Beşiktaş Forum  ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi


Geri git   Beşiktaş Forum ( 1903 - 2013 ) Taraftarın Sesi > Eğitim Öğretim > Dersler - Ödevler - Tezler - Konular > Bæsın Yayın

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 07-02-2007, 11:42   #41
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.3.2. Islak Kazı Tekniklerinin Uygulanması

“Madeni levha üzerindeki çeşitli verniklerin kazınıp yırtılmasıyla yapılan çizgi ve dokuların asitler tarafından kemirilerek oyulması işlemine ıslak kazı denir. Bu işlemde madeni levha aside dayanıklı bir vernik veya asfaltla kaplanır. Kuruduktan sonra çeşitli sivri aletlerle desen levha üzerine işlenerek verniğin altından çıkan madeni kısım asit banyosunda kemirtilir. İndirgeme işlemi tamamlandıktan sonra levha yüzeyi asfalt ve vernikten temizlenir sonra boya verme işlemine geçilir. Islak kazı tekniğinde kullanılan malzemeler kuru kazıma tekniğinde kullanılan malzemelerin aynısıdır.
2.3.2.1. Çizgisel Dağlama

Kuru kazıma tekniklerinde direk müdahale ile yapılan çizgiler nadiren değiştirilebilir. Ancak dağlama yönteminde oluşan desenin çizgisini tamamlamak için çalışma sırasında çizgi aniden bükülür ya da yön değiştirirse sanatçı değişik uç kullanarak levha yüzeyinde daha geniş çizgi efekti elde edebilir.
Çizginin verimini artırmak ve resme tonal bölgeler veya şekiller eklemek için baskı kalıbı yüzeyi değişik yoğunlukta tozlama (Aquatint) veya yumuşak zemin (Soft graunt) tekniklerle kolayca elde edebiliriz. Asitle yedirme yöntemiyle elde edilen bir çizgi belli belirsiz çizgilerden 1/8 genişliğinde derin siyah çizgilere kadar çeşitlilik gösterir. Hatta katmerli kalem darbeleri kullanılarak daha geniş çizgiler elde edilebilir. Çelik kalemle oluşturulan çizgiler gibi koyu (yoğun) siyah baskı elde edilebilir.[1]
Sanatçının plaka üzerinde yapmak istediği düzeltmeleri resmin diğer alanlarını bozmadan yeniden çizimi gerektiğinde plakanın üzeri yeniden kapatılır. Gerekli düzeltmeler istenen yerlerde yapılarak düzeltme sağlanabilir. Tek bir dağlama kalıbını bir çok renkle boyayarak renkli bir baskı elde etmek mümkündür. Dağlama yöntemiyle hazırlanan çukur baskı (intaglio) kalıpların, renk verme, silme (temizleme) ve baskıya hazır hale getirme işlemi hayli emekli ve oldukça zaman alıcı bir çalışmayı gerektirir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:42   #42
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.3.2.2. Leke Baskı

Leke baskı tekniği aside karşı dirençli malzemenin oldukça ince bir toz bulutu halinde çinko ya da bakır baskı kalıbı üzerine püskürtülmesi ile açıklanabilir. Çalışmada tonaliteye ihtiyaç duyan sanatçılar en açık renk tonundan koyu siyaha varan geniş bir renk geçişi elde etmeyi bu teknikle sağlarlar. En uygun madde reçine tozudur. Uygun bir teknikle yüzeye püskürtülmüş reçine tozları ısıtılarak kalıbın yüzeyinde eriyerek yapışan toz bulutu halinde tonlar verir. Kalıp asit çözeltisinde bekletilerek açıkta kalan yerler çökeceği için bu çökeltilerin tutacağı mürekkep yüzeyde güzel bir doku oluşturur. Tonlama sanatçının isteğine göre asit çözeltisinde bekleme süresine göre çözünme derinliği kontrol edilerek açılıp koyulaştırılabilir.
Toz haline getirilmiş reçine, kalıbın üzerine kısa bir mesafeden esintisiz bir ortamda bir torbadan silkeleme ya da pot pot vurularak serpilir. Leke baskı tekniğinde plaka yüzeyini reçine tozuyla kaplamakta yarar vardır. Bu tekniği en iyi ve başarılı bir şekilde uygulamak için toz kutularını kullanmakta yarar vardır. Kutunun özelliği baskı kalıbının üzerine düz bir şekilde eşit oranda çökecek olan bir reçine tozu bulutu içermesidir.[1]
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:42   #43
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.4. Metal Gravür Kalıplarında Kullanılan Zeminler

