![]() | |
Ana Sayfa | Kayıt ol | Yardım | Oyun Alanı | Ajanda | Arama | Bugünkü Mesajlar | Forumları Okundu Kabul Et XML | RSS | |
![]() | #31 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 1.3.2.16 Akdeniz Hattı Asya Krizinin etkisinin azalmasıyla Avrupa'dan Asya'ya yapılan taşımalar artmaya başlamıştır. Böylece Uzakdoğu Carrierleri Akdeniz’e bağımlı olmaktan kurtulmuştur. Ancak bu bölünmüş piyasada navlun hadlerinde büyük bir yükseliş beklenmemektedir. 1.3.2.17.1 Bayraklara ve Gemi Tiplerine Göre Dünya Filosu (1 Ocak 1999) Bayraklara göre bakıldığında, Dünya Filosunda Panama 154.9 milyon dwt ile birinci, Liberya 82.2 milyon dwt ile ikinci, Malta ise 44.6 milyon dwt ile üçüncü sırada yer almaktadır. 1999 yılında özellikle Malta, Bahama, Marshall Adaları, Bermuda gibi kolay bayrak ülkelerinin üst sıraları koruduğu, Yunanistan ve Filipinlerin sıra kaybettiği, Almanyanın aşama kaydettiği dikkat çekmektedir. TABLO 4 : BAYRAKLARA VE GEMİ TİPLERİNE GÖRE DÜNYA FİLOSU (1 OCAK 2000) 300 gt ve üzeri SIRA NO ÜLKELER Petrol Tankeri Kim.Mad.Tankeri LPG Tankeri Dökme Yük OBO Konteyner Adet 1.000 dwt Adet 1.000 dwt Adet 1.000 dwt Adet 1.000 dwt Adet 1.000 dwt Adet 1.000 dwt 1 Panama 840 45.935 155 1.292 190 3.263 1319 74.061 13 1.417 488 13.984 Liberya 458 42.694 76 1.739 87 2.239 356 20.801 42 4.350 206 5.707 Malta 380 21.581 17 131 2 42 409 16.096 8 524 52 922 Bahamalar 209 25.429 24 255 33 757 130 6.737 22 1.695 48 1.159 Yunanistan 325 24.792 27 186 7 59 254 13.221 7 656 41 1.407 GKRY 157 6.721 9 116 6 19 457 19.007 5 356 130 2.899 Singapur 431 18.664 30 160 24 359 127 7.608 6 1.015 165 3.868 8 Norveç (Toplam) 224 19.283 54 1.146 86 2.355 73 4.031 32 2.972 5 102 176 15.731 50 1.138 85 2.339 65 4.006 32 2.972 5 102 48 3.552 4 8 1 16 8 25 - - - 9 Çin Halk Cumh. 398 3.365 49 90 46 72 333 10.757 - 98 1.656 Japonya 586 9.118 327 388 187 1.817 487 6.683 - 27 745 Amerika B.D. 114 7.236 8 186 9 549 13 521 - 85 3.078 Hong Kong (SAR) 43 954 3 8 4 16 139 9.068 - 47 1.251 Marshall Adaları 57 8.032 - 2 141 47 2.180 - 18 726 Filipinler 125 322 8 10 22 41 184 8.366 - 10 157 Hindistan 97 5.128 8 143 10 161 125 4.276 3 312 7 131 Bermuda 29 5.340 - 7 489 28 3.696 - 17 506 İngiltere (Toplam) 137 5.831 12 64 15 293 26 1.409 - 56 1.836 55 4.768 7 45 13 289 19 1.358 - 19 417 Türkiye 99 1.030 34 109 6 19 158 6.214 5 577 21 213 Saint Vincent 78 1.211 25 107 5 27 129 4.074 3 374 28 183 İtalya 163 3.209 61 313 41 370 39 3414 1 83 21 653 Tayvan 25 1.563 2 2 - 57 4.270 - 69 2.144 Kore cumhuriyeti 154 957 57 131 23 84 110 4.910 - 46 950 Rusya 313 2.081 7 6 1 0 51 1.006 54 278 24 317 Almanya 19 151 3 18 3 25 3 5 - 234 6.394 Malezya 96 2.079 15 245 20 779 60 2.671 - 49 803 Danimarka (Toplam) 41 1.813 18 83 28 292 13 873 - 61 3.157 36 1.499 16 60 28 292 13 873 - 61 3.157 5 314 2 22 - - - - - - - 27 Fransa (Toplam) 55 