç duyulur. Sentetik boyaların mat yapıları da çabuk kuruyan boyalar grubuna alınabilir. Boyaların kuruma süreleri ne olursa olsun toz emen, toz kapan bir özelliğe sahiptirler. Bu nedenle baskı mekanlarının temizliği yönünden kurutma raflarına ve kurutma düzeneklerine hem temizlik hem de derli toplu olma açısından önem vermek gerekir. Kurutma düzenlerinin bir diğer görevi de boyaların baskı yüzeyinde kendi özelliklerine göre tam olarak kurumalarını sağlamak, birbirine yapışma, sürtünme, çizilme gibi olumsuzluklara uğramalarını önlemektir."[3]
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:02   #69
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

3.3. Ofset Baskı Tekniği

Üç temel baskı tekniği arasında en yenisi, ofset baskı tekniğidir. Bu teknik, Bavyeralı Alois Senefelder’in 1799’da bulduğu litografik baskı (taşbaskı) tekniğinin rafine edilmiş biçimidir.
Litografik baskı tekniğinin ticari biçimine “Ofset baskı” adı verilir. Litografi tekniğinde kalıp olarak kullanılan taş, ofset baskıda yerini baskı silindirini çevreleyecek biçimde üretilen ince ve esnek metal bir levhaya bırakılır.
3.3.1. Ofset Baskı Tekniğinin Özellikleri

a) Çeşitli boyutlardaki siyah – beyaz ve renkli çalışmalar, ofset baskı tekniğiyle ekonomik olarak basılır.
b) Ofset baskı tekniği standart bir baskı kalitesinin sağlanmasında tipografik baskı ya da tifdruk baskı tekniğine göre fazla daha dikkat ve özen gerektirir.
c) Kalıp kopyalama işlemi diğer baskı tekniklerine göre daha ucuzdur.
d) Montajının negatif ya da pozitif filmle yapılmasına bağlı olarak baskı kalıbı da pozitif ya da negatif olarak hazırlanabilir.[1]
e) Ofset baskı tekniği ile parlak ve düzgün yüzeyli kağıtlarda en yüksek baskı kalitesine ulaşılır. Bunun yanında mat ve kaba grenli kağıtlarda da iyi sonuçlar alınabilmektedir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 12:02   #70
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

a) Baskı aşamasında yapılan her düzeltme, yeni bir kalıbın hazırlanmasını gerektirir. Ama ofset baskı kalıpları tipografi ya da tifdruk kalıpları kadar pahalı değildir.
b) Prova baskılar özel prova preslerinde ya da standart ofset preslerinde yapılmalıdır. Seri üretime yönelik ofset preslerinde yapılan prova, baskının maliyetini yükseltir.
c) Ofset baskı tekniği, yaratıcı düşüncelerin kağıda aktarılmasında grafik tasarımcıya geniş imkanlar sunar.
d) Tipografik ve tifdruk baskı kalıplarına ters olarak aktarılan imge, ofset baskı kalıbına düz olarak aktarılır.
3.4. Tipografik Baskı

Baskı tekniklerinin en eskisi ve aynı zamanda en kolay anlaşılır olanı; tipografik baskıdır. Çocukluğumuzda yaptığımız patates baskılar, lastik damga ve mühürler tipografik baskı tekniğinin en bilinen örnekleridir.
  Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Türkiye`de Saat: 01:07 .

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2

Sitemiz CSS Standartlarına uygundur. Sitemiz XHTML Standartlarına uygundur

Oracle DBA | Kadife | Oracle Danışmanlık



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580