Kalıbı koruyan aside dirençli kaplamalar zemin diye adlandırılır. Geçmiş dönemlerde kullanılan zeminler elde etme ve formüllerini bilme yönünden çok önemli değildir. En çok kullanılanlar yumuşak bir fırça ile kalıp üzerine sürülerek uygulanan likit zeminlerdir. En kolay elde edilebilen zemin malzemesi şunlardır: İki kısım asfalt, iki kısım balmumu, bir kısım toz reçine. Asfalt genelde likit halde bulunur. Balmumu ve reçine karışımı en son eklenir. Reçine zor ve yavaş çözündüğü için önce benzin ya da mazot ile çözünmesi sağlanır, balmumu eklenir. Karışım beraberce ısıtılıp kaynatılarak soğumadan zemin üzerine sürülür. Kısa bir süre sonra zemin kurur ve sertleşir. Diğer işlemlere kolayca geçilebilir. Çözücü olarak eter ya da kolorofol kullanıldığında zemin çok daha hızlı kurur fakat yüzeye fırça ile sürülemez. Bu zeminler kuruduğunda çok sert ve kaygan bir özellik gösterir, bu sebeple koruyucu cila olarak da kullanılabilir.
2.4.1. Sert Zeminler

Sert zemin elde etmek için bileşenler aynı olmakla beraber eritici kullanılmaz. Yalnızca kalıp ısıtılarak karışım yeteri miktarda kalıp üzerine konulur ve gaz ya da elektrikle çalışan bir ocak üzerinde ısıtılarak serbest halde yayılması sağlanır. Madeni levha fazla ısıtılınca mum erir, duman çıkarır ve yanar. Bu tehlikeyi önlemek için kalıp fazla ısıtılmamalıdır. Sadece zeminin erimesini sağlayacak kadar ısıtılmalı, seri ve kısa vuruşlarla top halindeki zemin bir merdane veya elle de sürülmelidir. Bu yöntemde sürülen zemin karışımdaki mumu yüzey üzerine çıkararak dağıtmasını sağlayacaktır.[1]
Diğer bir sert zemin olan (Staging) marka mürekkebi kullanarak hazırlanan zemindir. Ticari olarak hazırlanmış bir bileşik olan bu mürekkep kullanılarak sert, dayanıklı bir zemin elde edilebilir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:43   #44
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.4.1.1. Zemini Tütseleme

Çoğu zaman zeminin rengi bakır rengine yakındır. Bakır kalıp kullanılırsa çizileni görmek mümkün olmaz. Bunun için kalıp geleneksel yöntemle mum ya da taperin karbon çözeltisi ile tütsülenir. Karbon zeminle silinmeyecek katı siyah bir tabaka oluşturur. Böylelikle çizilen desenin tüm hatları kolaylıkla görülebilir.
2.4.1.2. Stop-Out Cila (selülozik Vernik)

Asit çözeltisindeki belli bölgeleri aşınmaya karşı korumak için tuzlu mineralleri ihtiva eden bileşik, aside karşı dayanıklı olarak (couting) kaplama kullanılır. Sert zeminlerde her zaman kullanılabilir. Hızlı kuruya eter ya da klorofor da bu tür zeminlerde kullanılabilir. Koruma görevini gören en iyi bileşik asfalttır. İçinde reçine ve erimiş renklendirici bulunan alkol esaslı koruyucu cilalar da vardır. Kalıbı çok aşındırmak gerektiğinde, çizilmemiş bölgeleri kontak kağıdıyla aside karşı korumak mümkündür. Bu, arkası yapışkan kendisi bir plastik tabakadır. Plastik aside karşı dayanıklıdır.[1]
2.4.2. Yumuşak Zeminler

Yumuşak bir zemin kuruduğu zaman bile yumuşak ve basınca karşı duyarlı kalır. Kalıp üzerine sürüldüğünde istenilen ve farklı dokuları çizmek kolaydır ve bu dokular kağıda baskı kalıbını aşındırarak aktarılabilir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:52   #45
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.4.2.1. Yumuşak Zemin Teknikleri

Yumuşak zeminde çalışmanın klasik yöntemi, zeminde kaplanmış kalıbın üzerine suluboya kağıt ya da pastel kağıdı gibi ince şekil verilmiş bir kağıt yardımıyla çizmektir. Çalışma sırasında elle dokunmamaya dikkat edilmelidir. Aksi halde elin dokunduğu yerler dahi aşınarak istenmeyen çizik ve açıklıklar oluşabilir.
Değişik malzemelerin dokusunun, yumuşak zemine geçirmek imkanı vardır. Farklı dokuda kumaşlar ve benzer malzemeler yumuşak zemin üzerinde arzu edilen pozisyonda kalıp üzerine konularak kullanılır. İstenilen dokular plakaya geçirilip bazı bölgeler aşındırılmak istenmezse aside yatırmadan önce asfalt ya da vernikle kapatılır.[1]
2.5. Gravür Kalıplarının boyanması