4.796 4 21 9 236 9 1.018 - 15 555 30 3.190 2 7 6 134 6 1.014 - 11 441 Brezilya 62 3.131 4 50 13 56 33 1.550 8 1.064 6 166 İran 31 3.408 3 47 1 12 42 1.612 - 3 12 Hollanda (Toplam) 26 679 30 266 22 78 8 104 - 62 1.851 5 231 1 4 4 23 - - - 15 323 Antigua&Barbuda 6 19 3 11 3 16 16 314 - 133 2.451 Endonezya 203 1.339 21 42 5 19 27 604 - 11 55 Kuveyt 20 2.960 - 7 351 1 27 - 6 227 Tayland 132 706 9 12 44 47 36 784 - 12 161 Belize 118 568 16 31 6 5 26 268 - 7 55 Avustralya 11 491 2 17 4 267 29 1.334 - 1 47 Mısır 38 364 6 3 1 3 22 1.054 - 1 18 Luksemburg 14 1.091 3 8 16 537 1 9 1 164 1 23 Polonya 9 27 2 1 - 48 1.718 - - - 40 İsviçre 49 390 23 161 1 59 9 43 - - - Diğerleri 823 11.604 139 815 62 1.175 329 9.143 5 303 126 2.728 Toplam içindeki % 7.195 296.081 1.294 8.413 1.058 17.132 5.763 25.541 215 16.141 2.437 63.296 | ||
![]() |
|
![]() | #32 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 1.4. DÜNYA DENİZ TİCARETİ Dünyada deniz yolu ile gerçekleştirilen ticaret hacmi 1998 yılına kıyasla, 1999 yılında %07 oranında marjinal bir artış sağlayarak 5062 Milyar Ton'dan 5100 Milyar Ton'a yükselmiştir. Bu gelişme, en büyük artışın gözlemlendiği Diğer Yükler kategorisi dışında (2050 Milyar Ton'dan 2110 Milyar Ton'a 60 Milyar ton) ham petrol ve demir cevherinden de ayrı olarak her ana mal grubunda yaşanmıştır. Taşımalarda Ton-Mil bazında ise 1999 yılında 21.492 Milyar Ton-Mil'den 21.480 Ton Mil'e varan bir azalma sözkonusudur.Bu trend 14 yıl devam eden artıştan sonra ilk defa yaşanmaktadır. Dünya deniz ticaretinde ortaya konulan bu tahminler,dünya ticareti ile ilgili resmi olarak saptanan enflasyon endeksli numerik değerlerin dışında, yılın son birkaç ayı içersinde gerçekleştirilen, kamu ve özel sektörleri kapsayan piyasa pazar araştırmalarına dayanmaktadır. OECD Dünya ticaret tahminleri ise 1998 yılındaki %5.1 değerinden 1999 yılında %4.9'a varan bir azalma ortaya koymaktadır. Bu azalmanın büyük çapta dökme yüklerde yaşanan düşük navlun ücretlerine bağlı olduğu görülmektedir. Diğer taraftan OECD değerleri, sanayi mamulleri ticaretinde de 1998'den 1999'a, %5.8'den, %5.7'ye varan bir azalma göstermektedir. OECD'nin dünya ticaret tahminleri ile Fearnleys'in ortaya koyduğu değerler arasında bir karşılaştırma yapıldığında bu yorumlar ortaya çıkmaktadır.OECD ülkelerinde GSYİH gelişimi 1999 için %0.4 olarak tahmin edilmektedir.bu değer 1998'in %2.4 değerinden %0.4 bir artışı ortaya koymaktadır. Geçen yılın GSYİH gelişimi aralık 1998'de tahmin edilen %1.7 marjın üstünde gerçekleşmiştir. 1998'deki %2.2 değeri ile karşılaştırıldığı zaman 1999 yılında %2.5 artacağı tahmin edilen sanayi mamüllerindeki artış doğal olarak tonaj talebinin en iyi göstergesidir | ||
![]() |
![]() | #33 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Uzak Doğu'daki ekonomik durum 1999 yılında belirgin olarak gelişmiştir. Çinde GSYİH 1998'deki %7.1 değerinden,%7.8'e artış göstermiştir. Bundan ayrı olarak Malezya ve Tayland gibi ülkelerde 1998 yılında yaşanan negatif büyümeden sonra 1999 yılında pozitif büyüme gerçekleştirilmiştir. Halen Endonezyada hala negatif büyüme yaşanıyorsa da oran 1998 deki %-13.2 değerinden 1999'da %-0.5'e yükselmiştir. Endonezya'nın politik durumu yıl boyu ve 2000 yılına girişte de çözümsüz kalmış, ülke siyasi dengesizliklerden zarar görmüştür. 1.4.1. PETROL PİYASASI Ham petrol ve petrol ürünleri 1999 yılında azalarak, 1998'deki 1926 milyon ton değerinden 1999 yılında 1880 milyon ton değerine gerilemiştir. Bu azalışın en önemli nedeni OPEC'in üretimi kısıtlaması sonucu ticaretin azalmasıdır. petrol ürünlerinin 8 milyon ton artmasına karşın hampetrol 44 milyon ton azalmıştır. Ton-Mil bazında ise petrol ürünlerinin %4.1 artarak 1970 milyar ton mil olarak gerçekleşmesine karşın ham petrol%3.7 azalarak 7500 milyar ton mil olarak gerçekleşmiştir. Petrol ürünleri ticaretindeki bu sıhhatli gelişim Asya'nın gelişen ekonomisi ile paralellik göstermektedir. Keza Hindistan'ın bir çok rafineri ile üretime başlaması da bu gelişime etkisi büyük olmuştur. Geleneksel olarak Hindistan piyasasını elinde bulunduran Ortadoğu üreticileri daha uzak pazarlar aramak durumunda kalmışlardır. Bu durum Ortadoğu'nun petrol ürünleri ihracatında Avrupa, ABD ve Uzakdoğu için de söz konusudur. Dünya ham petrol üretimi "Energy Intelligence Group"a göre 1998'e kıyasla 1999'da %1.5 azalmıştır. Toplam OPEC üretimi %3.9 azalmıştır. Bu değerde Ortadoğu OPEC ülkelerinin payı %3.2 dir. ABD'de yerli üretim 1998 yılının sonlarına doğru dramatik olarak azalmış ve azalışını 1999 yılında da sürdürmüştür. Ortalama olarak ABD günlük üretimi 1998'deki 6.38 milyon varil/gün'den1999'da 6.0 milyon varil/gün'e düşmüştür. | ||
![]() |
![]() | #34 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 1. 4.2. KURU YÜK Kuru yük taşımacılığı 1999 yılı içinde karmaşık bir gelişme içinde olmuştur. Demir cevheri, 1999'un ikinci yarısında çelik talebine bağlı olarak artmışsa da 1998 yılında gerçekleştirilen 417 milyon ton değerinden, 1999 yılında 410 milyon ton'a düşmüştür. Kömür, 1999 yılında, 1998 yılındaki 473 milyon ton değerinden 480 milyon tona artarak en yüksek değerde gerçekleşen yük olmuştur. Kok kömürü 1998 yılındaki 177 milyon ton değerinden 1999 yılında azalarak, 174 milyon ton olarak gerçekleşmiştir. Termal kömür 10 milyon ton artarak, denizyolu taşımacılığı, ilk defa 300 milyon ton değerini geçmiştir. Tahıl, kömür gibi 1999 yılında iyi bir performans göstererek 196 milyon tondan 210 milyon tona yükselmiştir. Ton mil bazında ise üç ana mal grubu 31 milyar ton- mil artarak 5789 değerinden 5820 milyar ton- mil'e yükselmiştir. 1.4.3. DİĞER YÜKLER 1999 yılında, Diğer Yükler kagorisindeki Likit gaz ve kimyasallar, konteynerler, Ro-Ro ve diğer genel yükler ile araba taşımaları 60 milyon ton artarak 5100 milyon tona, ton-mil bazında ise 210 milyar ton mil artarak 6150milyar ton mile ulaşmıştır. | ||