Baskıya karakterini veren unsurlar kazı işlemleri olduğu kadar boyama yöntemleri ve bu yöntemlerin değişik uygulamaları ile baskı kalıbının boyadan temizleme işlemidir. Metal gravürde baskı kalıbı olarak kullanılacak madeni levha üzerine yapılan oyma işleminde hem çukur(intaglio), hem de yüksek (rölyef) kısımları oluşur. Eğer sadece çukurlar boya ile doldurularak yüksekte kalan yerler boyadan temizlenerek baskı alınıyorsa bu baskıya çukur baskı adı verilir. Tahta ve muşamba baskılarında olduğu gibi levhanın yüksekte kalan kısımları boyanıp baskı alınıyorsa buna da tümsek baskı adı verilir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:52   #46
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.5.1. Gravür kalıplarının Tek Renk İle Boyanması

Yüzeye konulmuş boya, mukavva, deri parçaları veya kalın elyaflı dayanıklı bez parçalarından yapılan “tarlatan” adı verilen küçük yumaklarla levha yüzeyine sürülür.
İster tek renk ister çok renkle boyanan levha baskıya sokulmadan önce yüzeyde kalan boyalar iyice temizlenmelidir.
Temizleme levha yüzeyindeki desen net olarak görününceye kadar devam etmelidir. Bunun için de el ayası ile tarlatan ya da pelur kağıdı kullanılarak dairesel hareketlerle yeterli basınç verilerek yapılması gerekir. Temizleme işleminin bitirilmesinden sonra hemen baskı yapılmalıdır. Aksi halde boya kuruyarak uygun baskı vermez. Her kalıp hazırlamada baskı öncesi daha net sonuçlar alınana kadar baskının %10’u kadarı “sanatçı provası” alınarak gerçekleştirilmelidir. Ancak en iyi sonuç veren provadan sonra belirlenen değerlerden sonra gerçek baskıya geçilir.[
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:54   #47
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.5.1.1. Tek kalıp Yöntemiyle Renkli Gravür Baskı

Tek kalıp yöntemiyle bir veya birkaç renk tampon veya mukavva kullanılarak belli bölgeler değişik renklerde olmak üzere boyanır. Ancak renkli baskılarda ilk temizleme evresinde, boya birbirine karışmazsa son temizlemede renklerin birbirine karışması kaçınılmazdır. Bunun için de önce açık renkler temizlenir. Her renk temizliği için ayrı tarlatan ve benzeri temizleyiciler kullanılır. Bu işlemlerden sonra birbirinin tıpatıp benzeri baskılar olmasa da birkaç kopya alınabilir. Her parça istenilen renkleri en net basacak şekilde tek tek temizlenerek bir araya getirilip aynı kağıt üzerinde çok renkli baskı elde etmek mümkündür.
2.5.1.2. Birkaç Kalıp İle Renkli Gravür Baskı

İki veya daha fazla plaka ile yapılan gravür baskı yöntemidir. Bu yöntemde levhalar ayrı ayrı hazırlanacağı için ilk baskı için hazırlanan levha ikinci baskı için levhanın hazırlanmasına kadar boyanın kuruma tehlikesi ya da ilk baskı yapıldıktan sonra kağıdın kuruması, pembeleşmesi tehlikeleri vardır.
İlk baskıdan sonra ikinci kalıbın hazırlığı sırasında kağıdın kuruması bu yöntemin en büyük riskidir. Seri çalışılmalıdır. Tek plaka ile yapılan çok renkli baskılarda üzerindeki birkaç renk birkaç baskıdan sonra karışabilir. Eğer plaka yüzü iyi temizlenmiş ve renkler iyi tutturulmuşsa verimlilik artar.[1]
2.5.1.3. Birkaç Seviyeli Renkli Gravür Baskı

Stanley William Hayter adlı sanatçı değişik derinlikli plaka ile baskı met****u bulup geliştirmiştir. Yumuşak merdaneler en dipteki oyukları boyama sert merdaneler ise sadece yüksek oyukları boyamada kullanılır. Bu yöntemde ilk olarak plaka yapışkanlığı yoğunluğu fazla olan boya ile boyandıktan sonra plaka yüzeyi temizlenir.
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:55   #48
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

Daha sonra geniş yumuşak bir merdane ile boya plaka yüzeyine aktarılır. Bu merdane plaka yüzeyine geçince mürekkep diplere doğru iner. Çukur olan yerleri mürekkeplendirir. Elde edilen çift renkle boyanmış plaka ile normal bir pres aracılığıyla bir defada baskı gerçekleştirilir.
2.6. Collagraphi (Kolaj Baskı)

Bu teknik geniş parçaların metal ve tahta baskı plakası üzerine yapıştırılarak ayrı ayrı parça etkisi bırakacak şekilde baskının gerçekleştirilmesidir. Baskı plakasının üzerine yapıştırılan materyaller deforme olmayan dayanıklı malzemelerdir.
Kolaj baskı tekniği tasvir yönü ağır bastığı ve zengin anlatım sağladığı için tercih edilir. Colotype adı verilen makine ile yapılır.




2.6.1. Chine Colle (Çin Kolaj)

Çin kolaj tekniği renklendirilmiş kağıt parçalarının doğrudan renkli baskı elde etmede kullanıldığı bir tekniktir. Bu teknikte farklı biçimlerde kesilmiş kağıt ve benzeri malzemeler iki baskı plakası olmaksızın yüzey rengi verilmeden kullanılmasıdır. Renklendirilmiş kağıt şekiller dahilinde kesilip yırtılarak görüntünün daimi parçasını oluşturur. Baskı merdanesi baskı kağıdına ve sulandırılmış tutkallı veya patates kolalı, renklendirilmiş parça kağıtların ikisine birden varak gibi baskı yapar. Baskı plakası gravür metotla basılacağı zaman plakadaki tonlamalar ve çizgiler yapıştırılmış parça formların üzerine basılarak baskı elde etme imkanı vardır. Çin kolaj tekniği için daha çok kösele, beyaz olmayan gri tonlardan, solmayan ince keten yaprağı en uygundur.[1]
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:55   #49
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

2.6.2. Bir Plakada Şablonlu Renkli Baskı

Şablon yönteminde renkler baskıdan önce parça kağıt veya parça metallerin şablon olarak kullanılması ve plaka üzerine yerleştirilmesiyle baskı elde etmektir. Plaka olarak renk vermeyen kağıt, mukavva veya asetat gibi malzemeler kullanılır. Renklendirilmiş şekiller bu malzemelerin üzerine konarak tıpkı madeni levhaları parça halinde yan yana getirerek baskı elde etme yöntemine benzer bir yol izler. Kağıt kenarlarının plakaya yakın olan kısımları silindir ile temas etmemesi için şekil asıl istenilenden biraz geniş kesilmelidir. Plakaya renk vermek için yumuşak lastik veya plastik silindir kullanılmalıdır. Boyama işleminden sonra şablonların açık alanları, uygun kesici aletlerle kesilir. Eğer renklerin birbiri üzerine binmesi isteniyorsa her renk için ayrı şablonlara ihtiyaç vardır. Ancak bu işlem renklerin iyi seçilmemesi halinde üst üste gelen renklerde bozulma çamurlaşma riskini getirir.
2.6.2.1. Plaka Üzerine Boya Verilmesi

Boyama işleminde kullanılan plastik merdanelerin boyutu plaka yüzeyinde çizgi oluşturmayacak şekilde biraz büyük tutulmalıdır. Şablonların merdane üzerindeki mürekkebe yapışmasını önlemek ve merdane üzerindeki düzgün yayılmış boya tabasının kalıba geçmesini sağlamak demektir. Yüzey üzerine düz transparan bir yüzey elde etme imkanı sağlanabilir. Bu amaçla fon boyası film gibi ince ve düzgün olmalı, yeterli genişlikte yüzeyde herhangi bir iz bırakmayacak şekilde atılmalıdır.[1]
  Alıntı ile Cevapla
Alt 07-02-2007, 11:55   #50
imparator
Guest
 
imparator - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 

II. BÖLÜM

3. SERİGRAFİ BASKI

İngilizce: Silk Screen-Silk Sicreen process, Fransızca: Serigraphie (Serigrafi), Almanca: Siebdruck'tur.
Serigrafi ise uluslar arası baskı ortamında bu yöntemin genel adıdır. Bizim dilimizde ise ticari ad olarak "Serigrafi", Sanatsal ad olarak "İpek baskı"dır.
Serigrafi (Şablon-İpek-Elek Baskı) Nedir?
"Özel dokulu ipekli bir kumaş kullanarak Özgün baskılar yapma işlemi ve tekniği."[1]
"Stentil veya elek baskı da denir. İpek elek üzerine baskı şablonu hazırlanır. Eleğin kapatılmamış kısımlarından geçen mürekkep, baskı altı malzemesi üzerine transfer olur."[2]
.
  Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık




Türkiye`de Saat: 08:37 .

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.2

Sitemiz CSS Standartlarına uygundur. Sitemiz XHTML Standartlarına uygundur

Oracle DBA | Kadife | Oracle Danışmanlık



1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580