![]() |
![]() | #35 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| DÜNYA FİLOSU 1999 yılında dünya ticaret filosu, %01.3'den daha az bir değerde küçük bir artışla 751.6 Milyon Dwt'a ulaşmıştır. Tanker filosu ise %1.5 değerinde 4.0 Milyon Dwt'luk bir artışla 276.7 Milyon Dwt'a ulaşmıştır. Buna karşılık Dökme Yük filosu % 0.8 değerinde,2.25 Milyon Dwt'luk bir artışla 268,4 Milyon Dwt'a ulaşmıştır. OBO filosu ise tekrar yaşadığı bir küçülme yılı sonucu 16.3 Milyon Dwt'dan 14.9 Milyon Dwt'a %8 değerinde azalmıştır.OBO filosu siparişi yıl içinde hiç alınmamış, bu tip gemilere ilgi son derece azalmıştır. Gelecek yıl da OBO filosunda bu azalmanın süreceği tahmin edilmektedir. Farklı gurupları oluşturan diğer tip gemiler 177.3 Milyon Dwt!dan 181.6 Dwt'a %2.4 oranında bir artış göstermiştir. Genel yük gemileri ile Konteyner filosu büyümeye devam etmiş, buna karşılık yaşlanan konvansiyonel genel yük gemileri filosu azalmıştır. LPG filosu %3.2 artarak 12.98 Milyon cbm'ye ulaşmış, LNG filosu 11.74 Milyon cbm'den 12.96 Milyon cbm'ye ulaşmış, diğer bir deyişle % 8.1 artmıştır. Tonaj balansı açısından dünya filosu incelendiğinde, yıl bazında, dünya tonaj balansı 1999 yılında bir az bozulmuştur.Ton-Mil olarak deniz yolu ile gerçekleştirilen ticaret 1998 ile mukayese edildiğinde, hemen hemen değişmediği gözlemlenmektedir ( 1998 yılında %11’lik bir azalma yaşanmıştır). | ||
![]() |
![]() | #36 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Dünya filosu 1998 yılındaki % 1.4 değerinden sonra, 1999 yılında % 1.3 artmış eski tonaj ise daha etkili gemiler ile yer değiştirmiştir. 1999 yılının başlangıcı itibariyle yeni teslim tonaj % 5.5, çıkan tonaj % 4.4 dür. Uluslararası taşımacılığa ilaveten kabotaj taşımaları ve depolama da bazı talep unsurlarına bağımlı olmaktadır. Tanker filosunun %7’si ve dökme yük gemilerinin %7’si olmak üzere 50 mDwt gemi kabotaj taşımalarına angaje olmuştur. Kuru ve yaş dökmeyük depolaması sadece tankerler vasıtasıyla, hemen hemen aynı düzeyde 3.4 Milyon Dwt olarak gerçekleşmiş, diğer gemiler için minimal düzeyde kalmıştır. Gaz piyasasında ise çeşitli eski VLGC’lar hala depolama maksadıyla kullanılmaktadır. Lay-Up tonaj 6.2 milyon DWT’dan 6.4 milyon Dwt’a yükselmiştir. Bu değer, bütün dünya ticaret filosunun %9’unu oluşturmaktadır. Kayıtlı Lay-Up tonaja ilaveten liman bekleme süreleri ve azaltılmış yük alımı da bu hususa ilave unsurlar olmaktadır. Tamir sürecinin azalması da önemli bir gözlemdir. Ağır trafik ve yetersiz altyapı nedeniyle liman bekleme sürelerinin uzaması da talebi etkilemektedir. | ||
![]() |
![]() |
Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
| |
![]() | ![]() |